Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Den ungen skulle i alla fall inte jag sätta mig på huk och vända ryggen åt.. :o

AM

Det behöver du inte göra. För det är ju inte ditt föl. Och nej jag har inte vänt honom ryggen! Och ja jag kan sitta på gul, då han brukar lägga sig ner. I princip alla avkommor efter denna hingst är så här. Och alla har då blivit otroligt trevliga. Avatar har fått några tillsägelser när han varit för på. Så det här är inget jämfört med hur han var i början. Säger jag åt honom att backa så gör han det.

Är MaRomers film nedkortad nu för jag ser inte att någon sitter på huk?

Är väl bara skönt att föl har förtroende för människan, sen får man väl styra hur mycket kontakt själv man vill ha....;)

Jag har hellre en unge jag får mota bort än en jag inte kan komma i närheten av. Men alla är vi olika!

Jag sitter varken på huk eller vänder honom ryggen i filmen. Så varför det kom upp har jag ingen aning om.

Jag förstod att du inte visste..:D

En fölunge ska inte bara komma fram och bita som din gör. Inte heller springa ifatt.

Det kan tänkas vara gulligt just nu. Men inte om tre månader.
Sitta på huk och vända ryggen ska man kunna göra utan att få dom över sig.
Om dom klättrar på folk betyder det att dom mist respekten.
Och när föl mister respekten så måste folk bestraffa.

Ond cirkel och tyvärr sann.

Det handlar alltså inte om förtroende utan ren fräckhet.
Ganska vanligt hos hingstföl.

Det här är ingen katastrof för ofta så försvinner sådant beteende då man släpper på bete ihop med en hög andra hingstföl. Under den perioden så brukar hanteringen minska och då blir ungen per automatik mer respektfull.

Vi har haft massor med sådana föl, som kommit utifrån. Sådana som springer rakt på utan att veja undan.
Men som sagt. Andra föl och mammor brukar fixa problemet på ett smidigt sätt.

För min absolut personliga åsikt är att man aldrig skall slå/bestraffa föl.
Måste man det så har man gjort fel från början.

AM

Jag har inte heller sagt att jag slagit honom. Utmaningar blir lugnt men bestämt undanputtad. Vilket han lyssnar mycket bra på. Uppfostran pågår hela tiden och om du såg honom för en vecka sen så klättrade han bokstavligen på oss. Så detta är en klar förbättring:)

Är väl bara skönt att föl har förtroende för människan, sen får man väl styra hur mycket kontakt själv man vill ha....;)

Jag skulle inte uppmuntra ett beteende hos ett föl som jag inte vill ha hos en häst på 600 kilo. Dvs, hästen ska vara utanför min zon, inte buffla eller vara närgången. Förhindrar många onda näsor och förenklar all annan hantering och ridning.

Oj, hur kan ni läsa ut så många problem ur den filmen? Jag trodde jag skulle få se ett litet anfallande, stegrande fölmonster efter att ha läst era svar till MaRomer. Har jag missat något? För på den filmen som ligger länkad ser jag bara en vanlig fölunge. Söt och nyfiken.

Lägger till: Jag tycker inte att det är lämpligt att sitta på huk med ryggen mot några hästar som går i en hage så det är väl knappast något unikt med det här fölet. Hästar är flyktdjur och kan bli rädda för något så jag försöker alltid hålla koll på var hästarna är när jag är i en hage. Gör inte alla hästvana människor det?

Senast ändrad:

Du har nog ändå missat hela Naffas poäng.
Ett föl som är så på ska man inte hålla på och dona med utan låta vara så mycket som möjligt

Den är jättegullig och mysig nu. Men den är lite väl intresserad och på

Du har nog ändå missat hela Naffas poäng.
Ett föl som är så på ska man inte hålla på och dona med utan låta vara så mycket som möjligt

Den är jättegullig och mysig nu. Men den är lite väl intresserad och på

Nu bor jag 3 mil bort och har inte möjlighet att "hålla på och dona" varje dag;) så nej det gör jag inte! Han går ut och in från hagen varje dag. Det är så mycket vi hanterar honom dagligen.

Varför måste ni vara så nedlåtande? MaRomer visar stolt upp sitt lilla underverk och ni bara hackar på henne att hon gör fel. Det vet ni ingenting om skulle jag tro. Eller har ni varit där! Och dessutom, tycker jag, är det ett större helvete att inte kunna få tag på föungarna och komma dom nära än att guida dom rätt i livet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka