Foglossningarna...

Jamtland

Trådstartare
Halvvägs igenom graviditet nummer 3 så har foglossningarna kommit tillbaka, hade dem när jag väntade första barnet men inte andra.

Kan man på något vis träna för att stabilisera upp det hela nu när jag redan har börjat få ont av dem? Och i så fall hur? Eller blir det bara värre då?

Jenny

Sv: Foglossningarna...

Den sjukgymnast som till slut kunde hjälpa mig (dvs. hittade på nåt som hjälpte, åtta månader efter förlossning)- menade att man INTE ska träna så länge bäckenet inte kan läka (dvs, när man fortfarande är gavid/första sex månaderna).
Också ska man absolut inte träna om det gör ont under/efter.

Det bästa just nu är nog att vara försiktig, hoppas på det bästa och ta kontakt med en sjukgymnast efteråt om besvären kvarstår.

De sjukgymnaster jag har träffat, och min mvc, har absolut rekommenderat träning. Men bästa boten är bälte och vila, och lära sig vilka rörelser man ska undvika. Träning gör inte så stor skillnad medan man fortfarande är gravid, däremot gör träning att man blir av med besvären efteråt.

Har för mig att jag fick en liten broschyr med lämpliga övningar på min mvc, den finns kanske på nätet ifall man googlar? Svårt att beskriva i ord i vilket fall, bilder är bättre.

Jag blev också rekommenderad träning både under grav. och efter. av läkare, sjukgymnast och Mvc ... :smirk: det finns en enorm okunskap kring detta!

I dagarna är det TVÅ år sen jag fick första känningen - var då i v. 17 ... är nu i v.27 med andra barnet och är sängliggande sen tre veckor tillbaka och har gått på kryckor sen v. 16 ...
nu har jag extrema problem men jag är rätt krasst inställd till träning innan bäclenet stabiliserat sig nu när jag vet hur det kan bli.

Jag har inte hört nån som blivit hjälpt u n d e r graviditet, med träning. I höstas träffade jag en kiropraktor som menade att det var bättre att antingen träna före grav. eller efter eftersom kroppen är så ansträngd när man väl är gravid, vikt och balansförändringen går så himla fort och det är en föesvinnande liten tid man är gravid om man slår ut det på hela livet.

Jag vet att många har foglossningsproblem och långt ifrån alla blir så dåliga som jag men så länge ingen bevisar motsatsen så tror jag på att vara försiktig så länge kroppen inte kan läka alt. det gör ont..

Att gå på Friskis och svettis och att sluta gå i trappor hjälpte mig väldigt mycket. Det är nog helt olika, men det kändes som att om det var på väg att öka kunde jag smita iväg på ett par pass så höll det sig borta. (Det började tidigt, v 15 el 17. Minskade sedan lite och kom tillbaka lite mer på slutet, men ökade aldrig.) (Det gjorde inte ont under pass eller efter dem, jag hade ont om jag gick i trappor eller promenerade långt eller reste mig osv, bar tungt.)

Det kändes också som att passen gjorde att min känsla för balans kom ifatt magen och blev bättre, jag blev mer ikapp kroppen. (Sista friskispasset var två veckor innan beräknat, då kände jag att jag blev lite yr och slutade direkt.)

Senast ändrad:

Jag tror att alla med smärtor från underliv/ryggslut får "diagnosen" foglossning men jag har börjat fundera på om Alllt är foglossning?!
Alla gravida har ju foglossning, en del får ont, andra inte. Jag tror inte att alla smärtor orsakas av separerande, överrörliga bäckenleder.... det finns så mycket okunskap om detta... särskilt eftersom de allra, allra flesta blir helt bra typ direkt och har aldrig besvär sen. Så det "spelar egentligen" ingen roll.

Jag funderar jättemycket på om det är det är foglossningen som gör att jag har så här ont, eller nåt annat, jag ska ta reda på det efter förlossningen tänkte jag,,,.

Jag hade ont på de "typiska" ställena just efter de typiska aktiviteterna. Speciellt promenader på hal is och trappor då. :laugh: men jag brydde mig aldrig om att bli diagnostiserad eftersom det inte blev värre än ont och instabilitetskänsla, och jag "visste" vad det var. (Faktum är att långa promenader på hal is ännu inte är optimalt, det kan kännas lite dovt ngt, men inte ont.)

Jumpa trodde jag faktiskt inte skulle funka, gick på bara ren envishet var nära hundra på att det skulle bli värre och jag skulle ångra mig. Jag var ganska förvånad när det verkligen inte kändes knappt alls (dvs mindre än promenad) och minskade efter.

Jag kanske ska tillägga att jag skippade alla övningar med sprattelhopp och särade ben i "gå i trappa" ställning. I övrigt var det ju inte så många rörelser som hamnade i "vrid bäckenet och ta i" kategorin insåg jag.

Men jag kan haft ngt annat eller så är foglossningar olika helt enkelt.

(Det var inte riktigt ont i ryggslut och underliv, det var ont i övre delen av rumpan, bäckenet och kunde bli piggar av ont mitt fram på hmm vad man nu kallar det.)

Senast ändrad:

under min fjärde graviditet tränade jag i bassäng med fokus på bålstabilitet (order från sjukgymnast) och faktum är att jag var väldigt mycket bättre av det än de tidigare tre graviditeterna.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 561
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 823
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
570
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 341
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar