Första hästen, hur gick det?

alva98

Trådstartare
Hej på er!

Jag är nyfiken på att veta hur det gick när ni skaffade er första häst! Var det svårare/lättare än ni trodde att ha häst, hade ni för lite/tillräckligt med erfarenhet? Var det roligare/tråkigare etc??? Vad önskade ni att ni visste när ni skaffade första hästen?

Upplys en som överväger att skaffa häst! ;)
 
Hej =)

De första tre månaderna ungefär var inte roligt alls, jag blev helt överväldigad av allt ansvar. Visst, jag var förberedd, men när det verkligen slog till blev jag ändå typ lamslagen av det.

Men när hon fått sin första skada i min ägo (ett sår som behövde sys) och vi klarade det galant, så kändes allt mycket bättre och jag insåg att jag klarar det!
Nu har jag haft henne i elva år snart och kunde inte varit nöjdare med mitt beslut :)

Jag hade nog med erfarenhet, hade gått ridgymnasium och haft medryttarhäst i några år, plus att jag kände just min häst väl efter att ha haft henne som älskling på ridskolan i sju år innan jag köpte henne.

Minns att jag nästan väntade mig att bli stoppad de första gångerna jag bara sadlade och red iväg, får JAG göra vad jag vill med henne, liksom!? Haha :D
Det är underbart att få bestämma själv!
 
Det kom aldrig som någon direkt chock när jag köpte egen häst, hade varit medryttare på hästar och även halvfodervärd. Den enda biten jag inte hade hundra koll på var sårvården, så där har jag lärt mig mycket.

Det är väldigt mycket ansvar, men samtidigt kul att få bestämma själv över vad man vill ha för färg på utrustning, hur man vill klippa man och svans osv.

Det jag önskar att jag visste bättre innan jag skaffade häst, var hur man lasttränar på ett bra häst, min häst är svårlastad eller tja, hon går inte på när man är själv. Behöver öva på det, men vet inte riktigt hur själv. Det är väl egentligen det enda jag kan komma på.

Det tråkiga är väl att man måste till stallet oavsett väder, hade man inte haft egen häst hade man kunnat stanna hemma när vädret varit allt för kasst, det är väl en nackdel annars tror jag inte det finns någon. :p
 
Min första häst var min favorit på ridskolan som jag fick köpa loss när hon började bli till åren. Hon var pigg och vaken, men så fantastiskt snäll och okomplicerad att ha att göra med och tack vare det hade vi jättekul ihop. Jag insåg mer och mer efter att jag köpt henne hur lite jag faktiskt kunde och hur mycket det finns att lära. Jag var 14 när jag köpte henne, då hade jag ridit på ridskola två gånger i veckan i fem år, haft flera medryttarhästar och extrajobbat i stall, samt läst allt jag kunnat komma över om hästar. Jag tyckte att jag kunde det mesta ;) Min räddning var en snäll och erfaren häst, duktiga vuxna i stallet som kunde hjälpa mig, och att läsa på, testa mig fram och fråga fråga fråga. Jag gjorde en massa misstag och gör fortfarande ibland, fast jag nu är inne på min tredje egna häst och har haft egna hästar i över tio år. Alla gör fel ibland, oftast löser det sig ändå.

Mina tips för den som ska skaffa sin första häst är att köpa en snäll och erfaren, lite äldre häst (som man besiktar på klinik innan köp), att ha hästen uppstallad på ett bra inackorderingsstall, och att fråga mycket. Att ha egen häst är både roligare och jobbigare än man tror.
 
Ett tips är att köpa en äldre, snäll och välutbildad häst. Visst låter det romantiskt att tämja en svårriden unghäst själv, men i slutändan tjänar man mycket mer ridmässigt på en läromästare.
 
Jag köpte också loss favorithästen från ridskola:love: Dock var hon inte särskilt okomplicerad utan hade blivit allt vresigare i ridskolemiljön.

Det var 13 år sedan, då var hon 13 år och är alltså 26 år idag. Hon är fortfarande glad och pigg och fullt ridbar, och jag har inte ångrat mig en enda dag.

Jag hade då ridit till och från i 20 år både på ridskola och i privatstall. Jag hade skött mycket häst och kände mig trygg i att kunna se på en häst om något inte stämde, vilket jag tycker är väldigt viktigt när man har häst. även om man inte förstår vad som är fel förstår man att något är det och söker hjälp.
Jag insåg det första året att det var massor av saker jag inte hade tänkt på eller hade koll på. Små men viktiga detaljer som kunde göra stor skillnad. Men i och med att hästen fortfarande är så frisk har jag gjort någonting rätt!
 
Jag har haft häst sen jag va liten så fick mycket hjälp av mamma.
Hade sen ett uppehåll o skaffa häst igen när jag är självförsörjande o fixar allt själv.
Det jag tycker man ska tänka på är tiden, det tar tid att sköta om, jag känner att jag hinner rida mycket mindre än jag velat för att hinna med skötsel vissa dagar. Allt från staket till sårvård.
 
Hej på er!

Jag är nyfiken på att veta hur det gick när ni skaffade er första häst! Var det svårare/lättare än ni trodde att ha häst, hade ni för lite/tillräckligt med erfarenhet? Var det roligare/tråkigare etc??? Vad önskade ni att ni visste när ni skaffade första hästen?

Upplys en som överväger att skaffa häst! ;)
det var roligt med egen häst. en dröm som blev uppfylld. det som var negativt var den ständiga oron över att det kunde hända den något, skada,sjukdom.etc, då hästar är ett bräckligt och känsligt släkte.
 
Hej på er!

Jag är nyfiken på att veta hur det gick när ni skaffade er första häst! Var det svårare/lättare än ni trodde att ha häst, hade ni för lite/tillräckligt med erfarenhet? Var det roligare/tråkigare etc??? Vad önskade ni att ni visste när ni skaffade första hästen?

Upplys en som överväger att skaffa häst! ;)

När jag köpte min första häst så var jag 22 år, hade haft foderhäst innan, men bara sommartid.
Köpte hästen i november, så den första tiden var lite jobbig eftersom det var kallt och snöslask! :P
Den vintern tror jag att jag lärde mig mer om hästar än jag gjort på tio år innan.
Hade jag gjort om det idag hade jag köpt en mer utbildad och okomplicerad häst (och kanske köpt den i april, haha ;)).
Men det gick bra ändå, mycket tack vare underbara stallkompisar som lärde mig massor :)

Sjukdomar/skador/sårvård osv är väldigt viktigt att kunna när man skaffar sin första häst, det önskar jag att jag kunnat mer om från början!
 
Köpte min första när jag var 19 (två år sen :D). Hållt på med hästar sen jag var 8 år, jobbat på ridskola, ridläger, haft medryttarehästar, foderhästar, gått hästgymnasium och är väldigt vetgirig, nyfiken och ansvarstagande. Var rädd att ansvaret skulle bli mycket större bara för att man stod som ägare, och ja till viss del men inte så att det blev en belastning och det var inget som kom oväntat. Var väl att ha koll på vaccinationer som jag var mest bekymrad över :rofl: Är glad att jag inte lyckades övertala mina föräldrar att köpa nån häst när jag var 15 utan att jag faktiskt kunde köpa honom själv och betala för honom själv varje månad utan att vara beroende av någon annan :)
 
Jag var 17 år när jag fick en häst, hade jobbat 4 dagar vecka på en ridskola året efter grundskolan för att efter det gå häst gymnasie.

Min pappa frågade en av lärarna om jag var redo för att ta hand om en egen häst.

Det var som jag hade förväntat mig.
 
Jag var fullt medveten om vad som krävdes när jag till slut köpte min egna häst. Efter att ha haft sommarhäst, hjälpt till på olika stall och haft foderhästar mm så var inte steget SÅ stort med egen häst. Men visst var och är det det bästa som finns att ha egen häst. Det svåraste var att bedöma allvarlighetsgraden på olika skador, så det vart något samtal "akut" till veterinären som inte var så akut visade det sig. Men man lär sig med tiden.
Min första kuse var en lite äldre välutbildad lugn och trygg herre, den absolut bästa läromästare jag kunnat få.:love:
 
Hej på er!

Jag är nyfiken på att veta hur det gick när ni skaffade er första häst! Var det svårare/lättare än ni trodde att ha häst, hade ni för lite/tillräckligt med erfarenhet? Var det roligare/tråkigare etc??? Vad önskade ni att ni visste när ni skaffade första hästen?

Upplys en som överväger att skaffa häst! ;)

Det gick inge bra! Alldeles för svår häst, en riktigt fin tävlingshäst med massa kapacitet, och jag, 13 år, med helt hästokunniga föräldrar, som haft ett par medryttarhästar förutom ridskolan bara. Kaos! Den fick åka tillbaka till säljaren efter knappa året. Red väl rätt bra ridmässigt men hade noll kunskap om sjukdomar, hälta, kolik, fång, etc. Stod visserligen i ett stall där ägaren red svårklass hoppning och hade många kunniga omkring mig. Men önskar att jag hade kunnat mer själv eller föräldarna iallafall. Ingenting var egentligen tråkigt!
 
Jag köpte min första häst när jag var 20 år. Hade då ridit i 12 år och jobbat med hästar sen jag var 15 år.

Inga direkta överraskningar. Hade även ett stort kontaktnät med erfarna hästmänniskor att fråga om det var något jag undrade över.
 
Jag var 14, köpte en travare som skulle fylla 5 år. Första året var väldigt väldigt lärorikt. Jag hade ridit privathästar i många år men att ha egen häst var ändå något annat. Det vart nog det bästa som kunnat hända mig tror jag. Det var inte jobbigt en enda dag, inte tråkigt nån gång, jag levde för den där hästen. :) ingenting jag ångrar.
 
Hej på er!

Jag är nyfiken på att veta hur det gick när ni skaffade er första häst! Var det svårare/lättare än ni trodde att ha häst, hade ni för lite/tillräckligt med erfarenhet? Var det roligare/tråkigare etc??? Vad önskade ni att ni visste när ni skaffade första hästen?

Upplys en som överväger att skaffa häst! ;)

Jag fick min första ponny då jag var 15 år. Det var egentligen ett idiotköp IOM att hästen var väldigt svår och jag ung och okunnig(som man är i den åldern).
Men det redde sig som tur var.

Det roligaste var allt tycker jag nog. Mina kompisar red hästar i samma stall. Så vi kunde umgås ihop med hästarna. Vi lärde oss mycket och hade kul.
Jobbigast var nog resandet dit och hem. Jag hade hästen 1,5 h bort enkel väg kommunalt, som jag åkte.
Det tog mycket tid att åka varje dag. En dag/v var jag ledig från häst.

Det jag önskar jag skulle vetat var nog att jag skulle fattat tidigare hur mkt jag behövde en tränares hjälp. ;)
 
För mig var det väldigt odramatiskt. Hade haft hästen på foder ett par år, hunnit fixa eget stall och skött allt själv runt om honom. Sen fick jag köpa loss honom av ägaren. Så vi körde bara vidare som vanligt. :p Han var en klippa. :love:
 
Importerade min första häst, efter att jag hade vunnit honom på poker. Han var 8 år när han kom, och vi fick 20 fantastiska år tillsammans. Han kom att fungera som min tävlingshäst, som mentor till mina barn och make. Jag var mycket förberedd, så det här var ingen stor grej för mig. Jag tycker nog att man måste inneha en viss kunskap innan eget ansvar, en del kan man få hjälp med men långt ifrån allt.
 
Jag fick min första häst när jag var fjorton år. Ett fyraårigt litet halvblodssto. Själva hästägandet sas var som jag förväntat mig, var som ingen skillnad hur mycket jag hängde i stallet innan och efter för jag var ALLTID där:D. Däremot var hästen inte alls rätt, jag var livrädd för henne för hon var snabb i vändningarna och väldigt tittig så jag åkte av ofta. Hade henne i tio år innan hon tyvärr fick tas bort akut efter att hon rymt från betet. Gjorde nog alla fel en kan göra med den hästen, men jag lärde mig också massor.
 

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
948
Senast: Tora
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 755
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 563
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp