Förskola för många erbjudanden :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Smulan75

Trådstartare
Attans först får man inte förskoleplats alls och nu får jag för många platser :o

Historia: Fick plats till dottern när hon var 1½år och vi skulle börja jobba på en förskola som är i tillfälliga lokaler ca 7km från hemmet och som ska flytta "längre ut" på landet när det är färdigbyggt om ca 1½år. Vi stog kvar i kön till det kommunala dagiset på gångavstånd från vårat hem och även till det kooperativa dagiset. För några veckor sen fick vi reda på att vi fått plats på det kommunala dagiset och lyckan var stor :) Det är ju bra att ha gångavstånd hem och att det är barn från området som går där. Dottern är nu 2½år.

Men idag ringde de även från det kooperativa och jag måste bestämma mig innan måndag!

Resultat: Beslutsångest :eek: :confused:

Fråga: Vad är fördelarna med kooperativa vs kommunala?
Vet att det ingår städdagar på det kooperativa,
det är väl billigare? Såg att det är ungefär halva beloppet (dvs inga stora pengar)
Vad jag vet är det större ålderskillnad i gruppen på det kooperativa och ganska stor grupp 36 barn på två avdelningar med 7 pedagoger.

På det kommunala kommer det flytta med två barn från hennes nuvarande avdelning plus en förskolelärare (inte säkert de hamnar på samma avdelning som min dotter då det är tre avdelningar)
På den kooperativa går en del barn som hon varit på öppen förskola med men det var ju länge sen ;)

Det kooperativa ligger lite längre bort, men fortfarande gångavstånd. Den kommunala har delvis nybyggda avdelningar men har hört talas om "baracker" som lokaler.

Tror jag måste svänga förbi det kooperativa dagiset idag efter jobbet och spana in. men har ni några synpunkter så är ni välkommna.
 
Senast ändrad:
Sv: Förskola för många erbjudanden :o

Lyxproblem :p

Gör ett studiebesök på det kooperativa.

Jag har plats för ett och snart två barn på kommunalt supernära dagis och är jättenöjd med det. SUVERÄNT att ha gångavstånd och även så nära att man orkar bära i nödfall :angel:

Koopet måste vara bättre för att du ska välja det :cool:
 
Sv: Förskola för många erbjudanden :o

Jag skulle ta det kommunala som ligger nära. Tveklöst. Lyxproblem som sagt.
 
Sv: Förskola för många erbjudanden :o

Jag skulle gå på närheten- tiden kommer då det är väldigt praktiskt att ha kompisar på gångavstånd! Sen kan man inte säga generellt vad som är bäst men jag har några varningensord om kooperativ; - Vem är det som styr pedagogiska frågor- fsk-chef eller föräldrarna (inte bra om det är föräldrar), Finns det några utvecklingsplaner och hur arbetar de för att stärka barns utveckling o lärande?

Ta reda på detta innan du bestämmer dig!
 
Sv: Förskola för många erbjudanden :o

Ja ett riktigt lyxigt problem var det med tankte på att för 1½år sen när hon skulle börja på dagis så stog vi helt utan plats :o

Tänkte uppdatera er: Det blev det kommunala.
Varför? - jo främst avståndet, det är dubbelt så långt till det kooperativa trots att det är "gångavstånd".
- på kooperativet var man ibland tvungen att hoppa in som vikarie när de anställda var sjuka. Rörigt med föräldrar i verksamheten som personal.

Det var väl de övervägande skälen. Hoppas nu att vår dotter kommer trivas på sitt nya dagis, alltid lite oroligt när man rycker upp dem ur en van miljö och ska pröva på nytt.
 
Sv: Förskola för många erbjudanden :o

Det blir säkert bra !

Min 4-åring bytte dagis efter att varit hemma en period. Vi pratade om hur spännande det skulle bli att få gå till ett NYTT dagis med nya leksaker och kompisar, gick förbi utanför flera ggr när barnen var ute och lekte och han lääängtade jättemycket. Det gick hur bra som helst :love:
 
Sv: Förskola för många erbjudanden :o

Vad skönt att höra :) vår dotter är ju en ganska "tuff" tjej så jag tror väl att det går bra, men det finns ju alltid men tänk om..

tänkte oxå börja förbereda henne på att hon ska byta dagis men hur i fridens namn ska man formulera något sådant för en 2½ åring? Sluta finns ju inte i hennes begreppsvärld än!
 
Sv: Förskola för många erbjudanden :o

Jag skulle nog välja den kooperativa förskolan, dock krävs det oftast mer arbete från en som förälder,men är det ett väl fungerande kooperativ, så får man så mkt tillbaka.
Har arbetat som förskollärare sen 1992, och mestadels på föräldrakooperativ, dock nu på en kommunal förskola, men en gång kooperativ "alltid kooperativ", så den 10 februari tillträder jag en föreståndartjänst på ett föräldrakooperativ.

Jag tror att det föräldrakooperativ som har överlevt sent 90 tal, fram tills nu är bra föräldrakooperativ, visst det finns skräckhistorier, men det gör det om alla förskolor.

Du får gå på hur det "känns" i luften, är det ett tillåtande klimat både för barn och föräldrar på båda förskolorna, hur dokumenteras det, hur tydliggör man barns lärande, hur blir du bemött när du är där och hälsar på?

Ja frågorna är många, och du får lägga i hop plus och minus.

Lycka till
 
Sv: Förskola för många erbjudanden :o

koncentrera dig på det roliga, att BÖRJA ! Säg byta istället för sluta. Gå förbi utanför det nya när de leker där och berätta att det hennes NYA dagis och att det blir jättekul när ni får ett så bra dagis så nära. Förhoppningsvis har de något på sin gård som ser kul ut :idea:

Vi förberedde Vidar ett par veckor ungefär.
 
Sv: Förskola för många erbjudanden :o

Cilvia - Försent :) Det var lockande, men föll lite på avståndet. Sen kännde jag tyvärr att jag har så mycket övrigt i mitt liv just nu så jag känner att klämma in massa städdagar/jourdagar kändes lite som att ta sig vatten över huvudet. Sen blev jag lite tveksam när jag hörde att det även var problem att rekrytera ny personal?? Men det kanske du inte har märkt av att förskolelärare är skeptiska till kooperativa?

Bra idee! ska gå förbi nya dagisets lekplats och är det som det var innan de byggde till så kan man leka där :) De har nämligen inte flyttat in i sina nya lokaler än utan är på en förskola längre bort än så länge, men man kanske kan åka förbi där oxå :)
 
Sv: Förskola för många erbjudanden :o

Självklart skall man välja det som passar en bäst!!

Det är svårt att rekrytera förskollärare överhuvudtaget, vi söker till den förskolan jag jobbar nu, och det är jättesvårt!!!, om nästan inte helt omöjligt.

Jag tror att många förskollärare kan välja föräldrakooperativ, då dom ofta har ganska generös arbetsvillkor, så jag tror inte det är någon skillnad på kommunal eller kooperativ.

Förskollärare kan idag välja och vraka bland tjänster(iallafall i storstäder), och då går lönerna upp, vilket är kanon!!!

Hoppas du blir nöjd, vilket jag säkert tror att du blir, många kommunala förskolor är kanon!!.
 
Sv: Förskola för många erbjudanden :o

aha ok visste inte att det var sån brist på förskolelärare. Man kanske skulle omskola sig ;)

Jättebra att ni får bättre lön och villkor tycker jag! Har så stor respekt för er förskolelärare som tar hand om våra barn på dagen :) Jag har ju massor av förskolelärare i min familj och det är ju bra för dem :)

Vad jag förstog hade personalen på denhär kooperativa högre lön än på en kommunal då de även hade mer ansvar (eller rättare sagt för att de måste styra upp och stå ut med föräldrarstyrelsen ;))

Ja jag tror nog att dottern och jag blir nöjda, vi har bekanta på båda ställena så det ska bli kul. Nu känns det riktigt positivt! Gäller bara att överleva jul oxå ;)
 
Sv: Förskola för många erbjudanden :o

Kolla personalomsättning, är personalen stolt och glad över sina lokaler och verksamhet så blir det i regel bra.
Det fastnade jag för när vi valde, fröknarna skröt över närheten till skogen och exempel på barnens kreativa utveckling. Visst det förstår jag när lokalerna är nedgångna 70tal och lekplatsen har 1 fungerande gunga.......nöden är uppfinningens moder.....
Men roligt har de och nivån förhållandet lek lektion har funkat fint i 4 år nu, hoppas skolan är lika bra........
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Hejsan, vi ska flytta och därmed byta förskola. Vilket både vi och pedagogerna är lite ledsna för, då vi älskar den förskola lilltjejen...
Svar
5
· Visningar
1 099
Senast: YaHilweh
·
Småbarn Jag har lite funderingar kring förskoleplats... Vår son som snart fyller 2 går sedan augusti på förskola 1. Det var inte vårt...
2
Svar
28
· Visningar
3 203
Senast: Ninnurur
·
Småbarn I januari fyller vårt barn ett år, och vi hade egentligen tänkt skola in hösten 2016 men antagligen blir det under våren i stället. Vad...
2
Svar
22
· Visningar
2 440
Senast: pimy
·
Småbarn Vi står i begrepp att välja förskola till hösten, för en ettåring och en treåring, och har två alternativ, men väldigt svårt att välja...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 498
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp