föräldrar med barn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Fille

Trådstartare
hejsan alla vuxna!jag har en fråga till er(tillhör själv ungdom eller äldre ungdom)! Ni som har ridande barn, rider ni mkt själva oxå o tävlar eller lägger ni hellre all tid på era barn?
 
Sv: föräldrar med barn

Nu är min "småbarnstid" över sedan några år tillbaka. (de är 22 och 19 numera...)
Båda två har ridit och tävlat mkt genom sen uppväxt. I början hade jag mina egna två hästar som jag red/tränade/tävlade " i normal utsträckning. När äldsta barnet skulle få sin första ponny(3 år gammal) så sålde jag min ena häst, alltså hade jag en kvar...
När sonen två år senare tog över shettisen, så inköptes en ny ponny till dottern,och min egen ridning blev mer och mer av skogsrídningskarraktär,men det fungerade ändå hyfsat. Startade endast ngn distans och jaktridning under dessa år.
Fler ponnyer hamnade hos oss(hur blir det så:angel: ) och när barnen var ca 8 och 5 insåg jag att en medryttare till min egen häst nog var en bra lösning, hittade en duktig tonårstjej som tävlade lite hoppning och fälttävlan. Vi delade på "Mellan"(hästen alltså) i två år (ungefär), sedan kom hon in på skola långt borta, och kunde inte ta med sig hästen... Vid det tillfället hade jag mer eller mindre redan gått över till att rida barnens ponnyer, och tävlandet var i full gång..

Med en fantastisk häst i hagen som blev mer och mer understimulerad så insåg jag till slut att hon måste säljas:cry: , och så blev det.
ett av de bästa besluten jag tagit någon gång!!! Bort med allt dåligt samvete-fritt fram att utbilda,konditionsträna barnens hästar istället!

Så i väldigt många år hade jag ingen "egen" häst, men när ponnytiden började "tryta" och storhästar köptes in, så införskaffade jag ett avelssto, och en egen tvååring av bästa halvblodsstam, och så var allt tillbaka till "go" igen.

Jag ångrar absolut inte att jag valde att satsa mina krafter på barnen och deras tävlande/tränande under deras uppväxt. det har gett oss alla så enormt mkt!Jag skulle absolut göra samma sak igen om jag fick leva om mitt liv...
 
Sv: föräldrar med barn

Fille skrev:
hejsan alla vuxna!jag har en fråga till er(tillhör själv ungdom eller äldre ungdom)! Ni som har ridande barn, rider ni mkt själva oxå o tävlar eller lägger ni hellre all tid på era barn?

Jag la ner all tid på min dotter när hon red , kanske beroende av att resursernar räckte inte till o även tid.. Sen slutade hon mitt i ponnytiden när det gick som bäst hon hade eget stall o.s.v. Det har jag nu tagit över. Men allt det jag satsade ångrar jag inte (tror jag)
Min dotter o jag hade en oförglömlig tid tillsammans o jag saknar det oehört men jag bär det med mig resten av mitt liv o är glad för de stunder vi har haft tillsammans. Var rädd om den tiden ponnytiden är speciell, många fattar inte detta förän bakefter.
 
Sv: föräldrar med barn

Nu rider min yngsta son bara på ridläger men vi har en annan sport som vi ägnar oss åt på tävlingsnivå, både han och jag. Jag är hjälptränare och ofta med på matcher men har egen träning och match också. Alla gånger det inte blir en krock är jag med honom.

En kompromiss alltså, jag kan inte lägga av helt med mitt för att prioritera hans idrottande. Jag tror jag har fått förståelse för det.

Vad handlar din fråga egentligen om?
 
Sv: föräldrar med barn

Förut innan vi hade eget stall la jag tiden på min dotters ridning, själv red jag bara då och då (detta berodde mycket på att jag var skadad)
Men nu när vi har eget stall rider vi lika mycket ungefär eftersom vi rider ihop.
Däremot tränar hon ju varje vecka och det är klart att jag ställer upp med tiden för träning och tävlingar hon vill vara med på.
Jag har aldrig varit någon tävlings människa så den biten finns inte för mej. För mej har umgänget med hästarna varit viktigare.
Det är ju så att vid olika tider i livet är olika saker viktiga, för mej kommer alltid mina barns behov att komma i första rummet:love: När barnen var små fick mitt häst intresse stå tillbaka, jag hade varken tid eller ekonomi till hästar då.
Men nu med tonåringar går det utmärkt att kombinera, Dessutom har jag ju turen att min dotter vill rida, så vi har ett gemensamt intresse det är kul:love:
Min son red förut men andra intressen har tagit över nu , Tur är väl kanske de då jag är en ponny människa och min son hade kunnat ha fötterna i marken nästan på min häst då han är 195cm lång;) . Då hade det fått bli en STOR häst till honom. Däremot ser jag och han framemot att kunna börja köra istället

Det viktigatse är väl att man inte känner sig utnyttjad utan njuter av det man gör oavsett om man rider barnens ponny, eller inte rider alls en tid.
Barnen är ju bara små en gång... var sak har sin tid...:love:
 
Sv: föräldrar med barn

Fille skrev:
hejsan alla vuxna!jag har en fråga till er(tillhör själv ungdom eller äldre ungdom)! Ni som har ridande barn, rider ni mkt själva oxå o tävlar eller lägger ni hellre all tid på era barn?

jag har tre barn 7 år 6 år och 8 månader
och jag rider själv och har häst men jag tävlar inte ännu
men rider varje dag.
mina två älsta ungar är jätte häst intresserad men som mamma anser jag att dom först får börja rida på ridskola vilket dom gör båda två idag.
sedan när dom inser att hästar inte bara är ridning då kan jag köpa en egen ponny åt dom.
 
Sv: föräldrar med barn

Jag har fem barn (8, 10, 14, 16, 18) varav 14 och 18 åringen rider (egna hästar, fritidsridning + lektion en g/v.) så gott som varje dag. Jag red själv på ridskola när jag var tonåring, och har även haft "en del" i en häst som vuxen. Nu sköter jag mest "det praktiska"; in och utsläpp, mockar, osv. (vi har inget eget stall och barnen måste skjutsas och hämtas på vintern) bara för att det inte ska bli så sena kvällar med tanke på skola och läxor. Barnen vet ändå vad det handlar om att ha egen häst, de får åka med när jag har helgtjänst och även göra allt det andra när jag inte hinner, är sjuk eller helt enkelt inte orkar!!Nu när våren äntligen är här, och hästarna snart kommer ut på bete och kvällarna blir längre, blir allt lättare för oss! På våren/sommaren cyklar tjejerna till och från betet, och då brukar det även bli tid för mig att hinna rida också! Brukar ta med mig min kusin och skogslufsa, även om jag för några år sedan tog privatlektioner och egentligen skulle vilja göra det oftare, om bara ekonomin tillät!! (studerar just nu!)Livet med hästar är härligt nästan jämt, men har man häst så får man ta både det roliga och det mindre roliga (skador, kolik, regn, snöglopp, -20 grader när vattnet fryser i stallet, hagarna = plöjda åkrar på höst och vår osv. osv :smirk: )
 
Sv: föräldrar med barn

jag ville mest veta hur föräldrar gjorde när dom hade barn! Om man fortsatte osv! :D jag kan säga så att min mamma slutade att rida när jag var ca 3 för att sedan börja när jag var 15! Men hon har alltid ställt upp (lika så min pappa) med mitt hästeri! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Barnet har vissa kompisar där man ser en personlighetsförändring hos barnet. Det är ingen som ”far illa” av det men vi märker väldig...
Svar
5
· Visningar
1 056
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 434
Senast: orkide
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 246
Senast: Liran
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 987
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp