Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Oj, hur kan ni läsa ut så många problem ur den filmen? Jag trodde jag skulle få se ett litet anfallande, stegrande fölmonster efter att ha läst era svar till MaRomer. Har jag missat något? För på den filmen som ligger länkad ser jag bara en vanlig fölunge. Söt och nyfiken.

Lägger till: Jag tycker inte att det är lämpligt att sitta på huk med ryggen mot några hästar som går i en hage så det är väl knappast något unikt med det här fölet. Hästar är flyktdjur och kan bli rädda för något så jag försöker alltid hålla koll på var hästarna är när jag är i en hage. Gör inte alla hästvana människor det?

Man lär sig läsa med tiden. Vi har liksom haft flera hundra föl id det här laget :D
Och då har man också sett hur föl är, hur dom blir hur dom kan bli och man kan också se före något sker.

Du kan ju se, om en häst limmar öronen bakåt att nu minsann tänker den nåt dumt.

Själv jobbar jag dygnet runt men hästar och har så gjort i en väldans massa år.
Då lär man sig väldigt olika sorters beteende.

En hingstunge som är så pass färsk och redan ganska fräck blir knappast roligare om dryga 100 kilo eller nåt..eller vad tror du?

Påängterade också att än är det ingen katastrof..än...

Vidare detta med att sitta på huk.
Gör det enbart med våra ungar då jag vet att dom har respekt.

Dom kan vara på väg fram mot mig men om jag enbart rätar upp mig eller höjer en hand lite så bromsar dom direkt.
GIvetvis har man ögonen i nacken men jag har inga problem med dom..

Men som sagt, en mångårig erfarenhet gör väl att man ser saker innan :D

AM

Måste faktist gå vidare.

Om någon la ut en film på en som lastar en häst.
Hästen går in i en väldans fart och hejåhå.
Ägaren ställer sig bakom och tar upp luckan.

Dom flesta här skulle då säga OJ vilken duktig häst du har. Väluppfostrad, transporttränad och gud vet vad.

Inte jag.
Jag skulle säga HUR i hela fridens tänkte du när du stängde luckan?
Platt som en pannkaka och stendöd om hästen hade kastat sig bakåt..

Om man sen tycker att jag klandrar..må så vara..Det var liksom inte tänkt så men men..
Försöker bara få andra att ta in lite säkerhetstänk..

AM

Det går ju alltid att framföra sina åsikter på ett trevligt vis. Är ju jättebra om du känner dig engagerad och vill dela med dej av dina kunskaper. Men man behöver ju inte platta till andra människor för det. :)

Du har nog rätt att jag var lite burdus.

Det är bara det att man såg rubriken typ välhanterad eller väluppfostrad och så får man se en unge som springer mot och bits.. ;)
Alltså varken söt eller gullig i just det skedet :D

AM

Oj, då måste jag ha haft en väldans tur då. Hingstföl som jag har haft har ofta varit sådär framåt och de har inte blivit monster trots det. Har tvärtom fått beröm flera ggr för att de är välhanterade när de hunnit bli tvåårshingstar av dem. Ok, jag har en valack som är rätt så bortskämd men det är mest för att han blivit borttskämd av mig på senare tid för att han är min stjärna :D

Vi brukar inte greja så mkt med fölen men om mamman är tam så blir ju ungarna det oxå, inget negativt med det. Nu kanske du sitter på bakgrundsinfo om Maromer som jag inte vet om, för annars är det en gåta hur du kan dra alla slutsatser bara mha den filmsnutten.

Har absolut inte någon info.

Men däremot en känsla att ju färre föl man haft destå mer grejar man med dom i sk förebyggande syfte ;)
(och NU blir jag halshuggen)

Att fixa med mamman är vår metod också. Ungarna får vara.

Filmsnutten räcker för mig i alla fall.. Så pass många ungar har jag sett att han är inget unikum..

AM

Ja du.. dom håller inget nämnvärt om 800 kilo kastar sig ut.
Dom är ju bara vägledande och ska göra att hästen känner att något tar emot bakom.
Men direkt stoppverkan är det då rakt inte.

Och alla släp har inte sådan konstruktion.

AM

Fast då har du ju en förutfattad mening om att Maromer gör fel för att hen inte har fler föl. Inte pga filmen. Jag tycker du låter lite naiv som sitter på huk när du umgås med unghästar o tror att det är säkert att göra det för att du är så skicklig. Alla hästar kan bli rädda, de kan bli undanshasade av nån annan häst osv. Lätt att det händer en olycka om man sitter på huk då...

Du är travmänniska va?

Jag vet inte vad det var för film du såg men de flesta släp har ju antingen bom eller dörr bak. Tror knappt det tillverkas utan? Riktigt gamla släp har väl bara en kedja. Håller dock med om att en bom inte håller för en häst som kastar sig. Men dessa folk (som står rakt bakom luckan) resonerar väl som du, att deras häst är så väluppfostrad så man kan stå rakt bakom eller sitta på huk? Vad är skillnaden i resonemang?

Jag säger detsamma, VAD har det med saken att göra?

*kl*
De första två fölen jag var med om, hanterade vi friskt, det var dessutom då man fortfarande trodde att imprinting var en bra grej med föl. Jag var elva respektive tretton år vid de tillfällena och vi gjorde så gott vi kunde och hade kunskap till. Precis som de flesta gör.

Båda de fölen växte upp och blev tämligen besvärliga, på lite olika vis.
Lagom till föl nummer tre några år senare hade jag dock lärt mig att man inte ska hålla på med fölen i onödan och sedan dess har vi bara fått föl som har varit trevliga att ha att göra med, utan att behöva "uppfostras." Fostran av fölen sköter flocken bäst.

Vi har nu haft en väldig massa föl, dock inte i närheten av Naffas mängd. Jag ser exakt samma sak på filmen som hon ser. Att man säger till när man ser något sådant är ju inte för att man vill vara dum och taskig, utan för att det är så onödigt om alla gör samma misstag. Om jag nu genom min okunskap fick ett par besvärliga uppfödningar, lärde mig och sedan dess har gjort rätt, vore det väl ganska taskigt av mig att inte tala om när jag ser saker som jag VET kommer att ge problem längre fram om man fortsätter på den inslagna vägen?

Det är ju av omtanke av hästar och människor som man vill dela med sig av sina erfarenheter.

Ett tips är att börja bara med att dra grimskaftet genom boxgallret och ha lite motstånd, så fort fölet går fram lättas grimskaftet eller du lättar grimskaftet, snart ser man att de accepterar det går det bra och binda upp dem.Brukar göra detta när jag ändå kelar med dem eller pysslar med dem.Blir mindre dramatiskt så.Har gjort så med mina sex föl och de har blivit som små ljus att binda upp.

Vill man inte vara dum och taskig så använer man en trevligare ton och ordval när man delar med sig av sina kunskaper.
Jag läser mycket här på Buke och lär mej mycket av det ni andra delar med er av. Ibland tackar jag min lyckliga stjärna för att jag sitter ner när jag läser vad en del skriver. :D Men jag skriver sällan någonting själv eftersom jag inte har någon lust att bli totalt tillplattad och idiotförklarad för att det är någonting jag inte förstår, inte kan eller ser på ett annat sett.

Vad har jag missuppfattat menar du?
Jag frågar för att alla andra ggr när jag träffat på din attityd så har det alltid varit antingen travfolk eller westernfolk som ansett att de är så mkt duktigare på att hantera hästar än vad andra är (de uttalar sig tex mkt nedvärderande om ridhästfolk i allmänhet). Det komiska är att i verkligheten så har de inte varit några hävertar, mkt snack o liten verkstad... Säger inte att det är så i ditt fall, men därav min fråga om du är travmänniska.

Absolut ska man vara trevlig. Sedan är det inte alltid så lätt att tolka ton i text. Jag brukar försöka vara väldigt saklig, men det kan kanske ibland uppfattas som lite hårt till exempel.

Det är lättare IRL! :)

Så härlig han är!

Visst är han lite mycket "på" som flera påpekat men efter några månaders bete med kompisar och mindre hantering så kommer han förhoppningsvis lära sig ;)

De föl jag har fött upp har man knappt kommit nära ute i hagen, som högst kunnat klia lite på manken, det blev hästar av dem också.

kl

Det är så lätt att "platta" till någon med någon plump kommentar, jag har själv fått smaka på medicinen några gånger men försöker tänka att "hen menar bara väl". Det blir väldigt ofta missförstånd över nätet också.

Ett tips är att börja bara med att dra grimskaftet genom boxgallret och ha lite motstånd, så fort fölet går fram lättas grimskaftet eller du lättar grimskaftet, snart ser man att de accepterar det går det bra och binda upp dem.Brukar göra detta när jag ändå kelar med dem eller pysslar med dem.Blir mindre dramatiskt så.Har gjort så med mina sex föl och de har blivit som små ljus att binda upp.

:confused:
Nu har du nog svarat fel person ? För övrigt var det väl ingen som frågade om uppbindning däremot en del som reagerade på att någon hade bundit upp sitt föl. Själv har jag aldrig några problem med uppbindning de binds upp redan när det är dags att tvätta diarrerumpa vid mammas fölbrunst aldrig någon som ens protesterar när de är så små, eftersom de lär sig det så tidigt blir det en fullt naturlig del av livet och det är sedan aldrig några problem att binda dem någonstans. Däremot mina första som jag väntade med att binda upp första gången till hösten efter betet när de var lite äldre de blir aldrig lika stabila och det var mkt klydd innan de accepterade att stå bundna. Är det någon som slänger sig i stallgången än idag när något inte passar så är det dom så den missen gör jag aldrig om att vänta tills de är några månader innan första uppbindningen.

Vad har jag missuppfattat menar du?
Jag frågar för att alla andra ggr när jag träffat på din attityd så har det alltid varit antingen travfolk eller westernfolk som ansett att de är så mkt duktigare på att hantera hästar än vad andra är (de uttalar sig tex mkt nedvärderande om ridhästfolk i allmänhet). Det komiska är att i verkligheten så har de inte varit några hävertar, mkt snack o liten verkstad... Säger inte att det är så i ditt fall, men därav min fråga om du är travmänniska.

Men jag har ju erkänt tidigare att jag nog var lite burdus...
Och var någonstans har jag dragit upp ridfolk eller ridhästar här??
Vi pratar om fölungar ju?

Och nej, jag förstår inte ditt resonemang om travmänniskor..nej.
För det har inget med det att göra.
Utan hästars beteende och inlärning.

Men jag hoppar av här nu.
För jag har inte ork att engagera mig i saker som man egentligen inte ens har något att göra med.

Går över på Trav i stället.

Så lycka till med era föl och fölningar! :)

AM

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka