förlossningsönskelistor..

S

SannaQ

hade ni ngn sådan? och hur såg den ut på ett ungefär? alltså vad hade ni för önskemål?

vi ska skriva ihop en nu och funderar på vad vi kan ha glömt.

några saker vi kommit på är:
*vad som än händer - jag vill INTE ha sterila kvaddlar.
*vad som än händer - vi vill INTE se moderkakan.
*mats vill absolut klippa navelsträngen, om möjligt. (han har fått ngn noja på att han måste se om den verkligen är så seg som det sägs.. uh)
*ev. smärtlindring - EDA
*ingen får lämna rummet med bebisen utan att ngn av oss är med.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Idag har jag bara kommit på sak än så länge.

Vi vill se vad det blev för kön, inte att BM säger "det blev en .... "
Är inte jag i det skick att jag kan säga "vad jag vill" så bestämmer Niclas.
Jag vill inte känna på huvudet och Niclas vill inte se när bebisen kommer ut, ingen ide å fråga.
Ingen får lämna rummet med bebisen utan att någon av oss är med.
Vi vill inte se moderkakan och Niclas vill klippa navelsträngen.
Jag/Niclas vill bli informerade om allt som händer och ska hända, jag vill inte råka ut för att BM "klipper lite" utan att säga till först.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Jag har inga förbud och inga måsten. Är öppen för det mesta.

Litar på att bli tillfrågad innan de tänker göra något, och kan jag inte svara vet sambon min vad jag önskar och inte.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Jösses, det kan verkligen inte vara lätt att vara barnmorska, hur ska de hinna koncentrera sig på sitt jobb när de får långa listor på vad föräldrarna vill och inte vill. :crazy:

Allt ska tas hänsyn till, alla måsten och krav föräldrar har. Känns som om de här förlossningsbreven inte längre är önskningar från de blivande föräldrarna, utan en enda stor kravlista som ska efterföljas.

Ta det inte personligt pmm, jag syftar mer generellt.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Långa listor?

Jag tror de mesta är självklart, men jag är livrädd för att det ska hända något jag inte är berädd/med på. För jag tror att alla förlossningsbrev ser i princip likadana ut och mer är något lugnande för de blivande föräldrarna ;)
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Jag skrev aldrig något brev. Visste inte vad jag skulle skriva helt enkelt.

Min högsta önskan var att få en bm som hjälpte mig igenom denna stora uppgift. Jag fick som jag ville med råge!! Skulle jag fått välja hade jag valt Kerstin - varje gång! Hon var FANTASTISK!!!! :love:

/Timsetim
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Jo, jag kan förstå att det kan vara något som behövs, för att man ska känna kontroll och kanske bli lite lugnare inför sin förlossning. Klart det kommer hända saker man inte är berädd på, man kan inte kontrollera allt. Men det kan ju bli så att man skriver ner precis allt man kan komma på, och sedan tycker man att den BM man hade var usel just för att hon inte höll reda på allt man önskade.

Men det är så sällan man kan kontrollera förlossningen, kanske invaggas man i en falsk trygghet om man förlitar sig för mycket på listorna. Och hur mycket vikt ska man lägga vid att alla ens önskningar och krav uppfylls? Blir hela förlossningen förstörd om man nu skulle missa någon av alla punkter som föräldrarna raddat upp?

Sedan beror det väl på hur man skriver. Kanske ett "vi/jag önskar/skulle vilja".

Många saker kommer BM ändå att fråga, för att vara på den säkra sidan. Kanske om ni vill se moderkakan.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

det är ju såklart önskelistor och precis som du skrev så ) så informerar/frågar barnmorskorna om allt innan de tar sig för ngt. i de flesta fall obs obs..

men vi har blivit ombedda från både mvc och barnmorskorna från förlossningen (under föräldrautbildningen) att skriva ihop våra önskemål som de vill att vi har med oss när vi åker in.. så jag antar att de bara är tacksamma över dessa.

jag tror att det är för att de vill underlätta att skapa en så "perfekt" förlossning som möjligt för de inblandade. de pratar ju ganska mycket om hur bra det kan vara att visualisera sig den perfekta förlossningen som en förberedelse och framförallt för dom som lider av mer eller mindre förlossningsrädsla så kan säkert detta med önskelistor kännas som en trygghet. man vet ju som sagt inte vad som kan hända under en förlossning... om den man har med sig (i de flesta fall pappan) av ngn anledning inte är med/svimmar/tappar greppet, vilket inte är helt ovanligt, och du själv är helt vimmelkantig, vilket inte heller är helt ovanligt, så kan det vara skönt för barnmorskorna att ha ngt att gå på för att göra det så bra som möjligt ändå.

jag kommer som sagt på saker som dom med största sannorlikhet ändå kommer fråga om men för mig är det en bra förberedelse inför det som komma skall och utifall ngt oförutsägbart skulle hända.

kanske är det löjligt, jag menar herregud, allt kan ju hända! men som sagt, säkert skönt för de flesta inblandade att ha ngt att gå på.

(när det kommer till en krissitution så handlar de ju efter rutin i vilket fall...vilket också känns skönt)
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Jo, jag tror nog att de flesta är införstådda vid att det är just en önskelista man tar med. Inte en kravlista. Och så länge det är en önskelista så har jag inget emot den :D
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Blir hela förlossningen förstörd om man nu skulle missa någon av alla punkter som föräldrarna raddat upp?

Om vi sagt och skrivit i brevet att vi vill ta reda på könet själva och BM gör värsta lejonkungen och skriker "Det blev en pojke" så skulle jag känna så (tror jag idag).

Skulle det hända kunde jag kollat könet via UL istället.

Man lyckas alltid läsa en massa hemska förlossningsberättelser om att de gjort en massa saker utan att säga till först, t.ex. om de behöver klippa. Eller envisas om vaginal när det sen visar sig att de skulle gjort ett snitt istället. Förlossningar som tagit typ flera dagar med 3-4 bm hängandes över magen (lite överdrivet dock..)
 
Sv: förlossningsönskelistor..

hahaha! jag tror du nämnt henne tidigare :) roligt.. jag är mycket nyfiken på vad jag ska få för barnmorska/barnmorskor. dom som fanns på plats när vi besökte förlossningen låg nog under mångas luppar :)
 
Sv: förlossningsönskelistor..

hade ni ngn sådan? och hur såg den ut på ett ungefär? alltså vad hade ni för önskemål?

vi ska skriva ihop en nu och funderar på vad vi kan ha glömt.

några saker vi kommit på är:
*vad som än händer - jag vill INTE ha sterila kvaddlar.
*vad som än händer - vi vill INTE se moderkakan.
*mats vill absolut klippa navelsträngen, om möjligt. (han har fått ngn noja på att han måste se om den verkligen är så seg som det sägs.. uh)
*ev. smärtlindring - EDA
*ingen får lämna rummet med bebisen utan att ngn av oss är med.


Hm

Om det är fara för bebisens liv att den måste sugas etc. så SPRING för tusan iväg med den och fråga för allt i världen inte om lov (en reflektion på det sista du skrev (det hände nämligen oss, och de sprang och allt gick bra, men tänk om de ska behöva fråga :confused:, urdumt!).

Jag sa att jag inte ville se moderkakan, men efter förlossningen så är man en TIGER och fixar allt, då var det helt plötsligt en fis i rymden att titta på moderkakan, så jag tittade faktiskt och brydde mig inte alls.

Det finns en "ny" variant av sterila kvaddlar som ges djupt (subtucant, stavning???) dessa gör inte ont och är bra säger många.

Navelsträngen frågar de om pappan vill klippa om inget är på tok och det måste gå snabbt, som för oss då.

Så det ända som stod i mitt brev var att jag kan bli lite forcherad av stark smärta (visste ju inte hur jag skulle reagera), och att jag i sådanna fall ville ha EDA, lustgas och ackupunktur.

Sambon fick instruktioner om att hålla sig oanför navelnivå.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Nej, vi hade ingen sådan "önskelista", jag tyckte det kändes omöjligt att önska smärtlindring etc innan man visste hur det var att föda barn. Vi tog det som det kom (även om vi förstås läst på mycket innan). Däremot hade vi varit på studiebesök på förlossningen innan, det var jättenyttigt, och jag kände mig tryggare inför förlossningen när vi varit där.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Måste även tillägga att bli klippt är en stor fördel, för då har de snygga sårkanter att sy ihop, inte alls lika snyggt och lätt om man spricker av sig självt.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Jag jobbar i sjukvården.

Skulle aldrig DRÖMMA om att komma in med en lista som stör personalen. De byter ju dessutom av varann - skulle man spika upp den på dörren?

Jag tar för givet att alla har samma mål som jag - få ut en frisk bebis :eek:

Resten är väl skitsamma.

Det blir alltid säkrast om personalen får använda de rutiner de behärskar bäst :idea:

Mig lät i i princip vara helt ifred om jag inte bad om något. Och det gjorde jag två ggr - först ville jag bebisens hjärtkurva så jag kunde se den och vara lugn, sedan ville jag leka med lustgasen under de sista värkarna :D

Ångrar bara att jag inte bad om den tidigare under den lite långtråkiga väntan på utdrivningen :angel:
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Nej, rent praktiskt så undrar jag också över det där med att ingen får lämna rummet med bebisen utan att någon är med. Skulle det vara något akut fel med bebisen, så ska först mamman tillfrågas (som kanske inte är helt klar med tanke på omständigheterna), sedan ska pappan tillfrågas, (som kanske också inte är vid sina sinnens fulla bruk), och sedan ska, i värsta fall, en nervös pappa följa med personalen och dessutom lämna mamman som kanske behöver sällskapet bättre. Och varför? För att man inte litar på personalen?
 
Senast ändrad:
Sv: förlossningsönskelistor..

Måste även tillägga att bli klippt är en stor fördel, för då har de snygga sårkanter att sy ihop, inte alls lika snyggt och lätt om man spricker av sig självt.

Det hände mig, och det tog tid innan de hittade stället som det inte slutade blöda ifrån. Just för att jag spruckit så ojämt.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

*delvis knapplån*

som jag skrivit i mitt tidigare inlägg, det är personalen som har bett oss skriva ihop detta. så jag hoppas att de ber oss för att de VILL ha in önskemål och inte tycker vi är jobbiga. för DÅ blir jag riktigt förbenad... :) lurad liksom...

sen, som jag också skrivit i tidigare inlägg, så kommer det ju garanterat inte bli så som vi önskat :) när jag väl är inne kommer jag förmodligen skrika efter all smärtlindring som finns. men jag tror på att det är viktigt psykiskt att tänka sig igenom förlossningen och detta är ett bra sätt att göra det på tillsammans jag och mats men även med barnmorskan sen. (barnmorskan vill även gå igenom den med oss innan hon skickar den till sjukhuset)

sen som ngn skrev ang att ta ut barnet utan att ngn av oss är med/vet vad varför. vid krissituationer handlar dom ju alltid efter att rädda liv. vilket är en självklarhet! (att dom frångår våra önskelistor då) det behövs väl knapapst diskuteras??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: förlossningsönskelistor..

Nej, rent praktiskt så undrar jag också över det där med att ingen får lämna rummet med bebisen utan att någon är med. Skulle det vara något akut fel med bebisen, så ska först mamman tillfrågas (som kanske inte är helt klar med tanke på omständigheterna), sedan ska pappan tillfrågas, (som kanske heller), och sedan ska, i värsta fall, en nervös pappa följa med personalen och dessutom lämna mamman som kanske behöver sällskapet bättre.

Tror (och hoppas) inte att personalen tar hänsyn till sådana önskemål om det är "akutläge" :crazy:

Frågan är varför de skulle sticka iväg, utan att fråga, med barnet om det inte var motiverat på något sätt? Det känns lite onödigt att ha med en sådan punkt på sin önskelista faktiskt.
 
Sv: förlossningsönskelistor..

Personalen har ju faktiskt ett jobb att utföra väl i förlossningssalen, förutom att stå med näsan i patienternas önskelistor, och de kan väl i värsta fall även ha flera patienter att koncentrera sig på. Om det nu finns extrema saker som den blivande mamman nu är rädd för, t.ex. sprutor, kan det så klart vara bra för BM att veta. Men många andra krav/önskningar tycker jag kan vara upp till pappan eller den som nu deltar med mamman att informera om. Jag tycker faktiskt inte att alla önskningar är ett krav man kan ställa på att BM ska hålla reda på. Bara för att man skrivit ner allt man inte vill vara med om på papper innebär ju inte att man garanterat får som man vill. Men det kanske är lättare att skylla på andra då, om något inte blir som man tänkt sig.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 127
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 761
Senast: cassiopeja
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 316
Senast: Imna
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 542
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp