Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Personligen tycker jag att det är helt fantastiskt, underbart och fascinerande att vi alla får göra våra egna misstag och lära av dom. Får vi problem och ber om hjälp så tar man givetvis emot tips och hjälp från mer erfarna uppfödare, dock får man ibland riktigt isiga fötter av alla varningsflaggor som senare visar sig inte alls stämma!

Jag kommer garanterat göra mycket tokiga och tillsynes fel med min lilla dam, men då får jag lösa det och förhoppningsvis lära mig mer av det :)

Personligen tycker jag att det är helt fantastiskt, underbart och fascinerande att vi alla får göra våra egna misstag och lära av dom. Får vi problem och ber om hjälp så tar man givetvis emot tips och hjälp från mer erfarna uppfödare, dock får man ibland riktigt isiga fötter av alla varningsflaggor som senare visar sig inte alls stämma!

Jag kommer garanterat göra mycket tokiga och tillsynes fel med min lilla dam, men då får jag lösa det och förhoppningsvis lära mig mer av det :)

Håller med dig!! Man försöker ju alltid att göra sitt bästa men att det kanske inte blir hundra procent bra första gången, men vi alla är nybörjare någongång och jag läser allas kommentarer och försöker lära mig av det. Sen läser man att vissa gör si och andra gör så , sen får man väl göra det man tycker känns rätt.

Fick igång en diskussion när jag hade bundit upp mitt föl här på buke och nu är efterhand är jag väldigt glad att jag band upp henne så tidigt då vi fick ha hjälp att korrigera hennes ben av hovslagare. Då var det inga problem att hålla fast henne för det visst hon redan att inte kom någonstans och var lugn som en filbunke. Kändes väldigt skönt att inte behöva göra allt på en gång första gången. Grimma, bli fast hållen och lyfta hovar, så det enda nya den dagen var att få hovarna lyft!

Senast ändrad:

:confused:
Nu har du nog svarat fel person ? För övrigt var det väl ingen som frågade om uppbindning däremot en del som reagerade på att någon hade bundit upp sitt föl. Själv har jag aldrig några problem med uppbindning de binds upp redan när det är dags att tvätta diarrerumpa vid mammas fölbrunst aldrig någon som ens protesterar när de är så små, eftersom de lär sig det så tidigt blir det en fullt naturlig del av livet och det är sedan aldrig några problem att binda dem någonstans. Däremot mina första som jag väntade med att binda upp första gången till hösten efter betet när de var lite äldre de blir aldrig lika stabila och det var mkt klydd innan de accepterade att stå bundna. Är det någon som slänger sig i stallgången än idag när något inte passar så är det dom så den missen gör jag aldrig om att vänta tills de är några månader innan första uppbindningen.
Jag såg det måste tagit fel....men i vilket fall som så ger jag gärna tipset jag skrev.Detta gör jag när de är små.Tyvärr vet jag en som fick avlivas efter uppbidning som föl, jag vet det är extremfall men därför kör jag min variant, då kan jag styra det själv lite själv......;)

Nej inte lämna!!

Jag tänkte samma som dig. Inte för att filmen var så hemsk utan för att man sett det sp många ggr här på buke. Veckogamla föl som är framåt och gulliga och som ägaren bara ska testa lite på. Några månader senare är de huliganer och en ledsen ägare undrar vad som gick fel.

Naffa:
Din kunskap och stora erfarenhet är ovärderlig.
Svårigheten är väl att många måste begå sina egna misstag för att lära sig.

Fortsätt ge råd. De behövs. Många läser här och kan ta till sig av det du skriver.

Jättetråkigt att råd från så erfarna uppfödare som exempelvis Naffa ska bli bortknuffade. Jag tyckte hon hade en väldigt trevlig ton och bemötte allt lika trevligt och förklarade vad hon menade. Såna som hon BEHÖVS, det är så många av de stora uppfödarna som försvunnit från forumet för att gröngölingar totalt smutskastar deras tips och välmenande råd. Det är så synd att folk ofta bara ser det dåliga i den konstruktiva kritiken och hakar upp sig på det istället för att tacka och ta emot. Även om man inte apar efter ordagrant så kan man ändå ha det med sig i bakhuvudet till sen. Det är ju långt många fler som LÄSER forumet än är delaktiga i trådarna, det är jättebra tycker jag att dessa råd kommer upp så att allmänheten får ta del av deras mångåriga erfarenheter.

Så snälla Naffa, gylle, CK, Jarrah, CML mfl, ni behövs! Jag med många andra suger åt mig så mycket jag kan, så fortsätt skriv!

Jag håller med! Jag är så himla glad att veta att här inne finns det folk som inte är rädda för att berätta sanningen och säga vad de tycker. Som t.ex. Gylle som tyckte att det var inte var så smart att fundera på att ta föl på mitt sto så tidigt som jag funderade eftersom hon har en himla spretig stam. Den åsikten öppnade upp för en diskussion och gav mig mer att fundera och tänka på. I bekantskapskretsen hejjar ju de flesta på - ingen skulle i alla fall säga att sto't kanske inte är bra nog.

Sedan så är det klart tråkigt när allt inte går fram över nätet. jag har själv blivit missförstådd och fått elaka kommentarer tillbaka. Och det är jättetråkigt men jag tror att mycket handlar om vilka glasögon som läsaren har på sig när man läser. utgår man från att någon vill väl eller från att någon vill trycka ned? -det kan påverka stort hur man uppfattar och läser en "ton" i en text.

Sedan så visst - alla måste få göra sina misstag oc lära sig i viss mån - det är lärdomarna i verkliga livet som gör oss bättre hästmänniskor men om vi kan lära oss från framgångar istället för från misstagen så besparar vi våra älskade hästar en himla massa problem.

lite dåligt samvete från trådkapningen... men jag vill verkligen att de "gamla rävarna" inte drar sig från att dela med sig av sin kunskap. =)

Får vi problem och ber om hjälp så tar man givetvis emot tips och hjälp från mer erfarna uppfödare, dock får man ibland riktigt isiga fötter av alla varningsflaggor som senare visar sig inte alls stämma!

Det luktar för mig prestige och ovilja att ta till sig råd, oavsett hur sanna eller väl menade de är. Personligen undrar jag hur länge du tänker leva om du ska hinna begå alla mänsklighetens misstag själv? ;)

Naffa, come back!

kan lära oss från framgångar istället för från misstagen så besparar vi våra älskade hästar en himla massa problem.

Det där var nog bland absolut bästa jag har läst nånsin !
Så bra inställning. Det är bättre att lära av andras framgångar än av egna misstag !

Vågen härifrån också!

jag är glad över all kunskap jag fått härifrån och även från stallkompisar.
Det gör att jag känner att jag är väl förbered nu när mitt första egna föl kommer, jag känner till många vanliga fallgropar och kan förhoppningsvis skutta över de och på sätt slippa massa oro och vånda. Och få ett friskt, välhanterat föl.

Jag håller med; häng kvar här era gamla ringrävar! ;) Jag tycker ni i sak skriver väldigt bra och mångårig erfarenhet och kunskap är ovärdelig. :) MEN om den text som läggs fram tolkas som fientlig och nedlåtande av mottagaren så tror i alla fall jag att kunskapen ändå går förlorad. :(
Så, kom tillbaks! Ni behövs! :D

Säger som flera andra, stanna!

Goda råd är ovärdeliga, man får inte vara så känslig när man läser och gå i försvarsställning utan försöka ta till sig vad som verkligen står.

Min första uppfödning fyller sju år idag, och jag hade fått höra att om man inte sätter på grimma/lyfter fötter/ leder o s v inom de fyra första dagarna så var det kört och man skulle få en svårhanterlig häst. Jag fick inte ordning på det och vart jättestressad, men så talade du och andra erfarna om för mig att det var helt fel. Jag slappnade av och fölet blev sen så okomplicerad att hålla på med att det pratades i flera år om hur trevlig han var:love:

hugger sista knappen och bryter av disskussionen som uppstått genom att lägga till ytteligare ett nyfött föl:)

Ett quartersto föddes inatt kl 01.30!
Kommer bli palomino tre vita halvstrumpor och vitt på huvudet, kanonfin!
e:Colonels Fella
u:Ms Smart Thunder Go
förväntas bli något i hästväg(!) på cuttigbanan
på bilden ute för första gången 6 tim gammal....

kan bara hålla med!
Varför är det så svårt att ta till sig erfarenheter från de som faktiskt har dem?
Ibland kan det vara besk medicin när man inte får höra det förväntade, men bättre besk medicin än stora skador sas...

Kanske en gyllene medelväg? Den som läser behöver kanske inte vara så känslig och den som skriver behöver kanske inte vara så barsk. :) Så kanske allas våra hästar får åtnjuta allas samlade kunskaper som faktiskt finns här inne. :)

*kl*

Slänger också in en söt fölunge mitt i diskussionen.
Pim är 4 dagar i dag. Hon är ljuvlig.
Bilderna är från i går.

levad.jpg

snyggo.jpg

Så fin hon är!

Vad är planen med henne? kan inte så mycket om rasen, brukar man mest ha dem till körning?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka