Förskoleval

Sv: Förskoleval

Nej, i innerstaden är det nog rätt vanligt, i området där vi bor är det däremot ovanligt. Dagiset ligger i ett litet industriområde, de hittade nog ingen lämplig lokal med gård, helt enkelt. Men de berättade att de också hyr tomten utanför, så de kommer få en liten minigård de kan använda när barnen ska slussas in och ut, så inte alla barn behöver stå och vänta på varandra i hallen för att gå iväg.

Vi har bestämt oss för att byta, eftersom vi då vet att bägge barnen har en dagisplats på samma dagis till hösten. Tror det blir rätt beslut!
 
Sv: Förskoleval

Jag förstår inte vad du menar riktigt, menar du att ni aldrig får rast på förskolan? Det har ju vi tom i vården faktiskt.
 
Sv: Förskoleval

Fast det finns väl rätt många jobb där man inte kan dricka kaffe hela tiden? Utomlands jobbar de ju uppenbart hela dagar utan en enda kopp kaffe, så det är ju mest en vana vi har i Sverige att det ska drickas kaffe varannan timme eller så. Det är trevligt att dricka kaffe, men jag skulle inte se det som ett arbetsmiljöproblem ifall det inte gick att dricka kaffe annat än under lunchrasten, det måste ju vara fler jobb som funkar så?

Jag tycker nog inte det är så lämpligt att ha en kaffekopp i handen samtidigt som man jobbar med småbarn.

Jag går aldrig runt med koppen, antingen sitter jag eller står vid en bänk. Sen har jag mjölk i mitt kaffe så det är knappt varmt, hälften mjölk hälften kaffe.
jag skulle aldrig ta med mig muggen och gå runt så.
Jag måste ju snabbt kunna ställa ifrån mig muggen.
Sen beror det ju på läget i barngruppen så att säga, är det en orolig dag eller stojig så dricker jag ju inte kaffe då, utan det är när det är lite lugnare och vi är full bemanning och man kan säga till en kollega att jag dricker en kopp kaffe nu.
Vi har bara lunchrast mitt på dagen, ingen annan rast.
 
Sv: Förskoleval

Fast det finns väl rätt många jobb där man inte kan dricka kaffe hela tiden? Utomlands jobbar de ju uppenbart hela dagar utan en enda kopp kaffe, så det är ju mest en vana vi har i Sverige att det ska drickas kaffe varannan timme eller så. Det är trevligt att dricka kaffe, men jag skulle inte se det som ett arbetsmiljöproblem ifall det inte gick att dricka kaffe annat än under lunchrasten, det måste ju vara fler jobb som funkar så?

Jag tycker nog inte det är så lämpligt att ha en kaffekopp i handen samtidigt som man jobbar med småbarn.

Kaffe och te är dessutom de vanligaste orsakerna till brännskador på barn.

Om personalen tex satt med barnen och tog en skvätt kaffe medan barnen äter sin frukt, skulle jag inte ha något emot det. Att strosa runt med en kopp kaffe i handen, däremot, ser ju rätt slappt ut och risken att man spiller är stor. (Det hände nog dock att jag gjorde just så när jag jobbade på fritis och hade morgonöppningen. Öppnade kl 5.45 och gjorde allt jag kunde för att hålla stämninen så lugn och sömnig som möjligt och sakta ställa fram en så långsam, avspänd och långvarig frukost som möjligt så att barnen skulle orka med skoldagen, som ju började flera timmar senare.)

Enda minuset är väl att de inte har en egen gård, men misstänker att det inte är helt ovanligt i de större städerna?

Jag tror nästan tvärtom. I städerna är en egen gård något av ett måste pga trafik etc, men oavsett storlek på staden beror ju behovet av egen gård mycket på just det aktuella dagiset är beläget.
 
Sv: Förskoleval

*kl*

Mina barns förskola är kommunal men med RE pedagogik. Helt underbar förskola. Barnen sätts verkligen i fokus. Man låter barnen välja vilka projekt man skall arbeta med och hur det skall göras. Som förälder får man alltid reda på vad barnen har gjort och hur det gjort det. Allt dokumenteras och sparas. Det är jätteroligt att se.

Trodde aldrig att man kunde få en 1,5 åring så engagerad i ett projekt om tex miljö. Jag har klart underskattat hur mycket en 1,5 åring faktiskt kan göra.

Min äldsta pojk är duktig på siffror och bokstäver och jag upplever att han får hjälp av personalen att utveckla sitt intresse.

De är tre avdelningar indelade i åldersgrupper (1-2, 3-4, 5-). Men sen delar även personalen in dem i mindre grupper inom sin grupp. Det gör det oftast när man skall göra lite speciella saker som tex gå ut i riktig skog, något projektarbete eller något annat speciellt tillfälle.

Ett tag såg personalen att intresset för hundar var väldigt stort. Då sjöng man sånger om hundar, målade hundar, pratade hundar osv. En av personalen hade en snäll hund hemma och då fick alla barnen gå hem till hunden och hälsa på och tex ge den mat (då delade man delar in gruppen i mindre grupper).

Sen var intresset stort för polisbilar då gjorde man ett projekt om det (en förälder är polis och tog dit en polisbil, mycket uppskattat av barnen).

Alla avdelningar behöver inte ha samma projektarbete utan man ser var barnens intresse tar vägen.

Barnen älskar sin förskola och jag brukar ha svårt att få dom att gå hem :D
 
Sv: Förskoleval

Intressant! Hur får sonen hjälp att utveckla sitt intresse för bokstäver och siffror?
 
Sv: Förskoleval

Dom lägger tex in lite enkel matematik i gruppen när dom är uppdelade i mindre grupper. Eller något spel med siffror och bokstäver. Eller något annat som personalen hittar på. Pedagogerna verkar ha en outtömlig idégrop liggande någonstans. Det är helt otroligt hur duktiga de är på att hitta på saker att göra.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med dagis... vi är relativt nyinflyttade här och därmed så har ju inte jag "gamla vänner" eller...
Svar
11
· Visningar
1 719
Senast: Mirraya
·
Småbarn Hur viktigt är det att barn går på ett bra dagis? Funderar kring detta, eftersom vi håller på att titta efter en ny, större lägenhet...
10 11 12
Svar
232
· Visningar
19 498
Senast: Badger
·
R
Övr. Barn Gör här ett försök för att se om någon här på föräldrar kännerigen den typ av barn och problem jag kommer att beskriva. För jag behöver...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 962
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Barn Jag har en son på snart 4år och tyvärr har jag aldrig fått uppleva den där glädjen över att ha barn som andra verkar känna. Man ser...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
43 618
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp