Föräldraledighet

Sv: Föräldraledighet

Har du föräldradagar kvar, så har du rätt att ta ut dem när som helst om du begär det minst 2 månader i förväg. Där tror jag dock att det finns någon begränsning på antal gånger/år, har dock ingen koll på vilken, just nu.

Jupp!

Antalet ledighetsperioder

10 § Ledigheten får delas upp på högst tre perioder för varje
kalenderår.
Om en ledighetsperiod löper över ett årsskifte, skall den
anses höra till det kalenderår då ledigheten påbörjades.

Trots denna begränsning får en ledighet delas upp när det gäller
antingen ledighet med tillfällig föräldrapenning m. m. enligt 8 §
eller ledighet för föräldrautbildning m. m. enligt 4 kap. 4 § andra
stycket lagen (1962:381) om allmän försäkring.

101010
 
Sv: Föräldraledighet

Med dottern var jag hemma mest om jag inte minns helt fel.

Med sonen var jag hemma helt i 3 månader, sedan jobbade jag 1 dag i veckan, då var sambon hemma, från Januari till sommaren. Sommaren jobbade jag några veckor och då var sambon hemma helt. Efter sommaren var jag hemma helt igen till siste september.
Ammade fram tills han var ca 1 år. Tur våra arbetspass bara är/var 5-6 timmar långa för det spände en del i brösten i slutet av arbetspassen :laugh:
 
Sv: Föräldraledighet

Jag har en fråga, hoppas det är okej....

Om man bortser från maten (om/hur mycket/länge man ammar verkar ju variera väldigt mycket), varför är alla mammor hemma första perioden som oftast är lång?

Barn verkar ju bli bra mycket "roligare" senare så varför välja att ta ut sin mesta tid först?

Är det helt enkelt så att man blir lite koko och helt enkelt inte kan lämna sitt barn medan pappor inte blir det? Eller är det så att det är en mycket djupt grundad tradition så något annat är otänktbart?

Att man behöver vila upp sig efter förlossning kan jag förstå men det ska väl inte behöva ta så lång tid?

Jag håller inte med Anna Wahlgren i mkt men när hon säger att det tar 9 mån för mammakroppen att förändras och sedan lika lång tid innan den är som vanligt igen kan jag inte annat än hålla med. Jag hade varken fysiskt eller psykiskt fungerat med lämna första tiden till barnens pappa.
Vi var ytterst sparsamma med dagar första året så vi har faktiskt rätt många kvar (fick då också extra tvillingdagar). Sambon och jag var hemma gemensamt i 3 månader (semester + dubbla pappadagar), sedan var jag hemma en längre tid i streck medan han har varit hemma varje fredag - och fortsatt med det under deras uppväxt. Vi har trixat med tider och med släktingars hjälp har barnen kunnat gå halvtid på förskola ända till 5 års ålder.
Nu har vi fått en till bebis och kör antagligen på samma koncept, likadelning på dagarna men olika sätt att ta ut dem.

Jag ser också att det är stor skillnad ang. "barntid" i olika familjer beroende på om man måste pendla eller ej, vilka vakentider barnen har etc.
Vi har 1 min till förskolan och 5 min till våra jobb och har barn som sovit länge på morgnarna så det blir rätt mkt mer barntid då än om man måste pendla långt och har barn som lägger sig väldigt tidigt.
 
Sv: Föräldraledighet

Det är ganska vanligt att kombinera amning och flaska, men oftast om man gör det så handlar det om något eller ett par mål om dagen så att man kan vara borta några timmar. Barnets huvudsakliga föda fram till minst 6 månaders ålder är bröstmjölk eller ersättning, man kan börja prova smakportioner vid 4 månader, men det mesta av näringen kommer från bröstmjölk eller ersättning. Sen kan man ju såklart välja att ge ersättning istället för bröstmjölk, eller till största del (om det funkar att kombinera- vilket det gör för många, däribland oss, men inte för alla- så nu fick du svar på den sista frågan på en gång), men många vill ju hellre amma än ge ersättning, och det finns dessutom många studier som visar att amning är det optimala för barnet i normalfallet (sedan finns det även massor av anledningar till att inte amma som t ex medicinering som går över i mjölken eller att amningen helt enkelt inte funkar). BVC rekommenderar ju helamning i 6 månader o delamning till minst ett års ålder, så det kan ju vara en fingervisning.

Och återigen; eftersom det onekligen är mamman som kan amma, och de flesta barn ammas ganska mycket till minst 6 månader och ofta längre; vad är det för fel i att göra det lite enkelt för alla och låta mamman, som har mjölken, vara hemma den första tiden? Någon ska ju vara det ändå, och det finns ju många månader kvar för pappan att vara FL ändå. Även om vi strävar efter ett jämställt samhälle så är det väl ändå inte fel och fult att kvinnor och män på vissa punkter är olika. Män kan inte amma eller föda barn. That's it! Hade det gått hade gärna min sambo fått klämma fram nästa unge om vi ska ha någon.
 
Sv: Föräldraledighet

Det gör de, men inte lika starkt som de rekommenderar att man (nästan) helammar till 6 mån.
 
Sv: Föräldraledighet

Givetvis vill man vara hemma men även om man är tillsammans med en man som även han vill vara hemma så verkar det ju inte bli så ändå.

Beror nog mkt på vad man får för barn också. Mitt första barn kunde vem som helst ta hand om och mata medans min andra skrek så hon kräktes och till slut, efter 3-4 timmar, somnade av utmattning. Det var först efter hon lärde sig krypa, resa sig och gå efter möbler hon började accptera sin pappa.
 
Sv: Föräldraledighet

Jag håller inte med Anna Wahlgren i mkt men när hon säger att det tar 9 mån för mammakroppen att förändras och sedan lika lång tid innan den är som vanligt igen kan jag inte annat än hålla med. Jag hade varken fysiskt eller psykiskt fungerat med lämna första tiden till barnens pappa.

Fast då tycker jag ändå att det är väldigt underligt att tydligen i princip 100% av landets nyblivna mödrar har sådana jobb att det nästan undantagslöst är enklare att ta hand om en bebis än att sköta jobbet.

I andra sammanhang får man ju ofta höra hur extremt jobbigt och ansvarskrävande just barnavård är.

och har barn som sovit länge på morgnarna så det blir rätt mkt mer barntid då än om man måste pendla långt och har barn som lägger sig väldigt tidigt.

Den faktorn tycker jag att väldigt många missar! Låter man barn dels sova på morgonen om det alls är möjligt för arbetstiderna, dels sova middag på dagis, så får man ju umgås mycket mer med dem på kvällen sen.

När min son gick på dagis var jag enligt personalen den enda som resonerade så, när det gällde middagsvilan.

Vill folk inte umgås med sina barn, utan bara sjasa dem i säng så att de slipper dem?
 
Sv: Föräldraledighet

Fast då tycker jag ändå att det är väldigt underligt att tydligen i princip 100% av landets nyblivna mödrar har sådana jobb att det nästan undantagslöst är enklare att ta hand om en bebis än att sköta jobbet.

I andra sammanhang får man ju ofta höra hur extremt jobbigt och ansvarskrävande just barnavård är.

Jag kan ju bara tala för mig själv och inte för 100% av landets nyblivna mödrar. Men jag måste prestera och vara skärpt på mitt jobb på ett helt annat sätt än vad jag gör hemma. Sedan kan det för all del vara tufft med vaknätter och dyl. när man är hemma men då finns möjligheten att sova ikapp tillsammans med bebisen på ett annat sätt än när man sitter i möten.
Sedan ser jag ändå en skillnad till det bättre när man bara har burit och behöver ta hand om en bebis, jag känner mig något fräschare nu än förra gången. Mina blodvärden är dock fortfarande väldigt dåliga mot för vad de är som "ogravid".
I andra yrken där man helt disponerar sin egen tid kanske det fungerar annorlunda.

Den faktorn tycker jag att väldigt många missar! Låter man barn dels sova på morgonen om det alls är möjligt för arbetstiderna, dels sova middag på dagis, så får man ju umgås mycket mer med dem på kvällen sen.

När min son gick på dagis var jag enligt personalen den enda som resonerade så, när det gällde middagsvilan.

Vill folk inte umgås med sina barn, utan bara sjasa dem i säng så att de slipper dem?

För oss blev ju skillnaden marginell i vakentid med barnen mellan den som jobbade och den som var hemma just för att de vaknade så pass sent.
Vi har bekanta som nattar sina barn före 7 (och i gengäld vaknar kring 5 på morgonen) Det låter skittufft och jag har svårt att förstå att de inte försöker rucka på läggtiderna så familjen hinner umgås. Men var och en vet väl vad som är bäst för just deras familj.
 
Sv: Föräldraledighet

Vissa barn vaknar väldigt tidigt hur sent de än har gått och lagt sig. Om man håller ett sånt barn vaket länge på kvällarna har man en grinig och trött unge sen halva dagen.
Om det är så att barnet går på dagis för att föräldrarna jobbar så har man kanske inte nåt val än att väcka barnet tidigt.

Jag hade mer än gärna haft jobb där jag kunde börja senare än 7-8, men inom väldigt många yrken kan man inte välja själv. Jag har tyckt att det har varit viktigast att barnen har fått en ordentlig sammanhängande nattsömn.
När de var små bebisar var de vakna ganska sent på kvällarna och sov lite längre på morgonen.

Får mitt tredje barn i februari och planerar att vara hemma i 3 år i alla fall, om det kommer gå ihop ekonomiskt. Men vi ska göra vad vi kan. Möjligtvis kommer jag börja jobba lite kvällar/helger när barnet fyllt 1. Men vi vill undvika dagis medan barnet är under 3.
Pappan kommer satsa på att jobba 3 dagar i veckan och vara ledig 4 från början. På det sättet kommer båda få mer tid med barnet under en längre tid.
 
Sv: Föräldraledighet

Vi delar på tiden. Tar hela dagar men man kan ta halva eller delar av dagar.

Jag var hemma i sju månader och sambon kommer att ta resten. Jag jobbar och studerar nu.

Vi ville ha det så här men var beredda på att det kanske inte skulle gå, tog han inte flaskan så hade jag fått vara hemma. Nu ratar han mina tuttar och älskar flaskan så det fungerar. Både mamma o pappa är lika bäst i världen enligt sonen så det är inga problem för mig att lämna hemmet.
 
Sv: Föräldraledighet

Den faktorn tycker jag att väldigt många missar! Låter man barn dels sova på morgonen om det alls är möjligt för arbetstiderna, dels sova middag på dagis, så får man ju umgås mycket mer med dem på kvällen sen.

När min son gick på dagis var jag enligt personalen den enda som resonerade så, när det gällde middagsvilan.

Vill folk inte umgås med sina barn, utan bara sjasa dem i säng så att de slipper dem?

Har faktiskt också funderat över det. När jag börjar jobba så ska vi absolut försöka se till att A inte lägger sig för tidigt så jag hinner träffa honom. Detsamma sedan på dagis, kvällstiden är ju det enda man har i veckorna. Ändå vet jag kollegor som blir rent förbannade om de ser en femåring vaken vid 19 tiden. Jag hoppas verkligen att A kommer sova så på dagarna att han kan somna betydligt senare än så.
 
Sv: Föräldraledighet

Tiden de lägger sig på kvällen är ju kopplat till när de ska gå upp på morgonen. Ett barn som ska upp kl 6 bör alltså lägga sig tidigare än ett barn som ska upp 7.30. Men det verkar många ha missat, barn överlag ska vara i säng före 19:angel:
För övrigt lägger sig mina 5-åringar vid 20.30 på förskoledagar och går upp 7.30. Fungerar utmärkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Föräldraledighet

Det låter som bra tider :laugh:

Jag ska tyvärr med 7,30 tåget till jobbet sedan så det blir tidigt när min man inte kan lämna. Hoppas de får frukost på dagis :crazy: för jag har aldrig kunnat äta ordentligt så dags på morgonen. Hemskt om A inte heller kan det och måste stå sig på ngn mugg välling fram till 11-12 tiden. (man kanske kan skicka med mat i så fall).
 
Sv: Föräldraledighet

På vår förskola serveras frukost 8.15 så vi äter ingenting här hemma. De som har barn som vaknar tidigt brukar ge välling före.
Numera går ju de stora barnen 8.45-13.45 och då ger sambon frukost hemma och skickar iväg dem (jag är så glad för detta eftersom jag själv är helt slut på morgonen numera..:().
 
Sv: Föräldraledighet

Det där har vi också diskuterar mycket nu när vår dotter ska börja på förskola. Nu kommer hon bara att gå 15 timmar/veckan första året men sedan då.

Jag kommer nog försöka ha kvar middagsluren så länge som möjligt, då kan hon vara vaken till iaf 20.00-21.00 och vi hinner umgås även efter jobbet/förskola. Även om hon somnar så sent som 21 så hinner jag och sambon umgås några timmar ensamma så det ser jag inte alls som ett problem.
Som det är nu så stupar ungen i säng runt 19.00 och det ser jag gärna förkjuts lite för att vi ska kunna umgås och mysa även när jag arbetar och hon går på förskola.
 
Sv: Föräldraledighet

När min yngsta var 2 år slutade han sova middag helt. Bad personalen på dagis sluta lägga honom, för om han hade sovit på dagen somnade han inte förrän 23-tiden på kvällen sen. Inte kul att väcka honom kl 6 morgonen efter.
Barn behöver sova 10-12 timmar sammanhängande på natten för att må bra.
 
Sv: Föräldraledighet

Och min 3 åring måste sova middag för att fungera, annars stupar han vid 18 tiden! Sover 20-07 + ca 45 min på dag.
 
Sv: Föräldraledighet

Fast även om det är krävande att ta hand om småbarn så gör man ju saker och ting i sin egen takt, och kan dessutom passa på att vila när barnet sover. Man behöver heller inte vara pigg, alert, fräsch och glad hela tiden när man går hemme- något som faktiskt behövs på många jobb. Man har heller inga exakta tider att passa hemma. Eftersom du har barn själv (som jag har förstått det tidigare) tror jag egentligen att du inser det, och mest skriver som du gör för att provocera lite, men det är ju bara min teori...
 
Sv: Föräldraledighet

Isak sover ca 30-60 minuter på förskolan ibland inte alls (han vill inte somnar inte och kliver upp ur vagnen) - sover han mera så somnar han som vanligt på kvällen MEN natten blir ett helvete dvs han kör nattrace och vill vara uppe och leka mellan 02.00-04.00 inte så kul direkt och ingen tid jag direkt vill ha kvalitetstid på.

Som det är nu somnar han mellan halv åtta-halv nio och sover till ca 07.00 och det fungerar bra.

Förskolan är han oftast på mellan 8.00-15.00 förrutom varannan vecka då han en torsdag går 8.00-17.30 (går inte att göra ngt åt).

Med Isak delade vi efter 5 månader så jag jobbade 75% och maken 50%. Sen blev han 100% föräldraledig till isak var 1 år då han började förskolan. då var eg tanken att jag skulle använda resten av mina dagar för att gå ner i tid MEN då Volvo varslat så fick maken gå hemma med full lön hela hösten så han fick vara ca 4 timmar på förskolan varje dag så maken kunde rycka in på extra jobb närsomhelst.

Vid jul blev han arbetslös i 2 månader innan volvo återanställde.

Med tvåan: jag är hemma januari-augusti sen maken till januari sen får vi se hur mkt dagar vi har kvar och hur vi löser det med förskola/jobb.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 781
Senast: Manji
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 422
Senast: orkide
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 049
Senast: Bexzor
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 435
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp