Betäckningar 2023 och föl 2024

@MayGrace Jag tänkte faktiskt göra ett inlägg om hur ni andra hanterar insekterna? Det är helt bananas i år och jag behöver tips både gällande den högdräktiga, den digivande och fölet. :(
Jag vet inte om vi har mycket jämfört med andra, jag testade ekholmsprob deo i år. Spär ut med lite vatten och drar på juver, navel, insida lår osv. Men låter spenarna vara. Vanligtvis kör jag med ultrashield när hon inte är dräktig.
 
@MayGrace Jag tänkte faktiskt göra ett inlägg om hur ni andra hanterar insekterna? Det är helt bananas i år och jag behöver tips både gällande den högdräktiga, den digivande och fölet. :(
2018 när det var extrem torka och varmt(!!) körde jag faktiskt ultrashield. Min veterinär sa då att enda anledningen till att det avrådes är för det inte har forskats/undersökts hur det ev kan påverka sto och föl. Det var iaf det enda som fungerade då förutom att ta in såklart.
 
2018 när det var extrem torka och varmt(!!) körde jag faktiskt ultrashield. Min veterinär sa då att enda anledningen till att det avrådes är för det inte har forskats/undersökts hur det ev kan påverka sto och föl. Det var iaf det enda som fungerade då förutom att ta in såklart.
Delvis kl.
Min veterinär sa samma sak och sprayade på sina egna.
Så jag växlade lite mellan Renons mygg&fästing och ultrashield.
 
I morse föddes han på dygn 329. Är nog gulsvart men blir skimmel 😃
 

Bifogade filer

  • DSC_5798.jpeg
    DSC_5798.jpeg
    145,1 KB · Visningar: 108
Jag ska in o registrera en betäckningsrapport hos SH för första gången. Man ska fylla i "
Betäckningsperiod från
Betäckningsperiod till
Vad för datum ska jag ta där? Hur länge stoet var hos mig eller vad?
 
Igår fick mitt lilla troll träffa hovslagaren för första gången och skötte det utmärkt. Sen fick han åka transport och släppas på bete. Han är väldigt tam och orädd, går snällt i grimma osv. Hoppas det föds en kompis snart, för han vill gärna ha någon att leka med. :love:

IMG_3681.jpeg
 
1000000658.jpg

På dygn 337 kom hon med raket fart 😅 Mamma Häst hade alla vanliga grejer för sig förutom vaxproppar denna gång och att hon gick några dygn längre med den här tjejen en med stora systrarna. Så 22.55 ca den 5/6 är hon född. En busig tjej med en mjuk personlighet börjar kika fram. Har bara njutit varje sekund sedan hon började dia efter ca 1 och halv timme sen dess har det bara rullat på. Mamma häst är så nöjd att ha en ny fölunge att ta hand om 😍❤️
 
Visa bifogad fil 147449
På dygn 337 kom hon med raket fart 😅 Mamma Häst hade alla vanliga grejer för sig förutom vaxproppar denna gång och att hon gick några dygn längre med den här tjejen en med stora systrarna. Så 22.55 ca den 5/6 är hon född. En busig tjej med en mjuk personlighet börjar kika fram. Har bara njutit varje sekund sedan hon började dia efter ca 1 och halv timme sen dess har det bara rullat på. Mamma häst är så nöjd att ha en ny fölunge att ta hand om 😍❤️
Ååh ett till mamma mu föl :love:
 
Igår fick vi ett stort stoföl. Fölningen gick jättebra, vilket var skönt eftersom senaste fölningen för stoet var ett felläge. Tyvärr kotar fölet över helt på frambenen, vilket gör det svårt för henne att dia. Vi flaskmatade, men bestämde oss ganska snart för att hon måste in till en klinik. Så vi lastade, åkte tre timmar (i midsommartrafiken) och det gick bra. Hon har fått behandling och skenor på frambenen. Tyvärr har det också varit lite smärre komplikationer, troligtvis kopplat till att hon inte lyckats dia tillräckligt, så det är skönt att hon är under vård.

Håll tummarna för henne, hon är helt ljuvlig. :heart Hennes mamma har också varit en riktig stjärna i alla turer.

IMG_3748.jpeg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp