Sv: Föl 2010

Här kommer bilder på min tjena.. före å efter bilder =)

Aleiga från Ryet
e: Ymir från Allemansängen
u: Vilja från Ekhogen

Här e bild på henne från utställningen i oktober :love:
32771262.jpg

Å här e hon förklädd till mamut =)
32890593.jpg

Inte förrän hon är tre i alla fall. Om det blir på våren eller hösten får jag se då, vad som känns lämpligt. :) Men det är ju inte så långt kvar, tiden går fruktansvärt fort!

misen: Det är en fin mammut du har! Jag skulle dock tro att min kan ta hem titeln "Överste Mammut" för hon har lång päls. Jag mätte ju mammans päls till 2 dm på baksidan låren en vinter... :grin:

Jag tänker börja med min så smått nästa vår om han känns mogen för det.

Han kommer gå i Båstad och ska då börja med tömkörning och miljöträning, kanske även insittning (och framåttänk med introducering av skänklarna.)
Sen att ta hem honom efter nästa sommarbete.

Hur är idé-planen för era?

Lägger in senaste bilderna här med :)

Rigel22Februari.jpg

bild2-3.jpg

bild-5.jpg

:love:

Bonusbild på hans vackra mamma som jag har för inridning

Vaenting.jpg

Senast ändrad:

Ja detta e ju min första isis å mång man pratat med har sagt att man absolut inte ska rida in förrrens dom e 5.. de eju jätte länge kvar då..

så jag tänkte som så att OM hon e mogen i kropp å själv så tänkte jag börja till nästa vår å hänga å grej å sitta på henne å ev skritta några meter bara så hon lär sej start å stopp. sen på sommaren som 3 åring ska hon på betäckning. så får hon föl som 4 åring å efter fölet e avvant när hon e 4½ då tänkte jag sätta igång henne.. låter de som en ide??

Se till hästen och gå på magkänslan men hellre lugnt än stressa om du känner dig osäker.

Din plan låter bra :)

Hon är fin din tjej och hon fick ju en bra bedömning i höstas men får jag fråga varför du vill betäcka henne som så ung?

Vad söt!!

KL
Nu har jag iallfall fått reda på att min ska besiktas på torsdag så då får ni hålla tummarna :)
Det borde ju inte va något så jag ser fram emot att han blir min helt o hållet snart.

har pratat med några islands folk å alla säger att de e bra för deras huvud å då hinner dom växa klart å mogna i kroppen mm utan att man rider på dom mm.. sen brukar vi alltid ta ett föl på dom som 3 åringar så dom fölar som 4 åringar..

KL mig själv.
Min fina kille gick igenom besiktningen :D (det vart av idag ist. för imorgon)

Han heter Nattfari och är e:Hödur från Vintergåsen ee: Saer frá Bakkakoti och u: Nanna frá Thufu (1:a klass), ue: Orri frá Thufu.
Är uppfödd av Frötuna Gård.
Jag tror han kommer bli riktigt flott sen så ska bli spännande och se hur han utvecklas.
Letade länge efter en häst med stam jag gillar (gillar Orri) som jag tror på och har råd med ;)
Jag köpte nästan en bror ett tag sen men hade en familje situation då så fick avstå men Nattfari har en annan pappa och jag tror mer på den här kombinationen faktiskt så kanske var lika bra.

Här är han min fina kille :) (i somras)
(Bild lånad av Frötuna Gård)

och nu haha. Får väl se hur han blir utan all päls sen!

Senast ändrad av en moderator:

ja.. dock så har jag inte så bra koll på islandshingstar..

någon som har tips??

måste finnas i närheten av halland och vara 5 gångare med bra tölt å pass

tack :) aa exakt va precis en av anledningarna varför ja gillar den stammen, gillar Orri så dant.

Vilken söt liten röd en.

*kl*
Fotade hästarna förra helgen och även i helgen men de nyare bilderna kommer nog inte upp förrän i veckan. Triton börjar äntligen se någorlunda vettig ut i hullet efter förra årets kvarka som gjorde honom väldigt dålig. Man ser dock fortfarande på honom att han är tanig och inte så välmusklad, men det kommer väl ikapp ju mer hull han får.

unghast2-600x399.jpg

Saga och Triton

http://www.snacksjon.com/blogg/wp-content/uploads/2012/03/unghast1-600x797.jpg
Triton

unghast3-600x399.jpg

Triton och årsfölet Vera som är lika stor..

unghast4-600x400.jpg

Vårhormoner..

Jag fortsätter bildbomba lite.

lek01-600x881.jpg

Triton

lek04-600x399.jpg

lek05-600x399.jpg

lek12-600x399.jpg

Saga

lek13-600x399.jpg

Jag tycker att de har sett trista ut hela vintern, Triton tunn och omusklad efter kvarkan och Saga har varit i en tråkig växtfas och inte varit särskilt snygg. Men nu tycker jag att det börjar se bättre ut. Roligt.

+ bellabus> Tack! Vi tror mycket på henne. Var och såg hennes helbror i helgen och han är jättefin, vi hoppas han får en fin visning som femåring. :)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
657
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Många utav årets föl har nu anlänt och det är kanske dags att sälja. Men hur säljer man enklast ett föl och vad ska man tänka på?
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 055
Senast: cili
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama