Förvara foder

Beror ju på vad man förvarar i dem. Om man t ex har betfor i övre lådan, är det ju inga problem.

Man kan förstärka dem genom att lägga regel tvärsöver och nästa låda på reglarna.

Nja de har ju hållit i åratal trots att det förvarats pellets i de flesta av dom, en 20-25kg´s säck per låda, staplade på varandra.
Men som någon annan skrev, de har kanske bytt material. Våra är ju ganska gamla...
 
Detta såg väldigt snyggt och prydligt ut, men jag som t o m har svårt att lyfta en 25 kg säck när jag ska fylla på en tunna som står på golvet skulle nog ha lite problem med att fylla på lådorna högst upp :-) Annars hade jag nog kunnat tänka mig denna variant :-)
Jag har bara de stora på 70 liter längst ner. De andra är på 50 liter så då delar jag en säck på två lådor så det blir inte så tungt.
 
De från Ikea, är de stängda? Dvs kan en häst öppna dem?

De jag hittade på Jysk kostade 3 ggr så mycket men de hade lock som man låser fast så hästen får i så fall förstöra hela för att komma åt fodret.
 
De från Ikea, är de stängda? Dvs kan en häst öppna dem?

De jag hittade på Jysk kostade 3 ggr så mycket men de hade lock som man låser fast så hästen får i så fall förstöra hela för att komma åt fodret.

En smart häst öppnar lätt. Man bara fäller upp locket, ingen låsning.
 
IKEAs är väldigt lättöppnade. Särskilt med lite vikt på, då öppnar de sig m e m själva (svagt lock med tyngd på).

Behöver man ha inbrottssäkra får man nog välja annorlunda. En soptunnemodell kan man säkert själv göra låsanordning till

På Jysk hittar jag bara modeller där man måste ta av hela locket för att komma åt innehållet, det tycker jag är en dålig lösning eftersom de då inte är stapelbara utan att man måste ta ner alla ovanpå för att komma åt respektive förvaring.
 
Har ikeas lådor med spillbitar från stallbygge emellan. håller jättebra.
Skulle jag behöva förvara fodret "i stallet" hade jag nog ställt dem på en sådan hylla och skruvat dit (låsbara) dörrar. En häst kan ta sig in även i låsta foderlådor, nog för de är hållbara men skulle min klätterfia lägga en hov på hade ju plasten gått sönder, låst lock eller ej.
 
Vi har också Ikeas lådor. De är extremt praktiska. Och ser man till att stapla det tyngsta längst ner, så håller locken i många år fast de bågnar lite. Vi har 2 st 70-literslådor staplade på varandra. Mer vikt än så är tveksamt till att det understa locket (utan modifiering) skulle klara.

Bra tips med träbitar på locken för att fördela vikten mellan lådorna! Ska provas!
 
Nja hästarna kommer inte åt fodret, det är bara en extra säkerhet om de skulle rymma ur box eller hage vilket är mycket osannolikt. Har ju inte hänt på 8 år... Men vill ändå ha riktiga lock när jag ska köpa nya.

Om jag måste ta av hela locket spelar ingen roll, har inte så mycket foder/ont om plats att jag behöver stapla i höjden.

Helst hade jag haft tunnor men vet ej var jag ska få tag på tunnor till ett okej pris?
 
Har också en Ikea-låda till hästens foder och gillar verkligen den! Tar ingen plats alls, går att ställa in till väggen och stapla om man villl, och så gillar jag att ovansidan är platt så att man kan ställa grejer ovanpå (har ryktsaker, vitaminer, pälsglans osv lättillgängligt). Vi har också ett par staplade till hundfoder hemma, funkar bra.
 
Nja hästarna kommer inte åt fodret, det är bara en extra säkerhet om de skulle rymma ur box eller hage vilket är mycket osannolikt. Har ju inte hänt på 8 år... Men vill ändå ha riktiga lock när jag ska köpa nya.

Om jag måste ta av hela locket spelar ingen roll, har inte så mycket foder/ont om plats att jag behöver stapla i höjden.

Helst hade jag haft tunnor men vet ej var jag ska få tag på tunnor till ett okej pris?
Jag köpte precis tunnor på Jula. Svarta med lock.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 052
Senast: Görel
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 524
Senast: Habina
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 416
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp