Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Är de verkligen populära? Jag har sett några på annons men frågan är om nån köper dom och till vilket pris.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

+ 1 på den.
Populära? Finns en del, men går dom ens att sälja till ett vettigt pris?
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Det ju just dessa vbl travar korsningar som slumpas bort för skit o ingenting, att tro att man kommer tjäna pengar på att avla travarkorsningar så är man rätt fel ute. Ett föl kostar mkt att ta fram oavsett o man får nog inte ens igen för sina utlägg
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Men nu utgår du ifrån att TS ska sälja sina avkommor. Hon (han?) kanske vill behålla dom själv?
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Hur bra de säljer vet jag inte. Däremot vet jag att de finns mycket AR folk som börjat avla på sina VBL med PRE.

Det är knappast fel så länge du har en plan som inte innebär att du ska bli rik på avkommorna.

Vill VBLs ägaren ha en korsning så varför inte? Det finns massor med fina VBLs korsningar med just PRE i sig.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Men nu utgår du ifrån att TS ska sälja sina avkommor. Hon (han?) kanske vill behålla dom själv?

Självklart ser jag så på det, man kan ju inte bara samla hästar på hög.

Jag är själv uppfödare så jag vet vad jag talar om
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Fast du utgår ifrån Ditt perspektiv nu. :) Inte TS.

Jag säger inte att ditt sätt att se på saken är fel, jag säger tat det kanske inte överensstämmer med vad TS tänk. :)

TS kanske har en mindre turridning och vill behålla alla sina hästar?
Eller kanske vill ha ex antal föl. För allt jag vet så kanske det vara är ett sto som är VBL och resten är av en dyr ras.

Hur som, även om TS har tänkt sälja avkommorna så kommer TS inte lyssna på den negativa destruktiva kritiken. TS kommer troligast fortsätta avla och sen upptäcka själv hur svårt det kan vara att sälja.
Vill man få någon att inse att det kommer bli svårt att sälja en VBLs korsning (vilket det är imo jämfört med andra raser) så får man komma med bra råd. Och det var inte riktat till dig utan till alla de som klankar ner på TS.

TS må vara naiv i era ögon, men det är TS rätt att få vara. Ni har ingen aning om huruvida hästarna kommer lida av TS naivitet, TS kan vara rik som ett troll och planera att hålla hästarna tills dess någon vettig köpare hittas. För allt vi vet. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

ett sto som är VBL och resten är av en dyr ras.
Hrm... nu är du nog ute och reser. Är mycket svårt att hitta en "dyrare" ras än varmblodig travhäst när man håller på med avel. Men det har ju också den fördelen för rasen att man inte betäcker dåliga ston som inte passar i avel. Tyvärr hamnar ofta dessa ston istället i mycket oseriös fölproduktion med diverse andra raser.
För om man ska göra lyckade korsningar oavsett raser så krävas att man har bra material på både sto och hingst inte sådat som redan är utsorterat för att det inte håller mått inom den egna rasen.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Hon kanske har köpt flera hästar? :)

Jo det framkom ju att TS har 2 ston o är intresserad att köpa en hingst av vilken ras som helst, för att det var besvärligt att ta sig till hingst pga transport problem.
Dessutom anser jag det inte lämpligt av ts att bedriva "avel" över huvudtaget när denne tycker det är jobbigt att fölvaka, vilket man enl. lag är skyldig att göra
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Missade, vart skrev hon att det var jobbigt att fölvaka?
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

*KL*
Var står det att rasen inte spelar någon roll för TS?
Jag kan inte hitta det bara att h*n annonserar efter en hingst och svar om två- och treåringar.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

har betsämt att det blir ingen hingst för stuteriet varnar att hingstar är livsfarliga och kan skada en rejält och to m han har stor respekt för sina hingstar och dom kan gå igenom ett elstängsel bara för att komma till ett sto så det har jag lagt på hyllan nu.Så han fixade en slaktbuss som kan köra mina sto upp till stuteriet för det var det billigaste och det enda han kom på.Sen betäcker jag med frieser + varmblod för det rekommenderar han för det gör alla och jag bryr mige ej om pengar för jag gör detta för det är kul och sen skall jag behålla ett föl själv.Det är min hobby inget annat.Har även kennel så valpar väntas i juli och samma där bara för skoj inget annat.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Varför buss för att kunna köra sto till hingst? Kör alltid själv sto med föl i vanlig transport. Så sent som igår 4 timmar enkel resa. Det går alldeles utmärkt.

Att vara seriös och ha uppfödning som hobby utesluter ej varandra ;)

Kennel som hobby betyder ju inte automatiskt att man avlar fram ej renrasiga hundar ;)
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Beror på vilken ras du använder utöver VBL.
PRE/VBL har börjat bli populära.

Men själv så skulle jag inte köpa ett VBL eller korsning av just den anledningen att måste jag sälja så är det svårsålt.

Och där fick du ju ditt svar på varför man bör ha en godkänd hingst till sin ston. Varför avla fram travar korsningar som skogsmulle hästar, när det finns massor renrasiga redan som inte duger till sitt syfte?? Men som duger som skogs/familje hästar.
Även om man har ett mål med sin avel blir det inte aalltid som man tänkt. Så kan det ju bli om man inte tänker med. Man vill ha fram ostammade skogshästar, och får fram nerviga osäljbara avkommer... Snacka om spill på häst liv!
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Men nu utgår du ifrån att TS ska sälja sina avkommor. Hon (han?) kanske vill behålla dom själv?

Då är det änmnu mera tokigt att ha en egen hingst, till vilken nytta?? Om man nu inte vill ha en jäkla massa hästar.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Håller med dig. Travet producerar ju varje år alldeles för många hästar och det är bra om de hästarna som blir över kan få ett gott liv som ridhästar. Och flera av dem är svårt att hitta ett gott hem till så marknaden för skogsmullehästar är redan mättad.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Hingstar är inte livsfarliga om de är uppfostrade. Visst kräver det mkt extra om man ska ha hingst, vad gäller hagar o så vidare, man bör ju ha kunskap om hingst om man ska ha en.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 400
Senast: Svartkatt
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 659
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 826
Senast: MML
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp