Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Hugger en knapp.

Jag tycker ändå en av de största nackdelarna är riskerna vid betäckningen. Nu vet jag ju inte alls hus van TS är, eller hur mycket hjälp vid ev betäckningar, men det är inte direkt riskfritt att betäcka själv. Bara släppa ihop sto som dessutom har föl vid sidan, med en hingst skulle jag knappt våga! Risker för alls. Naturlig betäckning sköts av vana kunnig personer (för det allra mesta såklart..). Visst kan det va bökigt att hålla på o köra fram o tillbaka och ibland blir man rätt less, men jag skulle absolut inte skaffa egen hingst för att väga upp det. Hingsten komme rman ju ha varje dag, istället för att "krångla" några dagar. Kanske det går stalla upp stoet på stuteriet istället för att köra varje gång?
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Hingstar kan visst vara livsfarliga!! Även om de är uppfostrade. I fel händer kan vilken häst som helst bli farlig och speciellt då hingstar!!!


Fullständigt onödigt att avla fram en travar korsning som kanske inte ens duger att rida i skogen på. vad gör man då med en sån?? Finns inga garantier att avla fram skogsmulle hästar. Avlar man fram tävlingshästar så blir en del av dem skogsmulle hästar iallafall. Man behöver inte ta fram en ny ras standard för att rida i skogen.
Jag är INTE emot korsningar... men jag är emot korsnings avel!



En hingst som hamnar i fel händer är inte längre uppfostrad.


Du tycker det är fel att avla fram travarkorsningar, andra gör det inte.
Det finns en hel del vbls. korsningar som gjort bra ifrån sig så helt fel kan det inte vara.

Jag anser att alla har rätt att avla fram vad de vill, så länge de kan erbjuda ett bra hem och ett bra liv.

Jag anser också att alla har rätt att fråga frågor på Bukes forum utan att de ska bli nedvärderade för det de frågar eller tänker om.
Bukes läsare är varken en domstol eller den som avgör vad som är rätt eller fel i ett läge. Vill man förändra så finns det bara ett sätt att göra det på, genom konstruktiv kritik. TS har fått en hel del negativ, destruktiv kritik och väldigt lite vettiga svar.
Vad får er (som gett den negativa destruktiva kritiken) att tro att ni kan hindra TS från att köpa en hingst genom att förnedra och idiotförklara TS och dennes frågor?
Testa med lite konstruktiv, positiv, respons istället... funkar alltid mkt bättre...
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Precis vad jag tänkte, att korsa världens bästa galoppör med världens bästa travare ger knappast den bästa avkomman.


Givetvis inte.
Och det är inte vad jag säger.
Du tar två stycken extremsporter.
Däremot har jag sett ett HBL/VBL som var rätt fint, bra gångarter och trevlig och en hel del VBL/PRE varav flera varit fina.

Men som jag sagt innan, mitt val vid ev korsningsavel är inte ett VBL.
Däremot anser jag att TS har sin fulla rätt att avla på VBL utan att ni ska komma och göra er löjliga över TS. :grin:
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

En hingst som hamnar i fel händer är inte längre uppfostrad.


Du tycker det är fel att avla fram travarkorsningar, andra gör det inte.
Det finns en hel del vbls. korsningar som gjort bra ifrån sig så helt fel kan det inte vara.

Jag anser att alla har rätt att avla fram vad de vill, så länge de kan erbjuda ett bra hem och ett bra liv.

Jag anser också att alla har rätt att fråga frågor på Bukes forum utan att de ska bli nedvärderade för det de frågar eller tänker om.
Bukes läsare är varken en domstol eller den som avgör vad som är rätt eller fel i ett läge. Vill man förändra så finns det bara ett sätt att göra det på, genom konstruktiv kritik. TS har fått en hel del negativ, destruktiv kritik och väldigt lite vettiga svar.
Vad får er (som gett den negativa destruktiva kritiken) att tro att ni kan hindra TS från att köpa en hingst genom att förnedra och idiotförklara TS och dennes frågor?
Testa med lite konstruktiv, positiv, respons istället... funkar alltid mkt bättre...

Gå in och läsa på blocket, hästnet eller andra annons sidor, så skänker eller mer eller mindre för en strunt summa, bortslopas dessa hästar.
Det kan väl inte kännas så imponerande att avla fram unga friska föl för att gå mötes en sådan framtid.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

fast det är väl ett faktum att eng.fullbloden är outstanding i galopp, travaren i trav, araben i distans och halvblodsraser i hopp/dressyr? Det är inte artrasism utan ren sanning.

En avelsvärderad hingst vet du vad den har för temprament, en hingst som går i hagen hemma kan du inte uttala dig om.
Det är ofta inte förräns de kommer på tävlingsbanan/ i nya miljöer som du kan avgöra tempramentet.

Vårt bedömninsgsystem är gjort utifrån HBL:et, så ja, de har ett försprång...

Fö var det inte vad jag syftade på med artrasism, vad jag sa var artrasism var att man anser att en häst är mindre värd för att den inte är renrasig.



Och ändå är det så otroligt många godkända hingstar som har ett temperament från helvetet?
Temperament är inte det viktiga vid en avelsbedömning, det är prestation och exteriör. Och det är därför jag anser att en icke godkänd hingst med bra exteriör, inga sjukdomar att nedärva, med mediokra gångarter men ett bra psyke är bättre val för den som ska avla fram familjehästar (dvs inte prestationshästar).
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

En enda person har besvarat frågeställningen TS hade och listat för- och nack-delar. Resten av inläggen är till stor del anklagelser mot TS om än det ena och än det andra samt diskussioner mellan de som gillar renrasig avel och de som även kan se fördelar med korsningsavel. TS har dessutom meddelat att hon bestämt sig för att det blir ingen hingst..

Föreslår att tråden stängs!
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Givetvis inte.
Och det är inte vad jag säger.
Du tar två stycken extremsporter.
Däremot har jag sett ett HBL/VBL som var rätt fint, bra gångarter och trevlig och en hel del VBL/PRE varav flera varit fina.

Men som jag sagt innan, mitt val vid ev korsningsavel är inte ett VBL.
Däremot anser jag att TS har sin fulla rätt att avla på VBL utan att ni ska komma och göra er löjliga över TS. :grin:

Och jag har ridit flera korsningar travare/halvblod som varit på samma nivå som mycket mediokra halvblod, d v s långt under genomsnittet. Att det finns några som presterar bra är inte så konstigt om man tänker på hur många som finns.
Jag har även sett travare/PRE med PRE-hals och travargångarter som breddar sig bak i traven.

Världen behöver inte fler travarkorsningar, det finns redan tillräckligt många. Vill man ha en kompishäst och inte tävlingshäst på högre nivå finns det väldigt många trevliga travare som inte passar i sporten att välja på, men bara för att de är trevliga individer betyder det inte att de passar i avel. Individen nedärver ju inte bara egna egenskaper utan även det som finns i generna som kanske inte kommit fram i individen.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Jag vet vad det betyder.
Welshföreningen har Partbred som egen sektion, precis som welsh mountain, welsh, welsh cob och welsh av cobtyp.
Så "rasen" wpb är samma förutsättningar med tex utställningar, avel osv som tex welsh sek b
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

En hingst som hamnar i fel händer är inte längre uppfostrad.


Du tycker det är fel att avla fram travarkorsningar, andra gör det inte.
Det finns en hel del vbls. korsningar som gjort bra ifrån sig så helt fel kan det inte vara.

Jag anser att alla har rätt att avla fram vad de vill, så länge de kan erbjuda ett bra hem och ett bra liv.

Jag anser också att alla har rätt att fråga frågor på Bukes forum utan att de ska bli nedvärderade för det de frågar eller tänker om.
Bukes läsare är varken en domstol eller den som avgör vad som är rätt eller fel i ett läge. Vill man förändra så finns det bara ett sätt att göra det på, genom konstruktiv kritik. TS har fått en hel del negativ, destruktiv kritik och väldigt lite vettiga svar.
Vad får er (som gett den negativa destruktiva kritiken) att tro att ni kan hindra TS från att köpa en hingst genom att förnedra och idiotförklara TS och dennes frågor?
Testa med lite konstruktiv, positiv, respons istället... funkar alltid mkt bättre...

En hingst som hamnar "i fel händer" är ju fortfarande uppfostrad, det är ju i de fel händerna det brister och hästen kommer karnske bli farlig...
Uppfostran den har fått försvinner ju inte bara för att den byter ägare.

Det är bra att du får anse vad du vill, men ingen annan.. Du anser att alla ska få avla fram det de vill... okej, men du har aldrig funderat på vad för liv det finns för dessa djur när de inte duger till något? Eller inte blev som man tänkte sig... Men självklart får alla tycka som de vill.
Tycker inte TS har blivit nedvärderad här. Fått många bra åsikter om hur det kan vara vettigt att skaffa en unghingst att betäcka med till sina travar ston för att slippa åka till hingst då det är besvärligt...
ja vad ska man säga... släpp hingstarna fria!!!
Jag anser fortfarande att alla hingstar skulle födas som valacker, och sen gör man hingstar av de som är värt att avlas på!
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Vårt bedömninsgsystem är gjort utifrån HBL:et, så ja, de har ett försprång...

Fö var det inte vad jag syftade på med artrasism, vad jag sa var artrasism var att man anser att en häst är mindre värd för att den inte är renrasig.



Och ändå är det så otroligt många godkända hingstar som har ett temperament från helvetet?
Temperament är inte det viktiga vid en avelsbedömning, det är prestation och exteriör. Och det är därför jag anser att en icke godkänd hingst med bra exteriör, inga sjukdomar att nedärva, med mediokra gångarter men ett bra psyke är bättre val för den som ska avla fram familjehästar (dvs inte prestationshästar).

utan bra temprament kan du inte prestera. Sen kan man ha åsikt om vad "bra temprament" är. Jag älskar explosiviteten och känsligheten hos mitt fullblod, andra kallar det prillighet.

Vissa kallar en häst "snäll", jag kallar den lobotomerad.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Jag har 2 sto och ett skall snart föla och jag funderar på att skaffa mig en egen hingst eftersom det är så mycket med att ordna hästbuss m.m för att betäcka och vi höll på i månader innan vi löste det.Men fördelar med en hingst och nackdelar?Jag har fått erbjudande på hingstar mellan 2-3 år som jag kan få köpa.

Jag rekommenderar dig inte till att ha egen hingst. Det blir billigare o lättare för dig att åka med stona till hingststation.

Nackdelar;
*De flesta hingstar kräver mkt mat under vår o betäckningssäsong. Våra B ponny hingstar har krävt flera kg kraftfoder om dagen.
*De kräver en rutinerad hästägare för att vara trevliga att umgås med. Det är mkt hormoner i spel under betäckningssäsong och en ovan hingstägare kan lätt tappa greppet när stona börjar brunsta. (våra hingstar har varit väldigt väluppfostrade så mina barn har kunnat ridit dem med brunstiga ston)
*Det krävs att man kan ge sin hingst ett vettigt liv året om, inte bara de lyckliga stunder när han får sätta på stona. (det här är en punkt som många hingstägare tyvärr misslyckas med)
*Rejäla staket, även hingstar som i vanliga fall är rädda för tråden kan bli så till sig över brunstiga ston att de går igenom 3 rader band och genom dubbelstaket (har varit där med)
*Vem vet om hingsten matchar stoet/stona?
det finns mängder med fler nackdelar som jag inte orkar räkna upp nu så här dags på dygnet.
Efter att ha haft flera hingstar på station och ägt 3 egna avelshingstar så är jag fullt nöjd med att nästa år inte ha någon på hemmplan! Det är slitigt med hingst, nu har våra pojkar varit lätta att betäcka med men jag har stött på de som varit skogstokiga och jobbiga. Dessutom så kan stona vara riktiga bitchar mot hingsten och då är det inte roligt att vara hingsthållare.....

Nä ta du stona en o en och kör till hingst och tacka din lyckliga stjärna att det inte är du som ska behöva hålla sto o hingst......
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Jag rekommenderar dig inte till att ha egen hingst. Det blir billigare o lättare för dig att åka med stona till hingststation.

Nackdelar;
*De flesta hingstar kräver mkt mat under vår o betäckningssäsong. Våra B ponny hingstar har krävt flera kg kraftfoder om dagen.
*De kräver en rutinerad hästägare för att vara trevliga att umgås med. Det är mkt hormoner i spel under betäckningssäsong och en ovan hingstägare kan lätt tappa greppet när stona börjar brunsta. (våra hingstar har varit väldigt väluppfostrade så mina barn har kunnat ridit dem med brunstiga ston)
*Det krävs att man kan ge sin hingst ett vettigt liv året om, inte bara de lyckliga stunder när han får sätta på stona. (det här är en punkt som många hingstägare tyvärr misslyckas med)
*Rejäla staket, även hingstar som i vanliga fall är rädda för tråden kan bli så till sig över brunstiga ston att de går igenom 3 rader band och genom dubbelstaket (har varit där med)
*Vem vet om hingsten matchar stoet/stona?
det finns mängder med fler nackdelar som jag inte orkar räkna upp nu så här dags på dygnet.
Efter att ha haft flera hingstar på station och ägt 3 egna avelshingstar så är jag fullt nöjd med att nästa år inte ha någon på hemmplan! Det är slitigt med hingst, nu har våra pojkar varit lätta att betäcka med men jag har stött på de som varit skogstokiga och jobbiga. Dessutom så kan stona vara riktiga bitchar mot hingsten och då är det inte roligt att vara hingsthållare.....

Nä ta du stona en o en och kör till hingst och tacka din lyckliga stjärna att det inte är du som ska behöva hålla sto o hingst......
:bow::bow:
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Troll?

jag hoppas innerligt..
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Jag rider en hingst. Han är gudomligt snäll. Han är en islandsunghingst, han står ju bara med en valack i vanliga fall. Men om han kmr till något stall så hållar han lugnet och blir inte alls stressad. :)
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Men vilka är alla dessa människor som bara vill ha skogsmullar? :crazy:

Oavsett om jag vill ha en trygg kompis eller en ren tävlingsmaskin så är stam & uppväxt YTTERST viktigt för mig när kollar på nya hästar!

Betalar hellre rejält mycket mer för en häst som kommer från ett bra ställe och som är framavlad för ett syfte än en häst som är "tillverkad för skogen" oavsett om jag också bara kommer att rida i skogen, det finns redan så att det räcker och blir över av buskavlade hästar där stoet var snällt och hingsten var trevlig för det mesta! :mad:
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Det är ganska många som föredrar skogsmullar framför svårridna tävlingshästar och missuppfattningen om att det är annorlunda är ett av det största problemen i svensk avel av idag där det inte finns någon avsättning för alla "elithästar" till salu som är avlade undan avdankade triangelmärkta ston och med ägare/uppfödare som varken kan eller vill ta sig tid att utbilda dem. I många fall för att dessa hästar är mer än vad den såkallade "uppfödaren" själv klarar av.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Fast hur menar du nu?

För mig är en Elithäst en häst som kommer att kunna gå svår klass eller motsvarande Grand Prix, SÅ ofta får man väl inte fram dessa stjärnor? O_o

En hobbyhäst är för mig en häst som har en kapacitet upp till kanske 130-140cm, en riktigt bra tävlingskompis för medelryttaren med andra ord!

Och en skogsmulle räknar jag som allt under det typ, en häst som gör lite av varje men inte är inrikad på något speciellt mer än det ryttaren tycker är roligt! :)
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Varför är stammen YTTERST viktig?
Jag har träffat på många hästar med fin stam, men som inte är något att hänga i granen.

Varför ge 125.000 när man kan ge 25.000 för en häst som man inte ska ha som en "tävlingsmaskin"?
 
Senast ändrad:
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

För MIG och mina mål är stammen viktig. Att köpa en korsningshäst ger mig ingenting i mina mål, oavsett hur fin hästen är! :)

Det skrev jag inte heller, det kallar jag välutbildad hobbyhäst! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 399
Senast: Svartkatt
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 659
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 825
Senast: MML
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp