Förväntad storlek

Sv: Förväntad storlek

Jag är 171,5 med lång överkropp och har ett sto på 161:

8v2.jpg

5v2-1.jpg


Ignorera den hiskeliga kavajen. :cautious:

Jag ser kanske lite lång ut på henne ja, tycker inte det är något som stör och har aldrig känt mig lång (red d-ponnyn på 141 cm utan problem, men det var av en grövre modell).

Smaksak antar jag? Vissa kanske tycker jag är på tok för lång, andra inte alls. Frågan är väl om en domare skulle ge dig avdrag om du såg "lite för lång" ut, annars kvittar det väl? (Rider inte dressyr, så vet inte om man kan få avdrag för sånt.)
 
Sv: Förväntad storlek

iofs är det så...
Jag är tacksam för mina "ynka" 168,5 cm... Gör ju att mitt urval av häst blir lite större...
Trivs bäst med de hästar i 165-168 o i den kategorin hamnar de flesta av våra hästar... Bara Ampere hingsten och hans mor som seglar över 170 cm... (Fast de är ju trevliga ändå)
 
Sv: Förväntad storlek

När jag jämförde mina så tog jag mitt bak på kot"spetsen" (där sporren dyker upp på dem som får sådana) och upp till hasspetsen. Har stämt väldigt bra på mina faktiskt.
 
Sv: Förväntad storlek

Super, tack!! :) Det ska jag kolla. Annars säger inte storleken som "halvåring" så mycket om hur stor den kommer bli, eller?

Förr sa man runt 135 som 6 mån blir runt 165 som vuxen, nu spökar dock de långa benen vi avlar fram till det iom att benen är det som växer allra minst från föl till vuxen så är de som är långbenta mkt högre redan som föl.

Jag hade bla en extrem 09 han hade passerat 150 vid 6 mån men var just extremt långbent och stannade på 172 som vuxen.
 
Sv: Förväntad storlek

Det är inte bara generna som avgör hur stor hästen blir, uppfödningen har större betydelse än många tror. Redan i mammas mage börjar tillväxten och den påverkas av hur bra fölet ligger i livmodern och hur bra den tar upp näringen. Sedan tar uppfödningen vid där det är viktigt att fölet får optimala förutsättningar för att växa under hela sin uppväxt. Här kan du själv påverka om du köper ett föl och se till att det får den näring den behöver. Minns tyvärr inga siffror, men på en föreläsning om avel nyligen talades det om hästens storlek och att ett visst antal procent beror på generna och resten på uppfödningen. Det var helt klart intressant!
 
Sv: Förväntad storlek

Det enda som påverkas av yttre faktorer som näring är hur fort fölet växer, den genetiska koden för hur stor den skall bli har den redan, sen påverkar allt yttre hur fort den uppnår fullvuxen höjd. Du kan aldrig någonsin fodra en unghäst så att den blir mindre eller större i slutmått.
 
Sv: Förväntad storlek

Jämför bakskenorna med mamman alltså från kota upp till hasspetsen, detta är ett område som i stort sett inte växer någonting och brukar ge en bra indikering, längre skenor än mamma = blir större, samma = blir ungefär samma storlek.

Jag testade detta :p Mitt stoföl ska enligtdesomkandvserfarnauppfödare landa kring 170+. Mamma är 172 och pappa 170.
Föls längd på bakskenor = mammas längd på bakskenor :D
 
Sv: Förväntad storlek

Du är inte så lång va? ;)

Jag är 180cm över havet, och att rida för små hästar känns helt fel! O_o

Mina underskänklar (knä till fot) hamnar under magen på hästen i dressyrläder. Fick tipset att hissa upp lädren och alltid rida i hoppsadel, följdfråga, hur gör man då när man vill tävla dressyr?

Hoppmässigt vajar min överkropp som en flaggstång över hästhalsen, balansen funkar inte som den ska för mig då. Det finns ju en amerikansk hoppryttare, minns inte namnet som rider fuxen Flexible, lång ryttare, liten häst. Att försöka ta till sig hans hoppsits är inget jag vill prova!

Så nej, är man lång spelar det tyvärr ingen roll hur mycket man gillar hästen, är den för liten funkar det inte! Jag sålde just min 2-åring som är den perfekta hästen för mig i ALLT , utom storleken...
 
Sv: Förväntad storlek

Jag tycker ni är ett proportionerligt ekipage! Just runt 170cm ryttare och 160cm häst tycker jag inte heller låter konstigt! Dessutom ser ju din häst inte ut som ett extremt ädelt fullblod! Och just modellen på häst spelar ju också roll!

Min "mammahäst" är 169cm och jag 180cm, ser också helt ok ut!
 
Sv: Förväntad storlek

Jag själv tycker ju jag är väldigt lång... Men min sambo tycker inte det.

168,5 (så de skrev 169 i passet)

Nä är man 180 är det lite svårare att hitta häst som passar... Du skulle ju haft min Allecto... Han blir ju 170+
Vilket blir alldeles för högt för mig...
 
Sv: Förväntad storlek

Häst på 170+ är helt ok för mig! :) Dock tycker jag inte desto större desto bättre, runt 170cm är lagom stor kuse för mig. Min nuvarande häst är inte någon grov häst, ädlare hade inte gått. Förra hästen hade Cortez i stammen, rörde sig som Cortez, var något grövre och 171cm. Vissa sa de blev trötta bara av att sitta ner ett varv i trav på honom! Men jag med mina jäääättelånga ben tyckte han var helt lagom! :D

Runt 170cm tycker jag är normallängd för "svennekvinna"! Dock tillhör jag flaggstångsvarianten! ;) Jag har aldrig förut gnällt över min längd och tyckt att jag borde vara kortare förrän jag fick mitt första föl. Då gick det upp för mig att min längd skulle avgöra om jag kunde behålla fölet eller inte!

Dock verkar mitt nuvarande föl bli modell större, så honom behöver jag förhoppningsvis inte sälja pga storleken allafall! :)

Ibland undrar jag hur bekvämt det är när en ryttare som är under 170cm har häst på över 170cm, borde inte det bli lika jobbigt för dem som för mig på för liten häst?
 
Sv: Förväntad storlek

Tack för det! Jag var lika lång när jag var 17 och red d-ponny. Han var ju då av en grövre modell, och SÅG stor ut, men mätte ynka 141 när vi kontrollmätte honom. :p
Hade aldrig några problem med att rida honom heller.

De som rider "för stora" hästar har nog andra slags problem än de som rider för små. Skänklarna tar inte ordentligt (de når 1 dm nedanför sadeln), de kan inte rida ihop hästen på samma sätt, kan inte hålla igång dem på samma sätt, ELLER VÄNTA!! Har lite svårare för att göra det, finns garanterat många mindre ryttare som kan rida ihop en större häst utan problem också!

En del av mina vänner borde storleksmässigt byta häst med mig, jag är 2 dm längre, men de har 170-hästar... :angel:
 
Sv: Förväntad storlek

Tjejen som har ridit in min C-ponnyuppfödning är inte ens 160 cm hennes häst är 177cm(som hon också ridit in). Det var inte riktigt meningen att den skulle bli så stor med ponnymamma - men det blev den, mamman gav gigantiska ungar, ingen under 170cm. I vilket fall så är hennes häst extremt lättmanövrerad och lättriden, men nästan alltid så *tror* tränare och annat folk på backen att den måste ridas ganska så hårt, dvs sitta ner hårt i sadeln med rätt så korta tyglar och rida an väldigt "tyskt" mot hindren, men det behövs inte alls, den går på lätt hand med ryttaren i lätt sits och vänder för hennes vikthjälper (som inte väger mer än kanske 45-50 kg) hon kan rida ihop den också om hon vill men det behövs sannerligen varken långa ben eller tyngd.

Så jag tror att det handlar väldigt mycket om hur hästen är (in)riden om man får problem eller inte.
 
Sv: Förväntad storlek

Helt otroligt att ett ponnysto kan ge så stort?! :D

Som många moderna sporthästar är nu för tiden så behövs ju många inte alls ridas med styrka (eller vad man ska kalla det) utan mer på känsla och små hjälper, och då funkar det ju med mindre ryttare på större häst.
 
Sv: Förväntad storlek

ja, det var verkligen inte som de hade tänkt sig. Stoet har avkommor med två olika hbl hingstar och som sagt alla ungar är över 170cm. Väldigt underligt, de SWB ston som hingsten fick föl med fick rätt så normalstora ungar mellan 165 och 170
 
Sv: Förväntad storlek

Du är inte så lång va? ;)

Jag är 180cm över havet, och att rida för små hästar känns helt fel! O_o

Mina underskänklar (knä till fot) hamnar under magen på hästen i dressyrläder. Fick tipset att hissa upp lädren och alltid rida i hoppsadel, följdfråga, hur gör man då när man vill tävla dressyr?

Hoppmässigt vajar min överkropp som en flaggstång över hästhalsen, balansen funkar inte som den ska för mig då. Det finns ju en amerikansk hoppryttare, minns inte namnet som rider fuxen Flexible, lång ryttare, liten häst. Att försöka ta till sig hans hoppsits är inget jag vill prova!

Så nej, är man lång spelar det tyvärr ingen roll hur mycket man gillar hästen, är den för liten funkar det inte! Jag sålde just min 2-åring som är den perfekta hästen för mig i ALLT , utom storleken...

Det beror mycket på ryttarens och hästens balans också. Jag är 172 och kan rida min lilla ponny på 132 utan större problem. Ända var att när jag lärde mig galoppera så var hans stora galopp lite jobbig. Jag har fått en kommentar som sa att jag var för lång för honom och en kommentar att jag snart kommer bli det och hon som sa det erbjöd mig att bli medryttare på en av hennes hopponnys på 139. Själv så föredrar jag att rida hästar på 165+ om jag ska rida fint och korrekt (inte ta en vild galopp över fältet och låta hästen styra:D eller hoppa "skojhinder" istället för några jobbiga banor) om man kollar på vilka jag rider med i stallet är jag väldigt förvånad att de inte sagt något om min längd, de letar alltid efter fel, T.ex. Jag ger jonis beröm så fort han försöker och inte bara när han är "perfekt" (när han är det så börjar jag nästan gråta ibland av glädje)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 087
Senast: mamman
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 826
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 202
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 720
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp