Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Du verkar vilja försvara TS på alla sätt och vis..
Sant vi vet inte så mkt om TS och hästarna eller tanken bakom. Men hur många tur ridnings stall säljer inte av sina uppfödningar för att de inte passar in i verklsamheten?? Man kan aldrig veta vad det blir av ett föl. varken storlek eller humör eller lämplig het till det man tänkt. En annan sak att ta med om man har tur ridnings stall eller ridskola, är att en häst som är ståendes ger ingen inkomst... Tror det är därför de flesta vill ha brukbara hästar.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Och där fick du ju ditt svar på varför man bör ha en godkänd hingst till sin ston. Varför avla fram travar korsningar som skogsmulle hästar, när det finns massor renrasiga redan som inte duger till sitt syfte?? Men som duger som skogs/familje hästar.
Även om man har ett mål med sin avel blir det inte aalltid som man tänkt. Så kan det ju bli om man inte tänker med. Man vill ha fram ostammade skogshästar, och får fram nerviga osäljbara avkommer... Snacka om spill på häst liv!


Njah, spelar det roll om den är renrasig eller inte när det kommer till nerviga hästar? Det är lika stor chans att avkomman blir nervig och svår om den är renrasig, elelr pappan är godkänd. Snarare större chans eftersom de flesta godkända hingstar har ett tävlingstemprament.

En korsning kan hoppa eller röra sig lika bra som en renrasig. Det är bara artrasism att påstå annat.

Däremot så är vbl inte direkt det bästa att korsningsavla på om man ska sälja hästar som ska tävla eftersom de har en så specifik gren där det dessutom kräver renrasigt.
(Givevis finns det undantag även inom VBLs korsningar).

Men korsningar i sig är inget fel.
Att ta två bra individer, oavsett ras, och korsa till vad man vill ha fram, ger ju inte en sämre avkomma bara för att de har olika raser... Det ger en sämre avkomma om du har en sämre individ.
Och att ha renrasigt till skogsmulle ser jag ingen mening med.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Hingstar är inte livsfarliga om de är uppfostrade. Visst kräver det mkt extra om man ska ha hingst, vad gäller hagar o så vidare, man bör ju ha kunskap om hingst om man ska ha en.
Hingstar kan visst vara livsfarliga!! Även om de är uppfostrade. I fel händer kan vilken häst som helst bli farlig och speciellt då hingstar!!!
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Fullständigt onödigt att avla fram en travar korsning som kanske inte ens duger att rida i skogen på. vad gör man då med en sån?? Finns inga garantier att avla fram skogsmulle hästar. Avlar man fram tävlingshästar så blir en del av dem skogsmulle hästar iallafall. Man behöver inte ta fram en ny ras standard för att rida i skogen.
Jag är INTE emot korsningar... men jag är emot korsnings avel!
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Hingstar kan visst vara livsfarliga!! Även om de är uppfostrade. I fel händer kan vilken häst som helst bli farlig och speciellt då hingstar!!!

Det var precis därför jag skrev att man ska ha kunskapen av hingst om man ska ha en
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Men korsningar i sig är inget fel.
Att ta två bra individer, oavsett ras, och korsa till vad man vill ha fram, ger ju inte en sämre avkomma bara för att de har olika raser... Det ger en sämre avkomma om du har en sämre individ.

Eller om individerna inte kompletterar varandra bra. Givetvis kan två individer vara hur bra som helst men tillsammans ge skräpig avkomma.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

fast det är väl ett faktum att eng.fullbloden är outstanding i galopp, travaren i trav, araben i distans och halvblodsraser i hopp/dressyr? Det är inte artrasism utan ren sanning.

En avelsvärderad hingst vet du vad den har för temprament, en hingst som går i hagen hemma kan du inte uttala dig om.
Det är ofta inte förräns de kommer på tävlingsbanan/ i nya miljöer som du kan avgöra tempramentet.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Precis vad jag tänkte, att korsa världens bästa galoppör med världens bästa travare ger knappast den bästa avkomman.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Precis vad jag tänkte, att korsa världens bästa galoppör med världens bästa travare ger knappast den bästa avkomman.
Vaa.... är inte det lika med en stortravande galoppör? :angel:
:rofl::rofl::rofl:
För många så är de den ekvationen solklar att det kommer att bli så, men som skrivet innan knappast troligt att det målet uppnås. Lättare att vinna drömvinsten på lotto ;)
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

fast har du ett snällt fullblod och tränar den bra kommer den vinna elitloppet..
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

fast har du ett snällt fullblod och tränar den bra kommer den vinna elitloppet..
Nix för för travarna är de riktiga rasisterna och är man inte med i stamboken får man inte heller vara på banan. Kvittar hur bra man än kan trava. Om det inte är i Bamse och man är åsna förstås ;)
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

jag hoppas du såg min ironi?

Jag såg den!
Men det är ju så att just travarna har en stängd stambok och hårda regler för vem/vad som får starta i travlopp. Vilket inte alla känner till men som verkligen gagnar rasen och håller "den" ren i ock med att korsningar inte är godkända. Tyvärr så gör inte alla raser och grenar det vilket leder till optimister som precis som Görel skrev innan tror att A + B alltid ger önskat utfall i avkomman. Ofta då med ett dåligt travsto som grund för att avla fram bra ridhästar.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Jag har 2 sto och ett skall snart föla och jag funderar på att skaffa mig en egen hingst eftersom det är så mycket med att ordna hästbuss m.m för att betäcka och vi höll på i månader innan vi löste det.Men fördelar med en hingst och nackdelar?Jag har fått erbjudande på hingstar mellan 2-3 år som jag kan få köpa.

Att äga en hingst, innebär ansvar dygnet runt, 365 dagar om året, även när du inte är i stallet.
Det innebär även att du är ansvars skyldig om hingsten tar sig över eller ut ifrån hans rasthage, och har man då otur och han träffar på andra hästar och ställer till skador, så får du ersätta dessa hästägare.
Vad det gäller staket, så står det tom i jorbruksbalken hur det skall utformas.

Det är inte lätt att äga en hingst, ännu mindre att kunna betäcka naturelt.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Och sen ska man som hingst hållare kunna vägleda stoägaren i rasen och valet av hingst... samt gärna kunna lite om avel i övrigt så man vet när det är dax att betäcka...
Ja det är inte så bara med att ha avelshingst.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Med risk att bli påhoppad...eller nej..

Har egen welsh hingst som ska hoppa på mina fbl sto i sommar.
Har papperna inskickade för licens så snart är han redo för damerna.

Spelar inte mig så stor roll om jag har egen hingst eller ej, welsh hingsten jag betäckt med innan är pappa till min hingst och bor precis i närheten så körandet har inte varit ngt problem.

Till skillnad från TS skaffa jag först hingsten (iofs när han var 1 år) och därefter stona (2 fbl sto).

Ser än så länge fördelar med att kunna ha hingst här, har gården, marken, kunskapen och möjlighet att ta emot andras sto.

Och till er som diskuterat "korsningavel", mina för registreras som welsh partbred, dvs RAS.. ;)
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Du verkar då inte vara så bra på engelska. Partbreed betyder ju just att det är en blandras... hästen är bara delvis welsh, så det är alla gånger korsningsavel.

Det kan du kolla upp med föreningen själv att fölen inte kommer räknas som rasrena.

Funkar likadant för araberna, man kan regga som arab partbreed, men det gör inte fölet renrasigt, utan bara delvis arab.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Har även kennel så valpar väntas i juli och samma där bara för skoj inget annat.

Så du buskavlar inte bara på häst :idea:
Hur ska du ha tid att passa dom,vaka på tiken och sen sköta det hela,eller ska du göra som med stoet,titta till tiken 3 ggr om dagen?
Ja,ja.det finns folk till allt,undrar varför man blir förvånad :confused:
Men dom valparna ser vi väl på blocket sen.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Och med risk för att tala emot mig själv.
Det är viss skillnad på korsnings avel och korsnings avel....
Travarna brukar inte stå så högt i kurs och ännu mindre som korsningar. Welshen och fullblodet har högre status som häst och då brukar även sånna korsningar ha bättre status och få ett bättre användnings område.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Travare står ju inte så högt i kurs för att de inte är avlade för ridning och därför är mindre lämpliga i ridhästavel, så jag tycker inte att du säger emot dig själv:)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 399
Senast: Svartkatt
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 659
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 825
Senast: MML
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp