Förskoleval

Sv: Förskoleval

Nu vet jag inte vad reggio Emilia innebär men jag ger min syn pa en ny förskola.

Min dotter började pa en nyöppnad när hon precis fyllt 2 ar. Da var det den första för barn under 3 ar i byn sa personalen hade inte heller sa mkt erfarenhet av minsta barn. Det fungerade perfekt, efter en inkörningsperiod pa ngr manader flöt allt pa bra. Att alla 11 barn skolades in pa samma gang var inga problem alls. Dom hade räknat med ca 2 v inskolning men efter första veckan var alla barn inskolade. Jag tyckte ocksa att det var posetivt att alla föräldrar var där samtidigt, da lärde man känna dom ocksa. Lokalerna var byggda för att passa barnen, med fönster i barnhöjd, sma toaletter, handfat i barnhöjd osv. Stora, ljusa rum. Personalen var flexibla och lyssnade bra pa föräldrarnas önskemal, men höll sig till sin ursprungliga plan om föräldrarna var oense. Jag saknar den förskolan men vi har flyttat nu och dottern har börjat Kindergarten.

Lillasyster, 2,5 ar, gar nu i en annan förskola för barn under 3 ar och jag trivs inte lika bra där (hon verkar trivas). Jag upplever att den inarbetade personalen är lite i still med "vi vet allt bäst" och det känns mer opersonligt när man inte lärt känna alla föräldrar pa samma sätt. Nu har dom ett dumt upplägg ocksa, 39 inskrivna barn till 18 platser vilket innebär att det är sa manga olika föräldrar (inget barn gar alla dagar i veckan).

Annars tycker jag att det känns som ett stort plus att ha nära till förskolan, minus för den nya tycker jag är att den inte har en egen gard men om parkerna finns i närheten och att det är en "säker" väg dit blir det nog ocksa bra.
 
Sv: Förskoleval

Hmm... Svårt att råda tycker jag men jag hade nog lutat åt den nya förskolan. Men jag är dessutom lite färgad över att inte vara så nöjd med fsk vi har idag och har förhoppningar på nya förskolan i höst är bättre än den traditionella.
 
Sv: Förskoleval

Ja, ett samspelt gäng är det nog, för arbetet leds av tre förskollärare (varav två är gifta, kanske inte nödvändigtvis positivt, men samspelta lär de ju vara) som slagit sig ihop och startat verksamheten.

Info som tillkommit är att vi troligen inte får plats för lillebror på gamla dagiset, utan om vi väljer att gå kvar där kommer han först få plats någon annan stans, och sen stå i byteskö och få byta inom något år eller två om vi vill att de ska gå på samma.
 
Sv: Förskoleval

Da hade jag valt det nya, jag har mina pa olika nu och det känns som halva dagen gar at för att hämta och lämna. Längtar till oktober när lillasyster har fyllt 3 ar och far börja pa samma som storasyster.
 
Sv: Förskoleval

Ja, vi jobbar heltid båda två, så två olika förskolor känns inte så lockande, jämfört med att kunna lämna av dem tillsammans som det blir på nya, iom att det är en gemensam ingång för alla hemvisten.
 
Sv: Förskoleval

Jag hade valt det nya. Jag gillar fria ytor och att de kan interagera med alla aldrar - de mindre barnen brukar ju idolisera de aldre och de aldre har stor nytta och gladje av att fa hjalpa de mindre. Det borde funka utmarkt sa lange de delar upp barnen ocksa och kor separata aldersanpassade aktiviteter. Iom att det ar nytt sa ar forhoppningsvis personalen dessutom extra entusiastisk och engagerad.
Inte sa bra att de inte har egen gard, men om de gar till parken varje dag sa funkar ju det med. Jag antar att de delar upp gruppen sa att smattingarna far ga tillbaka nar de blir trotta/kalla vilket brukar vara ratt langt innan de aldre barnen?
 
Sv: Förskoleval

De går ju ut gruppvis, så alla barn går inte till samma ställe varje dag. Småbarnen är i egna grupper, och stora barnen har en egen grupp.
 
Sv: Förskoleval

Om lillebror inte får plats kommer det ju i ett annat läge tycker jag, då hade jag nog starkt övervägt att byta.
 
Sv: Förskoleval

Jag hade valt alternativ 2. Jag är less på alla plastleksaker från Bangladesh som de sitter och suger på och bara drar på sig en massa infektioner (ja, jag har tre astmabarn som jämt är sjuka). Jag tycker RE verkar ha en bra grundidé så jag hade valt dem.
 
Sv: Förskoleval

Info som tillkommit är att vi troligen inte får plats för lillebror på gamla dagiset

Det hade avgjort saken för min del. Jag hade satsat på det nya. Stressfaktorn med två dagis att hämta och lämna på är ju inget man önskar sig, och den kommer ändå tids nog när stort barn ska vara på skola/fritis och litet barn ska vara kvar på dagis.

Dessutom ser jag ingen direkt fördel med två dagis uppsättningar av virus, när man kan nöja sig med ett.

Visar det sig att nya dagis är kaos, får ni väl ta tag i det då. De flesta dagis är väl helt ok, ändå.
 
Sv: Förskoleval

Närmast vinner eller där man har alla barnen samlat.

Just nu tar våra hämtningar nästan en timme och en kvart.... En på en förskola, en i förskole klass i ena änden av skolan och en i tvåan i andra änden. Det suger ibland.

Om jag ringer ner pojkarna(vilket personalen inte gillar de vill träffa oss ibland)
så tar det bara 45 minuter.

Så nära är bäst!

Sen tycker jag att det är bra att de får se blandning av ekonomiskt och etniskt. Det är bra för barnen att inte göra skillnad på individer!
 
Sv: Förskoleval

Egentligen är det kanske inte så stor skillnad på graden av blandning, när jag tänker efter, på de båda förskolorna, största skillnaden är väl att det inte finns icke-svensktalande föräldrar på det nya dagiset, eftersom man inte blir tilldelad plats automatiskt i den kommunala kön där, utan måste anmäla sitt barn själv, och det kräver en viss förtrogenhet med svenska och det svenska systemet.
 
Sv: Förskoleval

Jag hade valt alternativ 2. Jag är less på alla plastleksaker från Bangladesh som de sitter och suger på och bara drar på sig en massa infektioner (ja, jag har tre astmabarn som jämt är sjuka). Jag tycker RE verkar ha en bra grundidé så jag hade valt dem.

Fast grejer att stoppa i munnen finns det nog ändå ;)
 
Sv: Förskoleval

Nej, inte så mycket, faktiskt, de hade inte så mycket småleksaker som små barn kan lyfta och stoppa i munnen. Det var just den sortens småpryttlar som saknades i stor utsträckning. Sen kan man förståss gnaga på en stol också, om man vill. ;)
 
Sv: Förskoleval

Nej, inte så mycket, faktiskt, de hade inte så mycket småleksaker som små barn kan lyfta och stoppa i munnen. Det var just den sortens småpryttlar som saknades i stor utsträckning. Sen kan man förståss gnaga på en stol också, om man vill. ;)

Det tycker jag låter himla bra faktiskt (inte att gnaga på stolsbenen då...). Det känns som det ställer högre krav på personalens engagemang. Jag skulle gärna vilja ha möjlighet att välja en sådan fsk. Däremot skulle jag ha koll på utevistelsen, att de verkligen går ut.
 
Sv: Förskoleval

Att personalen råkar ha en kaffekopp i handen gör mig ingenting. Kan vara väldigt svårt att gå iväg och dricka kaffe.
Sen kanske det är som jag, är på jobbet n halvtimme för tidigt och väljer att sitta på avdelningen och ta en kopp kaffe.
Men viktigast för mig är intresserad personal, bra grundstruktur i arbetet och anpassade aktiviteter.
Och mycket utevistelse.
 
Sv: Förskoleval

Fast vissa tror nog att det finns förmiddags- och eftermiddagsrast på förskolan där personalen kan gå iväg och dricka kaffe på. Jag tror det finns få andra arbetsplatser där man förväntas jobba 5 dagar i veckan 4-5 timmar i sträck utan att göra något annat än att äta en frukt. (För det kunde ju lika gärna vara vatten i den där koppen)
 
Sv: Förskoleval

Fast det finns väl rätt många jobb där man inte kan dricka kaffe hela tiden? Utomlands jobbar de ju uppenbart hela dagar utan en enda kopp kaffe, så det är ju mest en vana vi har i Sverige att det ska drickas kaffe varannan timme eller så. Det är trevligt att dricka kaffe, men jag skulle inte se det som ett arbetsmiljöproblem ifall det inte gick att dricka kaffe annat än under lunchrasten, det måste ju vara fler jobb som funkar så?

Jag tycker nog inte det är så lämpligt att ha en kaffekopp i handen samtidigt som man jobbar med småbarn.
 
Sv: Förskoleval

Jag hade valt den nya förskolan. Vi är väldigt förtjusta i reggio Emilia-tänket.
Enda minuset är väl att de inte har en egen gård, men misstänker att det inte är helt ovanligt i de större städerna?
 

Liknande trådar

Småbarn Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med dagis... vi är relativt nyinflyttade här och därmed så har ju inte jag "gamla vänner" eller...
Svar
11
· Visningar
1 719
Senast: Mirraya
·
Småbarn Hur viktigt är det att barn går på ett bra dagis? Funderar kring detta, eftersom vi håller på att titta efter en ny, större lägenhet...
10 11 12
Svar
232
· Visningar
19 498
Senast: Badger
·
R
Övr. Barn Gör här ett försök för att se om någon här på föräldrar kännerigen den typ av barn och problem jag kommer att beskriva. För jag behöver...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 962
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Barn Jag har en son på snart 4år och tyvärr har jag aldrig fått uppleva den där glädjen över att ha barn som andra verkar känna. Man ser...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
43 618
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp