Förvara foder

Centaur

Trådstartare
Måste köpa nya tunnor, lådor etc till fodret. Vad använder ni? Hur många liter behöver de vara för att rymma 20 och 25 kg säckar?

Såg att det fanns förvaringslådor på en möbelaffär, 50 och 70 liter, det borde väl räcka?
 
jag har på 60L (tror jag), 4kantiga med lock. perfekt för 25kg säckar med pellets, lätta att flytta även med foder i. det är dessa men en äldre modell. väldigt smidiga då de inte tar upp lika mycket plats som vanliga runda fodertunnor.
VAR252171_2_1.jpg
 
Körde soptunnor i plast, tillräckligt lätta för att tippa och ta det sista. Funkade väldigt bra. Hade först IKEAS genomskinliga med lock, skitkassa. Rymde lite och kollapsade.
 
Jag har samma som Tora, tycker de är smidiga. Det går i en säck pellets/låda. En säck hackad lusern tar upp två lådor.
 
hej!

Ikeas funkar superbra, men locken är lite sköra och klarar inte riktigt av 25 kgs vikt :-(. Mitt ena lock gick sönder direkt. Jag funderar på en förstärkning, men har inte hittat nåt bra material till det än.

/Lavinia
man kan alltid lägga 2 träbitar över locket så att vikten av lådan över inte är direkt på locket utan mer vilar på den nedre lådans sidor.
 
hej!

Ikeas funkar superbra, men locken är lite sköra och klarar inte riktigt av 25 kgs vikt :-(. Mitt ena lock gick sönder direkt. Jag funderar på en förstärkning, men har inte hittat nåt bra material till det än.

/Lavinia

Måste vara väldigt skiftande kvalitet då, våra har hållit i flera år nu fast de är staplade på varandra.
 
Måste vara väldigt skiftande kvalitet då, våra har hållit i flera år nu fast de är staplade på varandra.
Beror ju på vad man förvarar i dem. Om man t ex har betfor i övre lådan, är det ju inga problem.

Man kan förstärka dem genom att lägga regel tvärsöver och nästa låda på reglarna.
 
Annars så funkar en lagerhylla från samma ställe som lådorna alldeles ypperligt.
mathylla.jpg

Detta såg väldigt snyggt och prydligt ut, men jag som t o m har svårt att lyfta en 25 kg säck när jag ska fylla på en tunna som står på golvet skulle nog ha lite problem med att fylla på lådorna högst upp :-) Annars hade jag nog kunnat tänka mig denna variant :-)
 
jag har på 60L (tror jag), 4kantiga med lock. perfekt för 25kg säckar med pellets, lätta att flytta även med foder i. det är dessa men en äldre modell. väldigt smidiga då de inte tar upp lika mycket plats som vanliga runda fodertunnor.
VAR252171_2_1.jpg
Var har du köpt dessa? Som du säger så ser de ut att ta betydligt mindre plats än de runda som jag har
 
hej!

Ikeas funkar superbra, men locken är lite sköra och klarar inte riktigt av 25 kgs vikt :-(. Mitt ena lock gick sönder direkt. Jag funderar på en förstärkning, men har inte hittat nåt bra material till det än.

/Lavinia
I ett stall där jag hade häst förut så hade de gjort som en hylla som var anpassad till de lådorna. Så man hade tre lådor i höjd fast med ett enkelt hyllplan emellan (eller om det bara var som en "ram").

Det fick plats för typ 6 lådor på bredden och 3 på höjden, och så var det två såna längor. Så varje inackordering hade tre lådor på höjden.
 
@Lavinia

Mina är sen 2006 eller så så dom kan ju ha bytt till sämre material sen dess :)

Dessutom är mina inte så höga utan bredare istället.

Jag gissar att de bytt material. Locken är väldigt sladdriga, men funkar iaf. Och dom tar sjukt mycket mindre plats än 2 runda tunnor :-)

/L
 
Jag gissar att de bytt material. Locken är väldigt sladdriga, men funkar iaf. Och dom tar sjukt mycket mindre plats än 2 runda tunnor :-)

/L
Vad synd för mina är väldigt bra i alla fall. I mina förvaras det verktyg och liknande för tillfället. Dvs riktigt tunga saker och dom håller utan problem. Står två på varandra.

En bit playwoodskiva (stavning?) som täcker hela locket borde fördela tyngden (eller några träbitar som någon föreslog tidigare).
 
Vad synd för mina är väldigt bra i alla fall. I mina förvaras det verktyg och liknande för tillfället. Dvs riktigt tunga saker och dom håller utan problem. Står två på varandra.

En bit playwoodskiva (stavning?) som täcker hela locket borde fördela tyngden (eller några träbitar som någon föreslog tidigare).

Min plan är att hitta några träbitar, jag har bara inte hunnit dit än :-). Men utöver locken än lådorna helt sjukt smidiga!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 052
Senast: Görel
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 524
Senast: Habina
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 416
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp