Förskola - är detta normalt?

R

Raderad medlem 19815

Vår sons förskola har varit stängd i fyra veckor och öppnade igen igår. När vi kom dit med sonen igår så var där två personal; en som varit sjukskriven sen början av maj och en nyanställd som jobbade sin första dag.

Är inte det lite konstigt, att efter att han varit ifrån förskolan en månad så får han träffa en person som han inte träffat på flera månader samt en person han aldrig träffat?

Lämningen gick bra men när jag ringde vid halv ett och frågade hur det gick så sa de att det inte gick alls bra och att han varit ledsen och gråtit mycket och ropat efter mig.

När jag lämnade idag vid 7.45 så var det bara den nyanställda, den andra skulle komma vid nio. Jag stannade till halv nio så vi åt frukost ihop och lekte lite. Är inte det också konstigt, att man lägger schemat så att föräldrarna får lämna ett barn själv till en person han inte känner? Han grät när jag gick. :cry:

Igår var han ensamt barn, idag kommer det nog en flicka till. Min pojke är två.

Vi ska byta förskola om ett par veckor så jag orkar inte tjafsa med dem. Men är detta ok eller jag som är tramsig?
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Det är inte bra, men inte katastrofalt heller. Det är säkert supersvårt att få till schemat så här mitt i sommaren.
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Det är ju absolut inte eftersträvansvärt, men förmodligen är det så att det är mycket personal som vill ha semester eftersom det fortfarande är juli månad. Helst ska ju så många som möjligt jobba en vecka efter midsommar och sen hinna ha 4-6 veckors semester. Det blir en svår ekvation ibland, helst om det är en liten förskola. Är han ensam där känns det ju inte som något större ställe??

Jag vet inte hur många timmar det är tänkt att din son ska vara där? Men de kanske fick välja på att den han kände antingen var där på morgonen eller eftermiddagen. Om din sons vistelsetid överstiger deras arbetstid, så kan ju den personen inte täcka upp hela hans dag. Eller så täcker deras arbetstid in barn också som inte dykt upp.

En del privata förskolor stänger helt under fyra veckor just för att undvika sådant här, då har man ingen möjlighet till barnomsorg alls.

I vår kommun slår man ihop flera förskolor så det iaf kommer +5 barn, men det finns ö h t ingen garanti för känd eller ordinarie personal. Det brukar vara under fyra veckor.

Jag skulle inte lämna ett mindre barn under sommarperioden :-S Men sen finns det säkert förskolor som lyckas lösa det ypperligt, men inte vart vi bor heller.
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

En del privata förskolor stänger helt under fyra veckor just för att undvika sådant här

Det var ju det TS förskola gjorde, den stängde i 4 veckor.
Verkade inte hjälpa.
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Jag ska erkänna att jag inte hade reflekterat över saken. Min dotters förskola har öppet hela sommaren men de har pusslat om lite mellan avdelningarna. Det är möjligt att hon blivit lämnad till för henne ny personal men hon har inte brytt sig ett dugg. Börjar jag tidigt (6.45) så lämnas hon 6.15 och då är det oftast bara hon och möjligen något mer barn där. Inte bryr hon sig om det, oavsett vilken personal det är som tar emot henne.
Det har inte varit problem efter hon har varit ledig heller. Visserligen inte fyra veckor i stöten men två veckor åt gången. Hon har varit lika glad som vanligt vid lämning.
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Det är ju absolut inte eftersträvansvärt, men förmodligen är det så att det är mycket personal som vill ha semester eftersom det fortfarande är juli månad. Helst ska ju så många som möjligt jobba en vecka efter midsommar och sen hinna ha 4-6 veckors semester. Det blir en svår ekvation ibland, helst om det är en liten förskola. Är han ensam där känns det ju inte som något större ställe??

Jag vet inte hur många timmar det är tänkt att din son ska vara där? Men de kanske fick välja på att den han kände antingen var där på morgonen eller eftermiddagen. Om din sons vistelsetid överstiger deras arbetstid, så kan ju den personen inte täcka upp hela hans dag. Eller så täcker deras arbetstid in barn också som inte dykt upp.

En del privata förskolor stänger helt under fyra veckor just för att undvika sådant här, då har man ingen möjlighet till barnomsorg alls.

I vår kommun slår man ihop flera förskolor så det iaf kommer +5 barn, men det finns ö h t ingen garanti för känd eller ordinarie personal. Det brukar vara under fyra veckor.

Jag skulle inte lämna ett mindre barn under sommarperioden :-S Men sen finns det säkert förskolor som lyckas lösa det ypperligt, men inte vart vi bor heller.

Säkert är det så anledningen är att de har haft svårt att få ihop schemat och inte bara att de struntar i det. Men förskolan har varit stängd 4 veckor redan (det är ett kooperativ), mer semester brukar väl de flesta inte ha? 6 veckor på sommaren känner jag ingen som har.

Nej det är en ganska liten förskola, 16 barn, men de flesta föräldrarna är arbetslösa/föräldralediga så de har möjlighet att ha barnen hemma om de vill.

Jag har också hört att kommunala förskolor brukar slås ihop på sommaren, men att det då är standard att någon personal följer med. Men det kanske är olika.

Hans ordinarie tid är 7.45-16 men igår hämtade jag 14 och vi kommer hämta tidigare resten av veckan också.

*kl*

Tack för snabba svar allihop, Buke kan man lita på! Ni verkar inte tycka det är jättekonstigt och det är väl inte det då. Men det är inte roligt att min lilla pojke är så ledsen. Vi ska hämta tidigare denna veckan och hoppas att det blir bättre.
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Vi har varit borta en vecka i taget tidigare och då har det gått bra. Och jag har aldrig reflekterat över ny personal eller extrapersonal tidigare, det har gått jättebra. Men 4 veckor blev nog för mycket, i kombination med att han inte träffat den ena på länge och den andra inte alls tidigare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förskola - är detta normalt?

Det är ju inte jättekonstigt men inte heller optimalt.
En annan grej kan ju vara att han känner sig ensam om det inte är några andra barn där och att det är det som gör honom så ledsen. Det hade nog varit enklare om det funnits andra barn också
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Det är möjligt att det var för lång tid. Vi har delat upp ledigheten på 1-2-2 veckor av praktiska skäl men det kanske hjälper även om problem vid återkomsten.
Sen är iofs Mathilde en rätt obekymrad unge och har haft barnvakter som hon knappt tidigare har träffat. Det går bra ändå :)
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Det är ju inte jättekonstigt men inte heller optimalt.
En annan grej kan ju vara att han känner sig ensam om det inte är några andra barn där och att det är det som gör honom så ledsen. Det hade nog varit enklare om det funnits andra barn också

Delvis är det säkert så. Men igår blev han ledsen nästan direkt när jag gått och han är ofta ensam fram till nio annars också.
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Jag har svårt att tro att dom gjorde detta för att krångla till det, helt enkelt har de lagt upp schemat så de skulle få okej dagar att själva börja arbeta på (förskolor har ofta skift som roterar, därmed inte kul att få flera 9-17 pass på raken tex. för är bara vara två istället för tre så blir det annorlunda schema)
Vem tycker du skulle varit där? Ska någon från semestern gå in och ta ditt barn de första dagarna? Vem ska anpassa sig efter vem? Ska personalen ha semester enligt ert schema eller ska ni ha semester enligt personalschemat? Det är en svår ekvation att lösa.
OBS jag ställer inte dessa frågor för att vara dryg utan bara för att reflektera över situationen.

Som nyanställd själv så förstår jag dock problemet. Himla trist att det blivit så för ert barn! :( Inte kul att lämna ett ledset barn, men å andra sidan så har det varit konstig att vara borta och ledig ett tag och sen komma tillbaka. Hoppas det blir bättre med fortare dagar nu i första veckan.

Hade inte personalstyrkan eller kooperativet pratat om hur första veckan skulle bli, så det skulle kunna bli som en "ny inskolning" för er de första dagarna tex? De borde ju vetat hur det såg ut personalmässigt..?

Vi brukar alltid informera om hur första veckan ser ut, så de föräldrarna som har barnen där den veckan vet det. (Dock händer det att vi har arga föräldrar som skäller för det är fel personal, fastän de själva inte meddelat att barnet skulle komma den veckan mm, det är svårt att möta alla. Antar dock att ni har anmält vilka veckor ni är borta mm :)) Det kommer ju vara inskolningar, lite ledsna barn, inte full personalstyrka mm. Vissa föräldrar avvaktar ibland med första veckan och försöker få hjälp av släkt mm, men inte alla som kan det såklart.
 
Senast ändrad:
Sv: Förskola - är detta normalt?

Det har blivit omstrukturerat med både tider och personal här också.
Sonens pedagog är inte kvar utan han får en ny, som tack och lov ändå har varit där en del. Tidigare gick våra 9-13 tre dar i veckan och 9-12 en dag, ledig en dag. Nu ska alla 15 timmars barn gå 8-11.
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Delvis knapplån.

Jag tycker inte det är ok om det inte beror på sjukskrivning eller annat oplanerat. Det är faktiskt ingen mänsklig rättighet att ha semester hela juli varje år. Det borde inte vara speciellt svårt att undvika, speciellt inte när förskolan haft stängt.
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Delvis knapplån.

Jag tycker inte det är ok om det inte beror på sjukskrivning eller annat oplanerat. Det är faktiskt ingen mänsklig rättighet att ha semester hela juli varje år. Det borde inte vara speciellt svårt att undvika, speciellt inte när förskolan haft stängt.

Fast man kan ju faktiskt inte planera en hel verksamhet efter vilka barn som känner vilka pedagoger bäst... En av dem kände ju dessutom pojken men hade varit sjukskriven under slutet av v t. På en så liten förskola finns det väl heller inte oceaner av personal att tillgå?
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Dessutom har jag förstått det som att man som personal på vissa förskolor inte "får" ta semester annat än mitt i sommaren eftersom det är då det är som minst barn där... Så även om man inte vill ta sin semester i juli så är det inte alltid helt förhandlingabart, tyvärr.
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

För vårt ena barn hade det aldrig fungerat men barn är olika. Vissa bryr sig inte medan andra påverkas mer.

Jag hade alltid en öppen dialog med personalen. Anpassade dagistiderna efter känd personal och hade honom hemma om det var så att det var helt okänd personal. Då barnet har olika funktionsnedsättningar så var det ingen idé att krångla med okänd personal.

Har för mig att jag läst om att dagis har krånglat för er tidigare. Skönt i iallafall att ni hittat ett annat alternativ, hoppas att det blir bättre!

Coop
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Jag tycker det är en självklarhet att det är barnens behov som ska styra verksamheten och inte personalens. Jag tycket att det är fullt rimligt att undvika vikarier och dylikt veckorna innan och efter stängning. Eftersom det är det bästa för barnen.

Sen vet vi ju inte om drt faktiskt var meningen att det skulle bli så här.
 
Sv: Förskola - är detta normalt?

Nej, men jag tycker det är rimligt att minst en ordinarie personal finns på plats. Om inget oförutsett hänt så klart.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 353
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
829
Senast: ginnies
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 190
Senast: Liran
·
  • Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
1 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp