Sv: Vilken betydelse har dagis?
Föräldrarnas utbidlningsnivå är bara den största enskilda faktorn, inte den enda. Självklart finns det barn ur alla samhällsklasser som tar sig vidare och presterar bra. Men det är inte lika vanligt. Själv har jag inte ens fått studieuppmuntran hemmifrån. Jag har aldrig fått någon hjälp eller uppbackning. Mina föräldrar har heller ingen högre utbildning. Jag bara upptäckte att jag var bra i skolan och det blev min sporre och jag har idag två högskoleutbildningar. Jag är den enda i vår familj som har läst vidare. Å andra sidan läste jag väl för två med mina 280 poäng
Väldigt pinsamt resultat för skolorna skulle jag vilja säga, fortfarande ser jag inte varför det skulle göra det okej att sätta barnen på ett dåligt dagis när man faktiskt har andra valmöjligheter? Och jag undrar om det verkligen är föräldrarnas utbildningsnivå eller deras intresse i utbildning? Jag är inte särskilt högt utbildad själv, inte maken heller, vi har båda gått ut gymnasiet med bra betyg men inget mer. Men jag har ett stort intresse av utbildning och vikten av att lära barnen saker under hela deras uppväxt. Sen har de även andra förebilder när det gäller utbildning, men jag tror att våran inställning att inlärning är roligt från början är den viktigaste biten.
Föräldrarnas utbidlningsnivå är bara den största enskilda faktorn, inte den enda. Självklart finns det barn ur alla samhällsklasser som tar sig vidare och presterar bra. Men det är inte lika vanligt. Själv har jag inte ens fått studieuppmuntran hemmifrån. Jag har aldrig fått någon hjälp eller uppbackning. Mina föräldrar har heller ingen högre utbildning. Jag bara upptäckte att jag var bra i skolan och det blev min sporre och jag har idag två högskoleutbildningar. Jag är den enda i vår familj som har läst vidare. Å andra sidan läste jag väl för två med mina 280 poäng