Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Så fin hon är!

Vad är planen med henne? kan inte så mycket om rasen, brukar man mest ha dem till körning?

Ja, det är en 'körhäst'. :)
Mitt mål är att ta henne upp till körning inom elitklass. Upp till SM och om allt klaffar så är även VM ett mål. Det gäller då 3-momentskörning enbet och inte den typ av showkörning som bilden på morfar visar. :D
Annars kan dessa även göra sig väldigt bra som dressyrhästar med en duktig pilot. (vilket jag då inte är)

Så är väntan över för detta sto och vi ansluter till denna tråd i stället..
Tidigt i morse och självklart utan mig så fick Platina ett stort hingstföl med två stora strumpor bak och ev. två vita kotor fram.
Har inte velat stöka runt allt för mkt i början utan dom får lite tid för sig själva.
Allt enligt "skolboken" Vaxproppar om än små, från gul till vit mjölk och föl inom 12 timmar OCH fölade på dygn 331 och kan äntligen få lite skönhetssömn innan det är dax för nästa...

Denver E
Hingst
e: Donnerfly 951
u:Platina (20)
ue: Maximus 620

dsc_0111_5184af5de087c33111c7bf89.jpg

dsc_0113_5184afa6ddf2b30d6dd3f8ac.jpg

dsc_0122_5184b09dddf2b30dc4e39f2d.jpg

dsc_0124_5184b0f8ddf2b30d6c2c7d77.jpg

dsc_0110_5184b2a19606ee09714f886f.jpg

Hade mitt sto fölat utan oss hade hon och föl varit i himlen ..........

Fölet låg lite fel och var stor så stoet klarade inte av att få ut henne och inte jag heller orkade dra , vi var 2 som fick mekla och dra ut henne och till slut gick det .

Mia

Hade mitt sto fölat utan oss hade hon och föl varit i himlen ..........

Fölet låg lite fel och var stor så stoet klarade inte av att få ut henne och inte jag heller orkade dra , vi var 2 som fick mekla och dra ut henne och till slut gick det .

Mia

Tanken har alltid varit att vara med så jag missade hela fölningen... Väldigt surt men glad att allt gick bra iaf! =)

Tanken har alltid varit att vara med så jag missade hela fölningen... Väldigt surt men glad att allt gick bra iaf! =)

Ja Det är stor chans att man missar fölningen när man går ut med 2 timmarsintervaller .

Mycket hinner hända under den tiden .

Ja Det är stor chans att man missar fölningen när man går ut med 2 timmarsintervaller .

Mycket hinner hända under den tiden .

Ja herregud, Jag missade fölningen och då tittade jag till mitt sto en gång var 20e minut. Nät jag kikade precis innan fölningen så stod hon och åt. 20 minuter senare så var fölungen ute med allt utom bakhovarna.

Ja herregud, Jag missade fölningen och då tittade jag till mitt sto en gång var 20e minut. Nät jag kikade precis innan fölningen så stod hon och åt. 20 minuter senare så var fölungen ute med allt utom bakhovarna.

Jaa fort går det ;) Själv trodde jag inte hon skulle föla förrän tidigast på efternatten trots att hon inte var riktigt färdig men magkänslan sa att vi skulle börja aktiv vakning .
Vi använder både fölgjord och kamera .
Jag tänkte sätta på mig en ren thirt och strumpor i sängen och blunda lite ,så jag var beredd om det skulle sätta igång .

Då börjar hon föla trots att jag kollat henne hela tiden i kameran och jag kunde inte tänka mig att hon faktiskt var så redo , nu var ju Magica föstföderska så jag visste ju inte hur hon fungerade .

Fast jag hade anat att hon skulle vara lurig ,,,, Tacka vet jag min magkänsla :D
Allrahelst eftersom det inte hade gått väl om jag missat fölningen .
Så springa till stallet varannan timme är ingen aktiv fölbevakning även om man tror det räcker !

Mia

11899_10201147318189059_1414137344_n.jpg

Japp nu så har man äntligen fått komma ut o sträcka på långbena ;)
Jag heter Jima's Full Moon Rising
föddes den 28 april kl 3:25
som ni ser är jag långt ut i norr så jag stanna i 3 vec längre i mammas mage då vädret inte va de bästa i början av april

ni kommer få höra o se lite mer om mig när vi kommit hem till hälsingland

Gud vilken sötnos! Blir så avundsjuk att jag dör av denna tråden. Det är inte nyttigt för psyket att kika runt här när man själv är kvar i Vänta föl-tråden... :crazy:

Det blev en liten hingst 00:06, höll på att gå riktigt snett men med draghjälp och envishet kom Helix sprattlandes ut i mina armar :love::love:

Fux med bläs, nu ska han bara dia själv också... Sen ska jag sova!
Får återkomma med en bild när lyckoruset lagt sig, 339 dygns väntan senare!

Så fin han är!

Men oj vad jag skrattade när jag såg bilden, han ser verkligen ut som "Draw me like one of your french girls." :rofl:

Vill också ha en liten fux! :love:

946121_10151566255790912_2049641012_n.jpg

I dag har vi fått grimman på och Jag har fått en bättre bild på min lilla go plutt
va jag längtar tills dom kommer hem

Grattis! Visst var det fux som stod högst på önskelistan?

Och tur att allt gick bra, såg i annan tråd att du fick hjälpa till lite.

Just det, min lilla är nu 4 veckor och så stor att hon inte måste vara med mamma hela tiden - barnvakt går också bra. (Fast barnvakten är inte alls lika intresserad som när hon var liten...)

DSC_0032.jpg

DSC_0001-2.jpg

Grattis han är jättesöt! en liten fråga bara, brukar han ligga med bakåtslaget huvud eller var det bara en ren tillfällighet när bilden togs?

Anledningen till att jag frågar är för att färska ungar som gör så kan ha magont.

Grattis till alla er andra också, ubersöta fölingar :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka