Sv: Foglossningar som inte går över
Ja, 15 månader senare har jag fortfarande riktigt ont. Nu är jag gravid i v. 13 igen och det har blivit värre sen jag blev gravid, men det var inte (Helt) bra innan.
Åtta månader efter förlossing träffade jag en sjugkymnast som gav mig akupunktur. Hon gav mig rejäla instruktioner, framförallt att jag skulle
undvika allt som skapar smärta, dvs: lyfta tungt, gå långt mm.
När jag börajde lyda hennes råd så blev det bättre.
Allt som skapar smärta innebär att fogarna har rört på sig vilket sinkar läkningen.
Akupunktur lindrade smärtan jättemycket för mig också förresten. Också fick jag Diklofenak, det hjälpte också. Mendet få rman inte ta när man är gravid/ammar.
Sen fick jag börja träna också när det gått ca 1 år och jag började bli bättre, fick övningar av sjukgymnasten som jag tyckte stärkte, men jag fick sluta nästan på en gång när jag blev gravid för jag blev så öm ...
Jag har verkligen haft jättestora problem: jag kunde knappt gå på slutet, hade fått kryckor om jag bara orkat åka till sjukhuset och hämta dem. Sen har jag haft JÄTTEont efteråt också ..
Sen har jag läst på att det kan vara olika saker som gör att det gör ont, allt från muskelkramper till strypt blodtillförsel (kanske är samma?) och beroende på vad som skapar smärtan så kan man behöva olika hjälp.
Mitt värsta i det här ... är att jag sålde min häst till en kvinna som var 50+, och som fortfarande hade problem.
Hon hade blivit sämre ioch med klimakteriet och hon fick tråkigt nog sälja min häst vidare också för hon kunde inte längre rida ...
Så det är inte att leka med.
Att bli gravid igen innan man är helt bra är ju en fråga OM ... Själv kände jag så här: ok, jag är bättre men inte helt bra, nu tar jag ett till barn på en gågn så har jag hela livet på mig att läka och bli bra sen. Lika bra att "smida medan fogarna är lösa" så att säga..