Förväntad storlek

Smilla

Trådstartare
Funderar på att köpa en liten fölis e:Ampere. Men problemet är om den blir tillräckligt stor. Stoet är ca 160. Vet någon om Ampere lämnar stort eller litet? Han är väl 168 själv.
Väldigt tacksam för snabba svar/gissningar ;-)
 
Sv: Förväntad storlek

Har stoet fått föl tidigare? Vet du något om hur stor fölet är nu?

Har tyvärr hört en del som påpekat att han lämnar smått.
Vi har ett Ampère sto som ser ut att bli modell mindre typ 164 cm (mamman är 166 cm)
Medan vi har en hingst som kommer bli över 170 cm men där är mamman stor och lämnar stort.
 
Sv: Förväntad storlek

Det är stoets första föl. Hon har syskon som är mellan 163-166 efter olika hingstar. Mormor är under 160.
Hmm var ju inte det jag ville "höra" ;)
Har än så länge bara sett film på fölet, så har ingen uppfattning. Kan den bara närma sig 165 så blir jag nöjd.
 
Sv: Förväntad storlek

Det är stoets första föl. Hon har syskon som är mellan 163-166 efter olika hingstar. Mormor är under 160.
Hmm var ju inte det jag ville "höra" ;)
Har än så länge bara sett film på fölet, så har ingen uppfattning. Kan den bara närma sig 165 så blir jag nöjd.

Jag har hört... Att stoets första föl alltid blir det minsta (nu vet jag ju inte hur mycket sanning det ligger i det)
Det mest troliga i detta fallet är ju att fölet inte blir större än mamman.
Men sånt kan man ju inte veta helt säkert på förhand.
Vem är morfar till hingsten?

Tänkte att eftersom mormor är under 160 men de andra fölen ligger mellan 163-166 och detta stoet "bara" blev 160?
 
Sv: Förväntad storlek

Jag har hört samma sak om det första fölet. Chirlon är morfar, tycker inte han ser så stor ut han heller?!?
 
Sv: Förväntad storlek

Jag hoppas att det inte är så att första fölet blir litet baraföratt. Mitt lilla sto 159 cm fick ett föl som slutade runt 168 vilket är perfekt. Jag hoppas verkligen att kommande föl inte blir så mycket större. Dock så tror jag det beror mycket på vad som ligger bakom stoet, om syskon och mödernelinje är rätt så smått som det verkar vara i ditt fall så är nog risken större att den inte blir så värst mycket större än mamman
 
Sv: Förväntad storlek

Läste det du skrivit igen. Och det är Flemmingh som är morfar till hingsten om det var så du menade.
 
Sv: Förväntad storlek

Det var morfar till fölet jag menade.
Chirlon är 170 cm hög och lämnar rätt bra storlek på sina avkommor (de jag sett och fött upp själv) Så tyvärr så tror jag inte att detta föl kommer bli större än mamman.
 
Sv: Förväntad storlek

stämmer inte på mitt sto :)
avkomma 1 171 cm som 3åring
avkomma 2 166 cm som 3 åring
avkomma 3 165 cm som 3 åring
avkomma 4 167 cm som 2 åring
avkomma 5 158 cm som 1 åring
mammahäst är 170 cm
 
Sv: Förväntad storlek

Men då är ju iaf morfar helt ok i storlek. Vad menar du med "lämnar rätt bra storlek"? Bra är mindre då?
 
Sv: Förväntad storlek

Nej, jag menar närmre 170 sträcket (det är för mig bra storlek)
Men även om nu hästen du tittat på "bara" blir 160 så är väl inte det hela världen om det är en häst du tycker uppfyller alla dina andra krav?

Tror inte chirlons storlek påverkar i detta fallet då det verkar finnas rätt smått bakom mamman till fölet
 
Senast ändrad:
Sv: Förväntad storlek

Självklart finns det ju undantag med såklart...
Vårt ena sto är ju ett sådant...
Hennes första avkomma var 170 som 1,5-2 åring...
De andra två (bla en helbror) Blir nog bara runt 170...
 
Sv: Förväntad storlek

Okej! Jag tycker oxå runt 170 är bra. Har en nu som är närmre 180 och det är alldeles för stort när dom har lite för mkt egen vilja ibland. ;) Jag är tveksam till denna för jag är rädd att se för stor ut på, om den bara blir 160.( Jag är 172.)Tycker dock den har väldigt fin resning och det gör ju mkt. Ska försöka åka och titta på fölis i helgen.
Är du nöjd med dina Chirlon avkommor?
 
Sv: Förväntad storlek

i ärlighetens namn så sägs han lämna rätt skarpa avkommor.
Detta märks på stoet vi fått efter honom, men valacken visar inga tendenser på att vara "skarp"

Våra Ampère ungar är betydligt mer behagliga i tempramentet...

Men om storleken är viktig måste det ju finnas fler Ampere avkommor i bättre storlek?
För de har ju alla en fin resning....
 
Sv: Förväntad storlek

Ja visst finns det fler efter honom, men tyckte det var nåt visst med den här! :) Ska titta vidare oxå. Tack för alla dina kloka synpunkter!
 
Sv: Förväntad storlek

Jämför bakskenorna med mamman alltså från kota upp till hasspetsen, detta är ett område som i stort sett inte växer någonting och brukar ge en bra indikering, längre skenor än mamma = blir större, samma = blir ungefär samma storlek.
 
Sv: Förväntad storlek

Super, tack!! :) Det ska jag kolla. Annars säger inte storleken som "halvåring" så mycket om hur stor den kommer bli, eller?
 
Sv: Förväntad storlek

Så lite så :D

Men som jag sa innan så om du gillar just detta föl och känner att det är rätt så kanske det inte gör så mycket att den är för liten för dig... Det viktigaste är väl ändå att man trivs med sin nya häst.
 
Sv: Förväntad storlek

Fast det är ju tråkigt om jag ser ut som en stor klump på den, haha! ;) Dressyr ska ju vara vackert för ögat har jag hört ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 087
Senast: mamman
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 826
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 202
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 720
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp