Fördelar och nackdelar med val av ligghall

karamelldrottningen

Trådstartare
Vad är fördelarna med rundbågeligghall om man jämför med en traditionellt byggt ligghall?

Jag tänker att de är lättare att flytta på vid behov. Men annars vet jag inte riktigt fördelarna. Ser massor av rundbågar överallt. Vissa i tältmaterial och vissa i plåt.
Hur tänker ni där? Plåt måste väl vara mer hållbart?
 
Ändå är det många som skaffar just rundbågehallar och använder året om 🤔
För så stor skillnad i pris är det inte heller mot att bygga en riktigt ligghall? Beroende på material såklart och om man klarar av att montera själv. Men själva stommarna menar jag och inklusive allt material?
 
Beror ju helt om man vill ha den flyttbar eller ej.
Men en som ska stå permanent föredrar jag absolut en platsbyggd.
Men ligger ens hagar på det viset att de inte kan nyttja den permanenta på tex sommaren,
så hade jag lätt kunnat ha en mer flyttbar variant i sommarhagen.
 
Jag har en av varje. Den första är stationärt och i trä, ligghallen använs nu mer inte som ligghall då det nu mer inte är hage där.
Ligghall nummer 2 är ett flyttbart just för fördelen med att kunna flytta ligghallen, finns ju dom som bara är att lyfta med gafflarna på traktorn men inget jag la pengar på då jag inte kommer flytta så ofta.
 
De hästägare jag vet som har plåt lyfter undan hallen (med hjullastare) när det är dags att byta bädd efter vintern. Dvs gör mockningen väldigt snabb.

Vad är fördelarna med rundbågeligghall om man jämför med en traditionellt byggt ligghall?

Jag tänker att de är lättare att flytta på vid behov. Men annars vet jag inte riktigt fördelarna. Ser massor av rundbågar överallt. Vissa i tältmaterial och vissa i plåt.
Hur tänker ni där? Plåt måste väl vara mer hållbart?
 

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: Myzan87
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 948
Senast: Linda_A
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
17 628
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 208
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp