Försent för betäckning nu?

Spencer

Trådstartare
Jag kan inte bestämma mig om jag ska betäcka mitt sto detta året. Är det "försent" om jag skulle vilja det? Med sent menar jag om det hämmar fölet något av att födas senare? De flesta i min närheten får sina föl i april/maj och menar lite "fint" på att det är helt försent nu och jag borde vänta tills nästa år?
 
Jag kan inte bestämma mig om jag ska betäcka mitt sto detta året. Är det "försent" om jag skulle vilja det? Med sent menar jag om det hämmar fölet något av att födas senare? De flesta i min närheten får sina föl i april/maj och menar lite "fint" på att det är helt försent nu och jag borde vänta tills nästa år?
Givetvis inte! Det enda som möjligtvis händer är att du får färre chanser, men jag personligen vill helst inte ha föl tidigare än mitten på maj, så tycker absolut att man kan börja i juni. Förra året blev mitt sto dräktigt först i slutet på augusti (då åkte hon inte till hingsten förrän slutet av juli pga sent fött föl då också). Det kvittar liksom, de två månaderna kommer inte ha någon som helst betydelse senare i hästens liv.

Det enda som är frustrerande är att se alla andras föl som kommer titt som tätt och så ska man själv behöva vänta i ännu några evigheter på sitt. :D Skämt å sido, satsar man ordentligt på treårstest kan det väl ha viss betydelse, men annars finns det inga nackdelar med senare föl (brukar ju dessutom vara säkrare utegångsväder i juni/juli än april/maj).
 
Givetvis inte! Det enda som möjligtvis händer är att du får färre chanser, men jag personligen vill helst inte ha föl tidigare än mitten på maj, så tycker absolut att man kan börja i juni. Förra året blev mitt sto dräktigt först i slutet på augusti (då åkte hon inte till hingsten förrän slutet av juli pga sent fött föl då också). Det kvittar liksom, de två månaderna kommer inte ha någon som helst betydelse senare i hästens liv.

Det enda som är frustrerande är att se alla andras föl som kommer titt som tätt och så ska man själv behöva vänta i ännu några evigheter på sitt. :D Skämt å sido, satsar man ordentligt på treårstest kan det väl ha viss betydelse, men annars finns det inga nackdelar med senare föl (brukar ju dessutom vara säkrare utegångsväder i juni/juli än april/maj).

Är det ngn spec anledning du inte vill ha föl tidigare? Jag bor i Skåne så det är väl ok väder här för fölen att börja komma tidigt. Iaf detta året :P Jag vet att min häst har haft föl tidigare men inte hos mig så jag vet inte om hon tar sig lätt eller inte. Det är kanske enda anledningen till att jag drar mig för det, att hon inte ska ta sig direkt och jag vet inte, kanske förmänskligar henne men tycker bara det verkar jobbigt om det ska bli för varmt innan fölet behagar att titta ut..

Ja jag förstår dig, i mitt instaplade är det och har varit föl på föl som kommit och man dör söthetsdöden (och avistöden) varje gång :D Jag är inte intresserad av tester och visningar. Är bara tänkt att ha det eventuella fölet som min hobbyhäst med ev hobbytävlingar :)
 
Är det ngn spec anledning du inte vill ha föl tidigare? Jag bor i Skåne så det är väl ok väder här för fölen att börja komma tidigt. Iaf detta året :P Jag vet att min häst har haft föl tidigare men inte hos mig så jag vet inte om hon tar sig lätt eller inte. Det är kanske enda anledningen till att jag drar mig för det, att hon inte ska ta sig direkt och jag vet inte, kanske förmänskligar henne men tycker bara det verkar jobbigt om det ska bli för varmt innan fölet behagar att titta ut..

Ja jag förstår dig, i mitt instaplade är det och har varit föl på föl som kommit och man dör söthetsdöden (och avistöden) varje gång :D Jag är inte intresserad av tester och visningar. Är bara tänkt att ha det eventuella fölet som min hobbyhäst med ev hobbytävlingar :)
Vädret, främst. Sen brukar brunsterna vara rätt svaga på våren också, så känns bara onödigt att betala för att ha stoet hos hingsten i onödan. Jag föredrar att kunna ha sto och föl ute så mycket som möjligt, helst på lösdrift, så då är det ju en fördel om det inte blir minusgrader på nätterna när fölet är litet.
 
jag tycker inte det är för sent att börja nu. Tar den sig ganska så direkt så kommer fölungen i maj.

Jag kommer förhoppningsvis få två föl i juni nästa år. Två ston som semineras på nästa brunst.
 
Jag har fått föl den 4 juli, han är kvalad till Falsterbo och Breeders i sin årsgrupp, men gjorde inte 3-årstester pga växtfas. Det verkar inte ha påverkat honom att vara född sent.
 
Jag har fått föl 2 juli som kvalat till Breeders som både fyra- och femåring. Gjorde heller inget treårstest pga sin storlek men hon är absolut inte efter sin årgång nu längre.

Det är absolut inte för sent att börja nu :)
 
Det är väl ganska "nytt" att det ska vara tidigt man ska ha föl.

Brunsterna är ju som bäst runt midsommar. De föl vi haft har kommit i början av juni, dvs säga betäckta i juli då det passat oss bäst. Vi har bara haft 5 föl sammanlagt men vi har inte sett att juni-föl skulle vara annorlunda än de som fötts tidigare......eller senare för den delen.
 
Håller med flera andra här; föl i maj juni är ju smidigst i mitt tycke. Kan gå ute direkt och vädret är (oftast) bra. Betäckte precis mitt ena sto, men det andra blir inte förrän i mitten av juli. (Trots att jag har hingsten själv och alltså kan välja som jag vill). Hade föl i april en gång och undivker det helst - blir mer pass när de kanske inte kan vara ute hela tiden etc.
Mitt senaste inköp (snart 1 år gammal) är född 17 juli om jag inte minns fel. Inget fel på henne, men visst, jag har itne en ras som är med i breeders heller.
 
Jag kan inte bestämma mig om jag ska betäcka mitt sto detta året. Är det "försent" om jag skulle vilja det? Med sent menar jag om det hämmar fölet något av att födas senare? De flesta i min närheten får sina föl i april/maj och menar lite "fint" på att det är helt försent nu och jag borde vänta tills nästa år?
Vår senaste avkomma är född i mitten av juli. Hon är ganska stor, över 1,70 nu som 4-åring, så hon var inte "färdig" för 3-årstestet. Men om det hade med tiden hon är född eller storleken vet jag egentligen inte. Jag tror snarare det sista.
 

Liknande trådar

Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
51 274
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 658
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 677
Senast: kolblakkur
·
Katthälsa Vår katt, en kastrerad bondkatt på tre år, kom in för några veckor sedan med ett rejält blodöra. Helt opåverkad för övrigt vilket gjorde...
Svar
3
· Visningar
997
Senast: kolja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp