Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Alla bruna hästar har svart man och svans, är de inte svarta är det en fux;)

Hur snabbt behöver man fylla i betäckningsprotokollet då?

Lite Off topic men hur sjutton gör ni för att komma på fölnamn. De flesta verkar snabba med namn, har ni bestämt sen innan då? Är det tillåtet med namndiskussion i denna tråd btw?

Det finns en namntråd, leta reda på den och diskutera namn där.

Görel - moderator

Rörelse är bra mot förstoppning ja. Men här är det en fölunge som fick förstoppning ett dygn gammal efter vad jag förstår. Med andra ord tarmbeck som inte har gått ordentligt. Veterinären har varit ute och löst förstoppningen, dvs tarmbecket har nu gått. Det problemet är alltså löst, men fölet är nu medtaget och behöver därför återhämta sig.

Vi fick order av vet att ha dem ute så mycket det går. Och den orden tänker jag lyda. Och ja han var slö i söndags. Men nu skuttar han runt som vilken fölis som helst! Tyvärr är vädret inte på vår sida och därför får de inte vara ute så länge. Då vi inte vill riskera att han blir kall.

Lite bilder på sötnosen!

cimg4293.jpg

cimg4285.jpg

cimg4267.jpg

cimg4244.jpg

När du har uppe bilden finns det som ett två huvuden (antar jag då vi inte kan se den), den trycker du på o väljer "offentlig"

Han är verkligen sjukt söt poison!
Kl. Min lille är 4 dagar idag och tidigare hade han svårt att bajsa. Var inte helt förstoppad med krystade en hel del och fick bara ut en liten kula åt gången. Jag gav en tub microlax oxh nästan direkt kom det ut en korv :) det jag funderar på nu är, har all microlax verkan försvunnit och bör man ge mer? Eller fungerar det man sprutat in en stund till så att även nästa omgång bajs kommer ut lättare? Nån som vet?

*kl*

Här är min lille Nilsson MVG e.Johnson- Rubinrot- Flamingo

Född 21/4 och 2 dygn på bilderna

Nilson13042329_redigerad-1_zpse24eb7c1.jpg
[/URL][/IMG]

Nilson13042314_zpsfa1ca421.jpg
[/URL][/IMG]

jag har gett det när fölet visar symptom på att det är svårt att bajsa. När svansen är lyft hela tiden, den stannar o krystar men det kommer inget.. Vid nåt tillfälle har jag även fått ta på mig handskar, gyngel, stoppat in ett finger o väldigt försiktigt lirkat ut den mkt hårda bollen. Men det är bara när klyxen inte har hjälp.

Tack! Det verkar som att det räckte med en dos för ny går det av sig självt! Skönt!

Från det till något helt annat.. Hur pass "tama" är era föl? Mitt sto hör till de extremt överbeskyddande i början, dvs alltså inte ens jag för röra vid hennes föl första dagarna. Om lillen blir nyfiken och försöker gå fram till oss så åker stoets öron bakåt och hon går emellan. Nu när han är 5 dagar så har detta släppt lite och hon bryr sig inte lika mkt om vi rör vid honom. Dock är han inte intresserad av oss längre! Någon gång kommer han fram och nosar på handen, sen sticker han iväg och vi är inte intressanta längre. Ändå spenderar jag mkt tid med stoet, men då håller han sig på avstånd. Är detta vanligt? Börjar känna mig lite stressad med att börja hantera honom. Introducera grimma osv, eller iaf få ta på honom..

Du gör rätt i att inte tränga dig på, hantera stoet mycket precis som du gör, snart nog blir han intresserad av dig. :)

Mitt sto som jag har accepterar att jag hanterar hennes föl på en gång när den är nyfödd inga sura miner alls...min första avkomma på detta sto var väldigt reserverad och gömde sig bakom mamma så henne var vi tvugna "ta tag i" när grimman skulle på och hon skulle börja ledas,kastade sig när hovslagaren kom och testade allt och alla hon blev mer social när hon blev äldre men väldigt speciell mina andra föl var väldigt sociala när dom var nyfödda och även nu och där har det alldrig varit problem med hanteringen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka