Betäckningar 2023 och föl 2024

Nu har vi hämtat hem Mini efter att inte ha träffat henne sen hon föddes förra veckan. Prognosen är inte särskilt god, även om hon inte kotar över längre så ser knäna inte bra ut. Men nu fortsätter vi på hemmaplan istället, så får vi se hur det utvecklas.

Hon är fortfarande alldeles ljuvlig, men väldigt pigg och far runt och slår bakut så flisorna yr, så vi får se hur det går med fortsatt boxvila. :crazy:

IMG_3843.jpeg
 
Vi hade återbesök hos veterinären igår. Något bättre, men tyvärr inte så bra som vi hoppats på. Fick välja mellan att gipsa båda frambenen, operation eller vänta och hoppas på det bästa. Valde en kombination av de två sista, operation är bokad men vi hoppas att den inte ska behövas.

Lyckades tjata mig till att få släppa Mini i hage en liten stund varje dag. Veterinärerna var inte så entusiastiska till det, men efter att äntligen ha fått se henne skutta runt som ett föl ska göra så kändes det helt rätt. Även om det slutar med att vi får ta bort henne så har hon iallafall inte varit instängd hela livet. :heart

IMG_3896.jpeg
 
Vi hade återbesök hos veterinären igår. Något bättre, men tyvärr inte så bra som vi hoppats på. Fick välja mellan att gipsa båda frambenen, operation eller vänta och hoppas på det bästa. Valde en kombination av de två sista, operation är bokad men vi hoppas att den inte ska behövas.

Lyckades tjata mig till att få släppa Mini i hage en liten stund varje dag. Veterinärerna var inte så entusiastiska till det, men efter att äntligen ha fått se henne skutta runt som ett föl ska göra så kändes det helt rätt. Även om det slutar med att vi får ta bort henne så har hon iallafall inte varit instängd hela livet. :heart

Visa bifogad fil 148693
Svårt att se på bilderna men jag hade ett liknande halvblodsföl som föddes 1998. Han såg verkligen inte klok ut i benen, men det var inte tal om någon klinik, utan han fick hjälp de två första dagarna med att dia och sakta men säkert rätade benen ut sig. Säger det bara som i all välmening, att ge inte upp för tidigt :heart
 
Här sitter en vålnad och skriver spökskrift.

Skämt åsido, var är alla andra som vakar... ? Ah, så klart, det skedde tidigare i vår. April, maj eller kanske juni.

Sen fölunge, och lååång väntan och mitt humör är i botten.

De senaste tre nätterna har jag sovit kanske två timmar per natt?

Vet inte vad jag vill säga, men jag är orolig, juvret är fullt, stora vaxproppar idag på morgonen, släppta bäckenband, lägre temp om 37,3 istället för vanliga 37,9.

Och det kan vara två veckor kvar... eller?

Beräknad fölning är den 15 juli.
 
Här sitter en vålnad och skriver spökskrift.

Skämt åsido, var är alla andra som vakar... ? Ah, så klart, det skedde tidigare i vår. April, maj eller kanske juni.

Sen fölunge, och lååång väntan och mitt humör är i botten.

De senaste tre nätterna har jag sovit kanske två timmar per natt?

Vet inte vad jag vill säga, men jag är orolig, juvret är fullt, stora vaxproppar idag på morgonen, släppta bäckenband, lägre temp om 37,3 istället för vanliga 37,9.

Och det kan vara två veckor kvar... eller?

Beräknad fölning är den 15 juli.
Ja det kan vara 2 veckor kvar men det kan även vara 2 timmar.
Håller tummarna för det senare :heart
 
Här sitter en vålnad och skriver spökskrift.

Skämt åsido, var är alla andra som vakar... ? Ah, så klart, det skedde tidigare i vår. April, maj eller kanske juni.

Sen fölunge, och lååång väntan och mitt humör är i botten.

De senaste tre nätterna har jag sovit kanske två timmar per natt?

Vet inte vad jag vill säga, men jag är orolig, juvret är fullt, stora vaxproppar idag på morgonen, släppta bäckenband, lägre temp om 37,3 istället för vanliga 37,9.

Och det kan vara två veckor kvar... eller?

Beräknad fölning är den 15 juli.
Vilket dygn är hon på?
Min fölade på dygn 342 första gången o 337 nu i maj. Visade inga mer tecken än fyllt juver sista gången. Stod sov i princip fram tills hon fölade.
Förstår att du är trött men det låter som att den kommer när som.
Om du slappnar av lite utan att släppa kollen så fölar hon säkert.
Jag var också orolig båda gångerna men när jag tänkt..nä..d kommer inget föl så har hon fölat bara timmar efter.
Vet inte om vi påverkar dem mer än vi tror o de känner att vi är spända. När vi slappnar av lite så passar de på.
 
Vilket dygn är hon på?
Min fölade på dygn 342 första gången o 337 nu i maj. Visade inga mer tecken än fyllt juver sista gången. Stod sov i princip fram tills hon fölade.
Förstår att du är trött men det låter som att den kommer när som.
Om du slappnar av lite utan att släppa kollen så fölar hon säkert.
Jag var också orolig båda gångerna men när jag tänkt..nä..d kommer inget föl så har hon fölat bara timmar efter.
Vet inte om vi påverkar dem mer än vi tror o de känner att vi är spända. När vi slappnar av lite så passar de på.
Jadu, vem vet? Nu står hon i hagen vid grinden och sover.

Ingen stress här inte.

Hon är på dygn 330 idag, så det kan vara två veckor kvar, men jag tror inte det.
 
Det där med att sova gott... Jag har ett nytt lite dilemma.
Såklart har denna gosse sin mors äventyrslusta!

Naturligtvis har han redan insett hur man tar sig ur hagen och får lite nya spännande upplevelser.

Två dagar gammal.
:cool: :crazy:
 
Vi hade återbesök hos veterinären igår. Något bättre, men tyvärr inte så bra som vi hoppats på. Fick välja mellan att gipsa båda frambenen, operation eller vänta och hoppas på det bästa. Valde en kombination av de två sista, operation är bokad men vi hoppas att den inte ska behövas.

Lyckades tjata mig till att få släppa Mini i hage en liten stund varje dag. Veterinärerna var inte så entusiastiska till det, men efter att äntligen ha fått se henne skutta runt som ett föl ska göra så kändes det helt rätt. Även om det slutar med att vi får ta bort henne så har hon iallafall inte varit instängd hela livet. :heart

Visa bifogad fil 148693
Hur går det för er? 💕
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp