Förvirrad

Golden_Heart

Trådstartare
Jag har varit runt på olika sidor och kollat graviditetskalendrar och de säger alla olika ankomstdatum eller vilken vecka jag ska vara i. Än är det inte dags för stora ultraljudet i vecka 18 (enligt BM, men enligt vissa sidor bör jag göra det redan nu, vet inte vad jag ska tro).
Många vet redan att jag har ganska lång menscykel och har haft problem att bli gravid, annars hade vi inte behövt kontakt med kvinnokliniken, som där upptäckte att jag var gravid. Jag vet att vid nästa ultraljud kan de ju fastställa mer när barnet kommer.
Hur som helst trodde de att jag skulle haft sista en normal mens-cykel och skulle vara då i mot nästan slutet av november runt vecka 5 eller 6. och då borde jag vara runt vecka 15 nu. Jag har prövat olika kalender på libero, familjeliv och gravid.se och de ger mig alla olika svar. Sista mensen började 13 oktober.

Vad är då det rätta? Vilken vecka är jag då egentligen? Hur ska jag göra med BM? När ska jag försöka få tiden för ultraljud?:confused:
 
Sv: Förvirrad

Är du osäker så gör ett privat ul/vul.

Min senaste mens var så konstig att min BM inte trodde det var en mens. Så jag gjorde UL redan i v.14 och blev då flyttad 1 månad till 22 oktober. Vid UL i v.19 sen så blev jag flyttad en hel vecka till 28 oktober.

Barnet kom på BF (22/10) om jag räknar från senaste mens på familjelivs hemsida.

UL är ju för att se att bebisen i magen är frisk, och det gör man fram till v.20-21 sen börjar det bli svårt att upptäcka ev. fel. Då brukar även de flesta barn vara lika stora så man mäter och får fram ett datum för beräknad nedkomst och från de detumet får man räkna 2 veckor framåt och 2 veckor bakåt så har man på ett ungefär när bebisen kommer!
 
Sv: Förvirrad

Du skriver in första dagen på senaste mensen och hur lång menscykel du brukar ha. Om du är runt v 15 nu så borde du ha varit på ditt första besök hos bm och fått tid för vaginalt ultraljud. ring till dim bm och säg att du vill göra ett vul. annars är det det vanliga ul runt v 18 som gäller
 
Sv: Förvirrad

Har du 28 dagar mellan din mens så är du i vecka 13 + 4 dagar.

Jag har mellan 35-37 dagar men deras standard 28 dagar stämde med min förlossning.

Skillnaden jag märkte var att när jag var t.ex. i vecka 24+3 så sa min barnmorska att jag var i v.24 och på FL stod det att jag var i v. 25.

Har du 47 dagar mellan du får din mens så är du i v. 9+3
Har du 19 dagar mellan du får din mens så är du i v. 15+4


Så du borde ju få göra ett UL om 4 veckor ungefär! Min BM skickade en remiss (heter det så?) till sjukhuset där de gör UL och sen fick jag en kallelse hem :bump:
 
Sv: Förvirrad

Du skriver in första dagen på senaste mensen och hur lång menscykel du brukar ha. Om du är runt v 15 nu så borde du ha varit på ditt första besök hos bm och fått tid för vaginalt ultraljud. ring till dim bm och säg att du vill göra ett vul. annars är det det vanliga ul runt v 18 som gäller
NEJ, när vi var på registering strax efter nyår ansåg BM inte förrän slutet av februari för ultraljud :confused:
Men många sidor när jag kollar tycker att jag redan nu är i vecka 15 eller 14.
 
Senast ändrad:
Sv: Förvirrad

Har du 28 dagar mellan din mens så är du i vecka 13 + 4 dagar.
Jag har mellan 35-37 dagar men deras standard 28 dagar stämde med min förlossning.
Skillnaden jag märkte var att när jag var t.ex. i vecka 24+3 så sa min barnmorska att jag var i v.24 och på FL stod det att jag var i v. 25.
Har du 47 dagar mellan du får din mens så är du i v. 9+3
Har du 19 dagar mellan du får din mens så är du i v. 15+4

Så du borde ju få göra ett UL om 4 veckor ungefär! Min BM skickade en remiss (heter det så?) till sjukhuset där de gör UL och sen fick jag en kallelse hem :bump:
Min BM sa att jag själv skulle ringa för att få tid vid första registeringen precis efter nyår. Min BM tyckte först i slutet på februari skulle det vara tid för ultraljud. Hon höll på att ändra förlossningsdatum när hon fick reda på min cykel, men när jag sa att i slutet av november kvinnokliniken hade sett att jag varit runt vecka 5 eller 6 och att senaste cykeln varit normal, så ändrade hon datum igen. Just nu är det sagt mot slutet av juli, men när jag räknar med min första mens datum, osv så får jag det till mitten av juli. :confused: Enligt sidorna varierar att jag precis gått in i vecka 15 eller precis börjat på vecka 14 och en del säger mitt i.
Kvinnan på kvinnokliniken sa att min senaste mens verkar ha varit helt normal dvs 28 dagar fastän jag kan normalt ha en cykel som är 52 dagar. Jag vet det verkar långt, men det är så jag har.
Om jag hade varit i vecka nio så har inget stämt och då hade det inte varit dags än för första registeringen.
 
Sv: Förvirrad

Jag tycker du ska ringa till din bm och be om att få en tid för vul. då får du reda på hur långt gången du är.
 
Sv: Förvirrad

Jag tycker du ska ringa till din bm och be om att få en tid för vul. då får du reda på hur långt gången du är.
Min BM gav oss ett papper, tid för ultraljud gör vi på ett annat ställe än där BM är, närliggande sjukhus, tre mil dit och där måste vi beställa tid själva och hon sa att vi skulle vänta med att få tiden typ i slutet av febaruari, början på mars.
 
Sv: Förvirrad

Har du gjort ett UL/VUL redan där de såg att du var kring v.5 - 6?

När jag räknar i kalendern borde du ju då göra ett UL i början av februari. Snurrig BM!

Ring och be att få en tid, har du redan vart där så har de ju alla dina uppgifter och kan sätta en tid där du bör vara i v.18. Sen skulle jag byta till en BM som inte är lika snurrig ;)
 
Sv: Förvirrad

På kvinnokliniken gjorde de ultraljud vaginalt för att kolla hur mina äggstockar var samt kolla efter cystor. Vilket jag inte hade något, däremot såg de något annat. Bestämde göra ett graviditetstest som blev positivt och jag var salig sedan. Jag var inställd på tabletter osv när jag kom dit, men allt var okej. Istället var jag gravid :cool::rofl:
Där jag bor så finns det inte så många att välja på och de är tilldelade efter bostadsområden och då blev det den här.
 
Sv: Förvirrad

Om du vet att du hade sista mensen 13 oktober så räknar man ju därifrån & då borde du ju vara runt v.13 nu. Jag fick tid för UL i v.19, min BM skickade en remiss och sedan fick jag en kallelse hem

Jag räknade själv BF datum på FL, fick till 15/10, BM fick till 16/10, sedan blev jag flyttad till 21/10 på UL. Men lillkillen trotsade allt och kom redan 8/10. :D
 
Sv: Förvirrad

Där jag bor så finns det inte så många att välja på och de är tilldelade efter bostadsområden och då blev det den här.

Samma här... Nästa barn vi ska ha vill jag INTE ha samma BM som sist då jag inte gillade henne. Fick inte alls någon bra kontakt med henne, hon var inte ett dugg förtroende ingivande. Problemet är att i denna kommun finns bara en BM och det är hon. Hur sjutton blir det då om man vill byta. Får man byta till BM i annan kommun tro? Jag skulle vara beredd att åka 10 mil extra (vilket det isf skulle bli) för att få en annan...
 
Sv: Förvirrad

Jag trodde också ett tag att jag var slutet av vecka 13 början på vecka 14 nu. Men olika sidor säger olika.
Familjeliv säger att jag är i vecka 15, har gått 14 veckor precis.
Gravid.se säger vecka 14 om jag fyller i för sista mensen, men vecka 15 om jag fyller i det FL som jag fick via familjelivsida.
Libero säger vecka 14 också.
En annan sida säger också vecka 15.
 
Sv: Förvirrad

Man blir ju inte klok på dom där uträkningarna & allra helst då dom visar olika... Du får hålal dig till tåls & vänta tills du varit på UL. :D Men jag förstår att det är frustrerande att inte veta exakt hur långt gången du är.
 
Sv: Förvirrad

så är det här åxå. man får åka till huddinge sjukhus och göra ett ul. men vul gör läkaren på mvc. finns det en läkare på din mödravårdcentral? Ring till receptionen och be dom om en tid för vul då. det borde inte behöva gå igenom din bm. Dom har ju alla uppgifter i datorn.
 
Sv: Förvirrad

Vad jobbigt, jag bor 2,5 mil ifrån alla bm och mvc men jag hade ändå 2 st mottagningar att välja på med flera olika bm. Jag hade lite olika bm i början p.ga semestertider men fick sen en jag trivdes jätte bra med och som jag tänker gå till nästa gång oxå.

Finns de ingen privat mottagning annars, visst kostar det men de kan det väl vara värt om man får en bra bm?
 
Sv: Förvirrad

så är det här åxå. man får åka till huddinge sjukhus och göra ett ul. men vul gör läkaren på mvc. finns det en läkare på din mödravårdcentral? Ring till receptionen och be dom om en tid för vul då. det borde inte behöva gå igenom din bm. Dom har ju alla uppgifter i datorn.
Har sagt att det är jag och min sambo som själva ska beställa tid för ultraljud på sjukhusets förlossningsavdelning. Så är rutinerna där jag bor.
 
Sv: Förvirrad

Vad jobbigt, jag bor 2,5 mil ifrån alla bm och mvc men jag hade ändå 2 st mottagningar att välja på med flera olika bm. Jag hade lite olika bm i början p.ga semestertider men fick sen en jag trivdes jätte bra med och som jag tänker gå till nästa gång oxå.

Finns de ingen privat mottagning annars, visst kostar det men de kan det väl vara värt om man får en bra bm?
Har inte råd med det, så jag får hålla mig till den BM jag har. Men men, ska ringa i morgon och beställa tid för ultraljud så får vi se vad de säger på förlossningen om detta.
 
Sv: Förvirrad

Dom där sidorna stämmer aldrig. Tex på familjelivs sida var jag tvungen knappa in fel för det skulle bli rätt ;). Min menscyckel är 25 dagar, men knappade jag in detta blev veckan/dagarna fel...satte jag den på 28 dagar blev det rätt. Så lita inte för mycket på dom sidorna. Även om man knappade in datum för BF så felade dom.
 
Sv: Förvirrad

Har sagt att det är jag och min sambo som själva ska beställa tid för ultraljud på sjukhusets förlossningsavdelning. Så är rutinerna där jag bor.

Ja men det va väl för vanligt ultraljud?
Man brukar alltid bli erbjuden ett vaginalt ultraljud innan.

Men men vill du inte ha hjälp så...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 968
Senast: Amha
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 922
Senast: KesoNeso
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 819
Senast: Görel
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
868
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp