Förskola -att välja och vela

Personalen är ju absolut viktigast men saker jag skulle fråga om är om barnen får sova utomhus (våra sover i oisolerad "kuvös" på vår avdelning och ute på en veranda under tak på en annan avdelning). Jag vill absolut inte att de ska sova inomhus.
Hur mycket utevistelse? Hur skulle de agera om mitt barn visade sig vara en "bitare"? Finns möjlighet till 14 dagarsinskolning (vill absolut inte ha 3-dagarsvarianten). Hur många barn i gruppen och hur många i samma ålder som mitt barn (positivt med flera åldersintervaller men jag ser helst 1-2 barn i samma ålder.
För mig är det viktigt med en förskola i närområdet eftersom det är de barnen som blir mina barns framtida klasskamrater.
 
Det har kommit upp många bra punkter, vill komplettera med inskolningen. Att de tillämpar, eller kan vara flexibla med, en inskolningsmetod som ert barn och ni kan acceptera. Många tillämpar 3-dagarsinskolning vilket all forskning visat är optimal för personal och föräldrar men förkastlig ur anknytningsperspektiv (tänkte eftersom barnet inte var så gammalt).
 
I januari fyller vårt barn ett år, och vi hade egentligen tänkt skola in hösten 2016 men antagligen blir det under våren i stället. Vad ska vi kolla på? Vilka frågor ska vi ställa?

Han står i kö hos två förskolor i privat regi, varav den ena är helt nystartad (det finns dock populär grundskola i samma regi) och den andra är väldigt etablerad (och nästan omöjlig att komma in på).

De närmsta kommunala är väldigt fulla, med lite för många barn per vuxen för att jag ska känna mig bekväm. Dessutom ligger de i en håla där många vuxna har ganska tvivelaktiga åsikter när det gäller människors lika värde och jag vill inte att han ska vara i en lärande miljö bland rasister... :cautious:

Vi har varit på besök på den etablerade och jag satt i bilen och grät efteråt eftersom det var så himla bra, men chansen att få en plats är minimal och jag inte riktigt kunde föreställa mig att någon annan förskola skulle vara bättre.

På torsdag ska vi på öppet hus på den nya. Det ringde i går och erbjöd en plats, men jag sa att vi ville se åtminstone lokalerna innan vi tackar ja eller nej. Jag tror inte att pedagogerna är med, de är antingen helt nyanställda eller så pågår fortfarande rekrytering av någon av dem och förskolan öppnar inte förrän i november eller december. Lokalen är en gammal anrik byskola med fin trädgård och det ligger inte så långt från oss. Det är "på landet", helt klart. (Jag har varit där förut, men då bedrevs caféverksamhet i huset.)

Vad ska vi titta noga på? Det finns ingen KBU eftersom det är helt nytt.
När vi valde förskola mailade jag till förskolechefen på några intressanta förskolor och frågade om
- särskild profil eller inriktning
- antal personal i barngruppen, hur stor barngrupp
- utevistelse hur mkt och ofta, var ( skog i närheten?) i alla väder?
- maten - lagas den på plats eller i centralkök, andel ekologiskt och andel svenskt
- hur långt de kommit i miljöarbetet med att tex minimera gifter i barnens vardag genom stt inte ha mjuka plastleksaker etc


Bemötandet var väldigt olika. En del förskolechefer svarade inte alls, sndra svarade snabbt och erbjöd att man kom på besök. Vi är mkt nöjda med vårt val och dottern trivs oxå bra!
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har lite funderingar kring förskoleplats... Vår son som snart fyller 2 går sedan augusti på förskola 1. Det var inte vårt...
2
Svar
28
· Visningar
3 201
Senast: Ninnurur
·
Småbarn Som relativt nyinflyttad i en kommun utan att känna någon här egentligen så ska vi välja förskola snart. Sonen kommer vara 16 månader...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: ylvalill
·
  • Låst
Övr. Barn Attans först får man inte förskoleplats alls och nu får jag för många platser :o Historia: Fick plats till dottern när hon var 1½år...
Svar
12
· Visningar
1 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp