Sv: Föl 2010

Jag har precis köpt en helt underbar 2010:a.

Nu undrar jag vad och hur ni tränar med era och vad ni har för mål?
Mitt första mål är att kunna visa henne på unghästmönstring nästa år.

Jag glömde också att fråga vad ni ger era 10:or för foder, hur mycket och hur ofta?

Jag tränar ingenting med vår -10.or utan försöker tvärtom låta dem vara så mycket som möjligt. De är orädda och sociala, kommer gärna fram. Inga problem att fånga/leda osv och det tycker jag räcker när de är två år. De har fri tillgång på grovfoder och får eventuellt tillskott utav mineraler med någon näve kraftfoder. Men oftast klarar de sig fint på ett bra grovfoder alternativt bete.

*kl*
Liten uppdatering från Saga och Triton från ett hopsläpp idag.
Saga är vacker som än dag och rör sig fint, men har inte riktigt vuxit i sitt huvud än, förhoppningsvis gör hon det. Eller så har hon helt enkelt rätt stort huvud.
ihopslapp04-600x399.jpg

ihopslapp07-600x831.jpg

Triton börjar äntligen hämta sig efter kvarkan förra vintern. Han var den enda som blev riktigt ordentligt dålig och har sedan dess varit tunn, nästan mager, omusklad och tanig. Han har sett rätt uschlig ut. Nu börjar han komma ikapp. Skönt! Han rör sig faktiskt väldigt fint, tror han kommer vara som en annan häst efter betet.
ihopslapp15-600x900.jpg

*kl*

Längesen jag uppdaterade nu men här kommer iaf en lite uppdatering från mig och min 10:a!

Det har hänt otroligt mycket med henne nu på våren/försommaren, hon har verkligen växt till sig! innan har hon varit ganska tunn å ranglig men nu har hon som sagt växt till sig och börjar tillta en riktigt fin form tycker ja,eller va tycker ni? :)

Som de flesta andra gör jag inte så mycket med henne för tillfället utan hon får gå på lösdrift/bete tillsammans med 2 andra småtjejer. Hon är väldigt social och kommer gärna fram i hagen för en gos och pratstund.

Med risk för bildbomb så kommer här iaf lite bilder!

33121898.jpg

33121948.jpg

33121947.jpg

33121944.jpg

33121945.jpg

33121943.jpg

Blanka å fina!:)
33121900.jpg

Ja superfin är hon! Påminner mycket om Mökkur i både ansikte och rygglinje. Ser stor ut!

Vad är "planerna" inför 2013?

Ja superfin är hon! Påminner mycket om Mökkur i både ansikte och rygglinje. Ser stor ut!

Vad är "planerna" inför 2013?

Tack! Ja, hon har alltid haft ett stort huvud väldigt oproportionerligt mot resten av kroppen men hon har börjat växa i det nu! Har alltid gillat hennes rygg och långa ben, kort och kompakt plus att hon har växt väldigt jämt hela tiden.
Ja, stor är hon! mätte henne faktiskt härom dagen då ja va lite nyfiken och fick henne till 138 cm. Så det blir en stor tjej, precis vad jag ville ha!:)

Vad som händer nästa år har ja inte riktigt bestämt mig för än... Har ett annat sto som troligen ska betäckas då och är lite sugen på att även låta Hekla betäckas, men det beror helt på henne hur hon utvecklas och ser ut då! annars blir det nog att små starta inridningen fram på höst kanten.

Hur går det med din snygging och vad har du för planer? :)

Härligt! Nu gäller det bara att bestämma sig ;) Ja hon har varit väldigt vuxen på bilderna du visat här hela tiden tycker jag, en tjej som man vänder sig efter!

Vad roligt med en eventuell betäckning! Några ideér? Hon hade väl både Mökkur och Spuni nära?

Med min prins går det bra :) Han lever vildhästlivet nu och 1 år till framöver.
Dock en riktigt tjejtjusare och ganska mager.. Han växer och har växt så det knakar så det är egentligen inte så konstigt men man blir tokig! Göder och göder men samtidigt som man försöker hålla någonlunda koll pga rädsla för fång och dylikt.

La upp bilder i uppdateringstråden men kan vara kul att ha dom här "han hör hemma":) Kollade tillbaka för 1 år sedan.. Helt ofattbart vad tiden går snabbt!

IMG_2256kopia.jpg

IMG_2309.jpg

rigel-1.jpg

IMG_2298kop.jpg

IMG_2301.jpg

IMG_2399.jpg

Han är riktigt snygg! Det är inte lätt med hingstar... men med lite mer hull å muskler så! :d Du ska spara honom som hingst ett tag till el?

Ja det stämmer hon är e:Spuni ue:Mökkur. Finns en del kandidater men det är ju ett tag kvar innan det blir dags så ja har tid på mig!:)

Han är riktigt snygg! Det är inte lätt med hingstar... men med lite mer hull å muskler så! :d Du ska spara honom som hingst ett tag till el?

Ja det stämmer hon är e:Spuni ue:Mökkur. Finns en del kandidater men det är ju ett tag kvar innan det blir dags så ja har tid på mig!:)

Ja jag är oerhört förälskad i honom :love: Ja jag ska visa honom och går det riktigt bra är tanken att behålla honom som hingst faktiskt. Har möjligheten till det då han får kompisar att leka med i stora hagar även när han är vuxen ändå :) Längtar så tills dom är 4 och börjar bli hästar :d

Din ser ut att vara så bärig och fin i sig själv! Lagom hull också :) Hur kommer du kunna hålla dig ett extra år? :D

Din ser ut att vara så bärig och fin i sig själv! Lagom hull också :) Hur kommer du kunna hålla dig ett extra år? :D[/QUOTE]

Hehe ja vi får väll se!;) är lite osäker på att betäcka en 3 åring, har inte gjort det förr. Vissa säger ju att det är helt okej så länge stoet ser ut att vara redo, medan vissa nästan idiot förklararen...:confused:
Men om det blir aktuellt ska ja rådgöra med vet!

Hälsade på min underbara -10a i dag. Lika social och go som vanligt. De har fått föltillskott i hagen också, som hon hjälper till att ta hand om hehe :)

blogger-image--1917925231.jpg

blogger-image-1179100701.jpg

blogger-image--922267703.jpg

blogger-image--860880848.jpg

blogger-image--221857043.jpg

blogger-image--1148398275.jpg

Fina tior ni alla har!

Jag har också en 10:a som jag tänkte visa er men får inte till hur jag lägger till en bild. Hon står idag i stoflock på Stenholmen och bara har det bra. Planerar att ev. Ta hem henne till nästa vinter, alltså hösten 2013 för att börja jobba med henne lite smått. Längtar massor!

KL

017.jpg
[/IMG]

Här är mina; Eldey och Freyr, de har samma pappa Ljóni frá Ketilsstödum, olika mammor förstås...

Nu lyckades jag hitta mitt bildgalleri och bilderna på min tjej.

Här är hon 1 år, innan hon åkte till Stenholmen

Och det här är den senaste bilden i april när vi hälsade på henne.

Blir en vända i sommar också för att se hur hon mår och ser ut. Ser fram emot det mycket :laugh:

Här e en ny bild på min älskade Aleiga =)
Hon är nu 2 år å 2 månader och 140 cm hög =)
Fin fina älskling

33150905.jpg

hej
vad roligt att få se fler unghästar, vad fina bilder ni har! :D
jag har också en tjej född-10, med orriblod,
har bild från förra året, hon går på bete nu och jag hoppas på att få hälsa på henne igen snart och ta lite nya bilder :)

vet inte hur ja får med bild..är helt ny här :P

hej
vad roligt att få se fler unghästar, vad fina bilder ni har! :D
jag har också en tjej född-10, med orriblod,
har bild från förra året, hon går på bete nu och jag hoppas på att få hälsa på henne igen snart och ta lite nya bilder :)

nxoto5.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
657
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Många utav årets föl har nu anlänt och det är kanske dags att sälja. Men hur säljer man enklast ett föl och vad ska man tänka på?
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 053
Senast: cili
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama