Föräldrar till barn som rider

IMG_8780.jpeg

Min favorit-duo 🤩
 
Det börjar släppa nu för lillasyster som är lite försiktig i ridningen. Hon älskar att åka häst i naturen när jag leder och hon håller i sadel. Har fram tills nu inte visat något intresse för nån annan typ av ridning. Hon har börjat trava lite nu sista gångerna och verkar tycka det är mer kul är läskigt. Idag ville hon för första gången rida helt själv och faktiskt hålla ordentligt i tyglarna en stund på slutet. Hon var så stolt och glad efter dagens ridtur och jag med! 😍

Hur går det för er andra ponnyföräldrar och era barn?
Vad rolig att det går så bra för er.😍
Mina är lite äldre, 8 resp 9 år, men jag minns så tydlig de i den åldern, så stolt över allt de vågar.😍

För oss går det jättebra. Det är härligt med sommarlov, vi älskar tidiga mornar i stallet.
Eftersom vi bara har ungponnys så vilar de till och från, just nu rids de efter några veckors vila. Blir så stolt att de verkligen gjort allt jobb med båda ponnyerna själva, främst den äldre, eftersom de har ridit in de själva. De är så lugna och mjuka, samtidigt otroligt tålmodiga. Den bruna ponnyn är dressyrstammad och har endel nerv, men de reder ut det så himla fint. 😍

Mest kör vi kravlös jogg i skogen och längs vägarna. Mycket fokus på sits och balans, och stadig, stilla hand.
received_3036143636522512.jpeg
 
Screenshot_20240726-114620_Photos.jpg

Kan inte minnas sist dottern red på banan ens, hon föredrar att rida ut, men blir så glad varje gång hon vill träna lite dressyr och låter mig hålla lektion. Funderar dock på att fråga henne om hon vill träna för tränare till hösten. Hade varit kul om hon ville. 😇
Skulle behöva köpa en dressyrsadel då för optimal sits. Hon rider nästan alltid barbacka eller i westernsadel, bara hoppsadel vid bommar eller hoppning vilket sker sällan.
 
De senaste 5 åren har en av oss föräldrar varit föräldraledig. Barnen har kommit tätt och vi har kombinerat ledigheten med studierna och extrajobb för att kunna vara hemma länge. Men om en vecka börjar en ny vardag för oss, vi kommer vara två heltidsarbetande föräldrar 😬🙈 Ska blir spännande och lite skrämmande nästan att skapa oss en ny vardag.


Tjejerna rider 3-4 dagar i veckan och har gjort hela sommaren, de har verkligen kommit igång och det känns så kul! Vi går se hur vi kommer lägga upp det sedan, hur mycket de kommer orka på eftermiddagarna efter jobb och förskola men en vecka till ska vi njuta järnet av ledighet och massa mysiga turer med våra härliga ponnyer!

20240803_104813.jpg

Idag var hela familjen med, man kan skymta pappa, lillebror i vagnen och hunden där längst fram
 
Medryttaren ville komma imorgon istället så idag passade jag och grabben på att rida.
Han gör det inte så ofta längre men det är inga problem, balansen sitter liksom. Han fick testa stigbyglar idag för första gången också :)
 
På temat heltidsjobb och hästintresse.
Har ni några tips och trix på hur ni får vardagen att flyta på med stall, ridning, skola/förskola och jobb?
Hur ofta rider era barn och hur gamla är de?
 
På temat heltidsjobb och hästintresse.
Har ni några tips och trix på hur ni får vardagen att flyta på med stall, ridning, skola/förskola och jobb?
Hur ofta rider era barn och hur gamla är de?
13 år gammal, rider 5-6 dagar i veckan. Jag jobbar heltid med flex så jag kan oftast sluta redan 15. Det gör mycket för att hinna/orka stallet. Man kommer iväg före middagen.
 
På temat heltidsjobb och hästintresse.
Har ni några tips och trix på hur ni får vardagen att flyta på med stall, ridning, skola/förskola och jobb?
Hur ofta rider era barn och hur gamla är de?
Nu rider ju inte sonen jätteofta iom att vår ponny bara är 3 år men när ponnyn är "igång" rider han någon gång/vecka. Sedan tömkör/promenerar jag någon dag och så har vi en tonårstjej som hjälper oss 1-2 dagar vecka typ. Vår häst står på lösdrift där vi inhyrda har varsin ansvarsvecka på rullande schema vilket innebär att vi oftast bara pysslar med vår egen häst och en stallkamrats häst när vi är i stallet (inga boxar som ska mockas, höpåsar som ska packas osv). Så det går att vara snabb och effektiv om man behöver. Sonen är 9 och börjar 3an nu nästa vecka, och det är väl egentligen bara nu sista terminen i tvåan som skolarbetet börjat ta lite mera tid i anspråk (3 läxor i veckan, en läs, en skriv och en matte). Han har inga övriga aktiviteter just nu och han vill ha det så, uppskattar sin fritid väldigt mycket 😅

Jag jobbar heltid 8-16 mån-fre och har 10 med bil från jobbet till stallet, ca 15 min med bil från jobbet till skolan/fritids.
 
På temat heltidsjobb och hästintresse.
Har ni några tips och trix på hur ni får vardagen att flyta på med stall, ridning, skola/förskola och jobb?
Hur ofta rider era barn och hur gamla är de?
Mina rider så gott som dagligen. Vi har unghästar så det är inte dagligen de rids, men de är i stallet dagligen ☺ De är 8 och 9 år, haft samma rutiner sen 5-6 år.
 
På temat heltidsjobb och hästintresse.
Har ni några tips och trix på hur ni får vardagen att flyta på med stall, ridning, skola/förskola och jobb?
Hur ofta rider era barn och hur gamla är de?
Jag får inte ihop vardagen med heltid och häst. Det skulle såklart gynna ekonomin med heltid men timmarna räcker inte till. Arbetar 90% och det underlättar!

Den dottern som har intresset rider ca 5 dagar i veckan och andra dottern följer med sporadiskt, ibland en gång i veckan och ibland kan det gå ett par veckor.

På vintern tränar båda barnen slalom två gånger i veckan plus att de även åker skidor/snowboard på helgen. De tre månaderna är tuffare att få ihop livet. Då sänker vi ”kraven” i ridningen och satsar på att bara hålla igång.

Har ofta en stallfri dag då barnens mormor motionerar ponnyn (longerar/cyklar).
Har en ponny som gärna går varje dag så hon motioneras i regel alla dagar i veckan. 😊 Då underlättar det att mormorn hjälper till!
 
IMG_9039.jpeg


Sonen red med sadel för första gången på jag vet inte hur länge idag. Har provsuttit sadel på Kaj någon enstaka gång men annars är det väl när han red på ridskola sist, vilket är flera år sen 😄
 
Äntligen stubbåkrar så det går att rida ordentligt! Vi har dåligt underlag på ridbanan så den är bara användbar efter regn, oh ridhuset stängs på sommaren. Men nu kunde dottern rida ett ordentligt dressyrpass på en stubbåker i närheten. Skönt! Speciellt eftersom det är tävling om en vecka.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 118
Senast: Ananazen
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 411
Senast: Inte_Ung
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 073
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 075
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp