Föräldraledighet

Sv: Föräldraledighet

Jag var hemma första tiden för att:
1. ammade
2. ville vara hemma

Sambon har tagit pappaledigt varje måndag sen hon föddes, för att också kunna vara med henne mycket , för att han precis som mig vill vara med första tiden och binda band. Iom att han slutar tidigt på fredagen, ledig hela helgen och måndagen så har vi haft mkt tid tillsammans hela familjen.

Vad som gjorde att just jag var föräldraledig första tiden var ju som sagt mkt det praktiska, maten. Men självklart ville jag vara hemma också, och hade gärna varit hemma mer om mina dagar räckt. Men känner också att jag är redo att börja jobba lite smått och pappan vill ha egentid med dottern.
Har fullt förtroende för min sambo och hur han sköter dottern, så det hade absolut inget med saken att göra.

Helammade du i 10 månader?
Givetvis vill man vara hemma men även om man är tillsammans med en man som även han vill vara hemma så verkar det ju inte bli så ändå. Det är just det fenomenet som jag undrar om det beror på tradition eller att man som mamma blir lite konstig och helt enkelt inte tänker lämna sin lilla bebis och då spelar det inte så stor roll vad pappan vill och inte.... (låter lite skarpt och överdrivet men jag hoppas det framgår vad jag menar)
 
Sv: Föräldraledighet

Jag är hemma första perioden, av flera skäl:

1. Amningen. Jag ville amma, det är praktiskt, enkelt för både dig och bebis, och ett utmärkt sätt att bli av graviditetskilona.

2. Återhämtning efter graviditeten och förlossningen. Det visste jag ju inte på förhand, men det tog lite drygt tre månader innan jag hämtat mig. Första två månaderna var jag sjukskriven, och hade inte kunnat jobba oavsett. Nu har det gått drygt tre månader, och egentligen är jag fortfarande inte frisk, men mår i alla fall bättre. Men det är bit kvar tills jag kan leva som vanligt och sluta medicinera.

Koko blir man inte alls om man inte vill bli det, och jag håller inte med dig om att barnen är tråkiga i början. Andras barn kanske, men det egna är kul hela tiden, även om det blir roligare och roligare. Var tid har sin charm.

Vad jag har förstått så var din graviditet och förlossning lite speciellt så att det tar tre månader att känna sig okej för ett kontorsjobb hoppas jag verkligen är ett undantag. Alla mammor runt omkring mig har levt en väldigt aktiv vardag betydligt snabbare än så och är man kry nog för att "roa" sig så borde man ju även kunna jobba.

Okej, även om pyttebebisar inte är tråkiga i sina föräldrars ögon så kan det ju inte vara den roligaste perioden och eftersom man inte kan få allt så är det förvånande att de flesta mammor (oavsett om de ammar eller inte) är hemma den första tiden (som varierar mycket i längd).

Men okej, jag ger mig. Det finns väl ingen tradition och inga hormoner som gör att kvinnor är hemma den första perioden och dessutom oftast längst.:grin:
 
Sv: Föräldraledighet

Men man kan ju aldrig veta vad man får för förlossning, och man kan ju inte veta att amningen inte kommer fungera. Så att planera in jobb någon månad efter förlossningen är lite optimistiskt, då har man ju i princip bestämt sig för att inte amma. Det är ju alltid lite meck i början med amningen, så jag skulle knappast tycka att det var värt det att köra igång en amning som ändå ska avbrytas några veckor senare.

Det är klart det finns traditioner som gör att kvinnor är hemma i början (också), men amningen är en stor del. Även om man inte behöver ha haft en graviditet som min så tar det ett tag innan man är i form igen efter förlossningen, det är en enorm påfrestning för kroppen att vara gravid som inte ska underskattas. Direkt efter förlossningen är de flesta lite upp och ner, dessutom, och det skulle jag säga beror delvis på hormoner, det är rätt stora hormonella omställningar då. Däremot kan ju traditioner förklara varför mamman är hemma ett år, men att mamman är hemma de första tre månaderna har nog ganska enkla kroppsliga förklaringar i många fall (amning och konvalescens).

De växer och utvecklas otroligt fort i början, plus att detta med bebis har lite nyhetens behag. Så jag skulle säga att det är nog lika intressant för föräldern i början som efter ett halvår. Det har knappast något med hormoner att göra, dock, för där har min man och jag samma intryck.

Aktiv vardag har jag också haft någon månad efter förlossningen, det innebär inte att jag hade kunnat jobba. Ett kontorsjobb är kanske inte så fysiskt ansträngande, men däremot mentalt. I början av graviditeten, när jag var väldigt trött, hade jag t ex lätt kunnat klara ett fysiskt ansträngande jobb, men att sitta vid en dator och fokusera stenhårt mentalt - nej, det gick inte. Man glömmer lätt att ett kontorsjobb inte nödvändigtvis är mindre krävande än ett fysiskt jobb, eftersom mental ansträngning inte syns på samma sätt. Personligen hade jag betydligt mer psykisk kraft och energi över efter jobbet när jag var stallskötare (även om jag var mer slut i kroppen) än nu när jag har kontorsjobb. Däremot har jag mer ork att gå och träna osv nu än när jag var stallskötare.
 
Senast ändrad:
Sv: Föräldraledighet

Nej helammade inte, men fram till 7mån ålder så ammade jag henne till sömns + fri amning på natten. Och eftersom mitt arbete innebär kvällspass så fungerade det inte.
Och glöm inte mitt inlägg: jag ville vara hemma första tiden. Självklart vill jag vara henne nära första tiden. Det är vårt första och troligen enda barn, det var nytt och allt hon gjorde (gör!) var spännande!

Hade min sambo uttrckligen sagt att nej: nu vill jag vara hemma en tid ensam, så hade vi diskuterat det och så hade det nog blivit så.
Men eftersom han har bättre arbetstider än mig = kan vara hemma mer med hela familjen, så valde vi att göra så här.
Hemskt om det finns mammor som tvingas vara hemma, eller pappor som tvingas jobba för att den andra partern vägrar "lämna över" barnet. Men så har inte vi det, utan vi har löst det så att det funkar bäst praktiskt och att båda får ha mkt kvalitetstid med dottern, trots arbete av ena föräldern.
 
Sv: Föräldraledighet

Jag tror de flesta gillar läget. Det är extremt ovanligt med mammor som tvingas vara hemma, och pappor som inte får. Utan de flesta finner sig i det läge som är, man upplever sig inte tvingad till det val man gjort, utan som att man gjort ett val man är nöjd med. Ungefär som för er.

Man hade ju kunnat säga att du tvingats till mammaledighet pga dina arbetstider, och att din man tvingats jobba pga det. Men så upplever ni det ju inte, utan att ni gjort som ni gjort för att ni vill.
 
Sv: Föräldraledighet

Jag har en fråga, hoppas det är okej....

Om man bortser från maten (om/hur mycket/länge man ammar verkar ju variera väldigt mycket), varför är alla mammor hemma första perioden som oftast är lång?

Barn verkar ju bli bra mycket "roligare" senare så varför välja att ta ut sin mesta tid först?

Är det helt enkelt så att man blir lite koko och helt enkelt inte kan lämna sitt barn medan pappor inte blir det? Eller är det så att det är en mycket djupt grundad tradition så något annat är otänktbart?

Att man behöver vila upp sig efter förlossning kan jag förstå men det ska väl inte behöva ta så lång tid?

Min dröm är att vi är hemma tre månader tillsammans (lever på sparade pengar) och sen att vi delar genom att jobba halvtid. Sen hur arbetsgivare ställer sig till det är ju en annan sak.
Hade semester själv en vecka i sommras (sambon jobbade) och det var sååååå tråkigt så hur man vill vara hemma månader(/år!!) själv är för mig en gåta.

De allra flesta ammar i minst 6 månader, många ammar ganska mycket även längre, kanske uppåt tio månader. Det tycker jag är ett gott skäl att mamman tar första delen av föräldraledigheten. Man kan självklart göra annorlunda, man gör som det passar en själv, men jag tror att amningen har mycket med det hela att göra, och eftersom en ändå ska vara hemma - varför inte den som det är smidigast att ha hemma - nämligen mamman med mjölken? Det handlar inte om att bli "koko" på något sätt!!

Sedan tycker säkert de flesta arbetgivare (om man vill vara lojal mot sitt jobb) att det är bättre att man är hemma lite mer i ett svep och sedan kommer tillbaka (på antigen deltid, som ju är vanligt bland nyblivna föräldrar, eller på heltid) än att man först är hemma kanske 4 månader (eller 6 om man helammar), går tillbaka och jobbar i 4 månader och sedan vill vara fl i 4 månader igen för att få vara hemma även när barnet är större. Har man ett jobb där man behöver anställa en vikarie blir det ganska hattigt Då är det smidigare att t ex mamma tar de första 6-9 månaderna och pappa de andra 6 - 9 (ungefär).

Vi har ju gjort lite annorlunda som jag skrev tidigare, men det beror på att våra jobb och vår livvssituation tillåter det. Kan oxå tillägga att jag aldrig någonsin har haft något enda litet bekymmer med att lämna vårt barn med sin pappa - jag var ute o fixade hästarna ett par timmar mellan amningarna dagen efter att vi kom hem från BB och började jobba en kväll i veckan när han var knappt 3 mån. Dock hade ju inte det funkat om L onte hade kunnat kombindera amning o flaska, men i vårt fall fungerade det bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Föräldraledighet

Men man kan ju aldrig veta vad man får för förlossning, och man kan ju inte veta att amningen inte kommer fungera. Så att planera in jobb någon månad efter förlossningen är lite optimistiskt, då har man ju i princip bestämt sig för att inte amma. Det är ju alltid lite meck i början med amningen, så jag skulle knappast tycka att det var värt det att köra igång en amning som ändå ska avbrytas några veckor senare.

Det är klart det finns traditioner som gör att kvinnor är hemma i början (också), men amningen är en stor del. Även om man inte behöver ha haft en graviditet som min så tar det ett tag innan man är i form igen efter förlossningen, det är en enorm påfrestning för kroppen att vara gravid som inte ska underskattas. Direkt efter förlossningen är de flesta lite upp och ner, dessutom, och det skulle jag säga beror delvis på hormoner, det är rätt stora hormonella omställningar då. Däremot kan ju traditioner förklara varför mamman är hemma ett år, men att mamman är hemma de första tre månaderna har nog ganska enkla kroppsliga förklaringar i många fall (amning och konvalescens).

De växer och utvecklas otroligt fort i början, plus att detta med bebis har lite nyhetens behag. Så jag skulle säga att det är nog lika intressant för föräldern i början som efter ett halvår. Det har knappast något med hormoner att göra, dock, för där har min man och jag samma intryck.

Aktiv vardag har jag också haft någon månad efter förlossningen, det innebär inte att jag hade kunnat jobba. Ett kontorsjobb är kanske inte så fysiskt ansträngande, men däremot mentalt. I början av graviditeten, när jag var väldigt trött, hade jag t ex lätt kunnat klara ett fysiskt ansträngande jobb, men att sitta vid en dator och fokusera stenhårt mentalt - nej, det gick inte. Man glömmer lätt att ett kontorsjobb inte nödvändigtvis är mindre krävande än ett fysiskt jobb, eftersom mental ansträngning inte syns på samma sätt. Personligen hade jag betydligt mer psykisk kraft och energi över efter jobbet när jag var stallskötare (även om jag var mer slut i kroppen) än nu när jag har kontorsjobb. Däremot har jag mer ork att gå och träna osv nu än när jag var stallskötare.

De hormonella omställningarna är jag helt med på och det var det jag menade med att amn blir lite koko och helt enkelt inte fixar att lämna bebisen.
Har själv kontorsjobb så jag vet vad det innebär och då är man åter tillbaka på att man helt enkelt inte är kapabel till att jobba av psykiska anledningar.

Nej helammade inte, men fram till 7mån ålder så ammade jag henne till sömns + fri amning på natten. Och eftersom mitt arbete innebär kvällspass så fungerade det inte.
Och glöm inte mitt inlägg: jag ville vara hemma första tiden. Självklart vill jag vara henne nära första tiden. Det är vårt första och troligen enda barn, det var nytt och allt hon gjorde (gör!) var spännande!

Hade min sambo uttrckligen sagt att nej: nu vill jag vara hemma en tid ensam, så hade vi diskuterat det och så hade det nog blivit så.
Men eftersom han har bättre arbetstider än mig = kan vara hemma mer med hela familjen, så valde vi att göra så här.
Hemskt om det finns mammor som tvingas vara hemma, eller pappor som tvingas jobba för att den andra partern vägrar "lämna över" barnet. Men så har inte vi det, utan vi har löst det så att det funkar bäst praktiskt och att båda får ha mkt kvalitetstid med dottern, trots arbete av ena föräldern.

Ja, jag förstår att du ville vara hemma men det är just det att din vilja väger tyngre än din mans (inget personligt, hela samhället ser ut så) som jag undrar över. Om det även var hans första och troligen enda barn så tyckte väl han oxå att allt var nytt och att allt hon gjorde var spännande...
Det är givetvis inte bara kvinnor som är orsaken till att det ofta är uppdelat efter en viss mall. Eftersom det enligt tradition uppdelat såhär så tror jag männen (lika lite som kvinnor) kommer på tanken att säga att "JAG vill vara hemma".

Jag tror ingen tvingas (förutom av ekonomi) vara hemma/jobba på ett personligt plan. Men jag tror helt klart att samhället har stöpt oss i en form vilket gör att alla har en känsla för hur det "ska" vara.

De allra flesta ammar i minst 6 månader, många ammar ganska mycket även längre, kanske uppåt tio månader. Det tycker jag är ett gott skäl att mamman tar första delen av föräldraledigheten. Man kan självklart göra annorlunda, man gör som det passar en själv, men jag tror att amningen har mycket med det hela att göra, och eftersom en ändå ska vara hemma - varför inte den som det är smidigast att ha hemma - nämligen mamman med mjölken? Det handlar inte om att bli "koko" på något sätt!!

Sedan tycker säkert de flesta arbetgivare (om man vill vara lojal mot sitt jobb) att det är bättre att man är hemma lite mer i ett svep och sedan kommer tillbaka (på antigen deltid, som ju är vanligt bland nyblivna föräldrar, eller på heltid) än att man först är hemma kanske 4 månader (eller 6 om man helammar), går tillbaka och jobbar i 4 månader och sedan vill vara fl i 4 månader igen för att få vara hemma även när barnet är större. Har man ett jobb där man behöver anställa en vikarie blir det ganska hattigt Då är det smidigare att t ex mamma tar de första 6-9 månaderna och pappa de andra 6 - 9 (ungefär).

Vi har ju gjort lite annorlunda som jag skrev tidigare, men det beror på att våra jobb och vår livvssituation tillåter det. Kan oxå tillägga att jag aldrig någonsin har haft något enda litet bekymmer med att lämna vårt barn med sin pappa - jag var ute o fixade hästarna ett par timmar mellan amningarna dagen efter att vi kom hem från BB och började jobba en kväll i veckan när han var knappt 3 mån. Dock hade ju inte det funkat om L onte hade kunnat kombindera amning o flaska, men i vårt fall fungerade det bra.

Hade ingen aning om att de flesta ammar i 6 månader (hoppas vi båda pratar om helamning). Det har inte de runt mig som fått barn gjort så jag hade ingen aning om att det var det självklara.

Hur man tar ut sin ledighet beror självklart (kanske mest) på vad man har för jobb men alla har ju t ex rätt till att gå ner till 75%. Men det är ju lite tragiskt att det alltid verkar vara tjejer som har de jobben där de passar bäst att vara ledig/gå ner i arbetstid...

Läser man i mamma-trådarna här så verkar det ju vara väldigt vanligt att man kombinerar med flaska och amning så jag vet inte om helamning är så vanligt som du vill påstå.
 
Sv: Föräldraledighet

De hormonella omställningarna är jag helt med på och det var det jag menade med att amn blir lite koko och helt enkelt inte fixar att lämna bebisen.

Så är det inte. Jag hade inga problem att lämna bebisen dagen efter förlossningen, tvärtom är det sällsynt med så stark anknytning att man inte kan lämna bebisen direkt efter förlossningen, normalt tar det lite längre tid. Anknytningen är heller inte hormonstyrd, vad jag vet.

De hormonella omställningarna leder för många till att man blir lite skör och hudlös, känslorna åker berg- och dalbana och man kan t ex ha lätt för att börja gråta och bli ledsen, varvat med att vara jublande glad. Lite emoyionellt instabil, helt enkelt.
 
Sv: Föräldraledighet

Hade ingen aning om att de flesta ammar i 6 månader (hoppas vi båda pratar om helamning). Det har inte de runt mig som fått barn gjort så jag hade ingen aning om att det var det självklara.

.


Nu har jag ingen egen erfarenhet ännu, då vårt första barn fortsatt ligger i magen, men vad jag förstått så rekommenderar iaf WHO att man helammar i 6 månader. Och även om man nu inte helammar, utan börjar introducera smakportioner i 4-5 månaders ålder (fast i min bekantskapskrets har det nog inte varit förrän vid halvåret..?) så är det ju just smakportioner och ingenting annat. Barnet är ju fortsatt beroende av amningen för att hålla sig mätt och belåten.

Vi ska vara hemma 8 mån heltid var, där jag är hemma först och där vi byter av med en period av 2 mån där vi är hemma tillsammans. När maken varit hemma 8 mån ska vi dela på ytterligare minst 6 mån där vi jobbar deltid/är hemma deltid.

Att jag är hemma först beror just på fram för allt amning och att jag av naturliga skäl (förlossning) kanske är i sämre skick att jobba direkt. Även om det visar sig att jag inte kan amma så är det i alla fall vad jag planerar och hoppas kunna göra, det är ju trots allt väldigt bra på många sätt och vis, bra (bäst) för barnet och smidigt mat som alltid är med i rätt temperatur och form.
 
Sv: Föräldraledighet

2. Återhämtning efter graviditeten och förlossningen. Det visste jag ju inte på förhand, men det tog lite drygt tre månader innan jag hämtat mig. Första två månaderna var jag sjukskriven, och hade inte kunnat jobba oavsett.

Var din man föräldraledig när du var sjukskriven? Jag menar, lite beroende av vad man lider av (och vilket jobb resp vilken bebis man har), är det inte självklart att det är lättare att ensam passa en bebis än att jobba.

Eller, det jag egentligen undrar är: om den ena föräldern är sjukskriven, kan den andra vara föräldraledig då?
 
Sv: Föräldraledighet

Vi har snålat med dagarna och bara tagit ut 3-4 dagar/vecka fram till Martins 1års dag.

Det där har jag funderat över. Jag vet att många gör så, men vad säger egentligen arbetsgivaren om det?

De dagar man är ledig med föräldraersättning är ju föräldraledighet, vilket man har laglig rätt till. Men de där dagarna då man inte tar ut ersättning, är man väl noga räknat att betrakta som tjänstledig, och det är ju inget man självklart får just när man vill ha det utan vidare.

Hur ser det där ut egentligen, från ett arbetsgivarperspektiv?
 
Sv: Föräldraledighet

Det där har jag funderat över. Jag vet att många gör så, men vad säger egentligen arbetsgivaren om det?

De dagar man är ledig med föräldraersättning är ju föräldraledighet, vilket man har laglig rätt till. Men de där dagarna då man inte tar ut ersättning, är man väl noga räknat att betrakta som tjänstledig, och det är ju inget man självklart får just när man vill ha det utan vidare.

Hur ser det där ut egentligen, från ett arbetsgivarperspektiv?

Jag förstår nog inte riktigt frågan, men jag är lite seg i huvudet i dag. Du menar att man är f-ledig 100% (eller tjänstledig) men inte tar ut fullt? Det spelar nog ingen roll för arbetsgivaren. Det är ju ganska lätt att ersätta någon på 100 % och ingen har på mitt jobb iaf frågat om jag tänker ta ut full ersättning eller inte. Jag tror inte de lägger sig i sådant.
 
Sv: Föräldraledighet

Jag tror de flesta gillar läget. Det är extremt ovanligt med mammor som tvingas vara hemma, och pappor som inte får. Utan de flesta finner sig i det läge som är, man upplever sig inte tvingad till det val man gjort, utan som att man gjort ett val man är nöjd med. Ungefär som för er.

Man hade ju kunnat säga att du tvingats till mammaledighet pga dina arbetstider, och att din man tvingats jobba pga det. Men så upplever ni det ju inte, utan att ni gjort som ni gjort för att ni vill.

Vad led du av för svit som gjorde att du tvingades medicinera? (bara nyfiken).
Älskar din cheshire-katt, förresten! Världens underbaraste teckning!
 
Sv: Föräldraledighet

Var din man föräldraledig när du var sjukskriven? Jag menar, lite beroende av vad man lider av (och vilket jobb resp vilken bebis man har), är det inte självklart att det är lättare att ensam passa en bebis än att jobba.

Eller, det jag egentligen undrar är: om den ena föräldern är sjukskriven, kan den andra vara föräldraledig då?

Självklart, det är föräldraledigheten man blir sjukskriven från efter förlossningen, inte jobbet. Det är det som är poängen med sjukskrivningen - hemma är man ju oavsett, men att partern kan avlasta med barnet tills man är på fötter igen. Får man inte sova och lite lugn och ro så tar det ju längre tid att återhämta sig, plus att man t ex efter ett akutsnitt kan ha svårt att lyfta barnet i början.
 
Sv: Föräldraledighet

Vad led du av för svit som gjorde att du tvingades medicinera? (bara nyfiken).
Älskar din cheshire-katt, förresten! Världens underbaraste teckning!



Klåda och eksem, samma som före förlossningen. Första månaden eller så var det smärtlindring, penicillin och losec (eftersom magen inte pallade kombon kortison och voltaren) också, tror det var 16 tabletter om dagen som mest.

Kul att du såg att det är cheshirekatten, var lite osäker på om det syntes. :)
 
Sv: Föräldraledighet

Du menar att man är f-ledig 100% (eller tjänstledig) men inte tar ut fullt?

Ja, precis.

Frågan kom upp på det ena av mina jobb, där en person är föräldraledig nu. Den ledigheten ska vara så lång att det står helt klart att antalet föräldradagar inte täcker alla dagarna.

Då trodde en stressad chef som sprang förbi att detta inte skulle vara tillåtet, just därför att det är föräldraledighet man har rätt till, inte tjänstledighet när andan faller på. Ungefär som att det inte är okej att stanna hemma som tjänstledig vid sjukdom, om man inte också är sjukskriven. På sätt och vis blir det ju ologiskt, eller i alla fall lite inkonsekvent.

I princip skulle man ju då kunna vara föräldraledig först tex ett år och ta ut alla dagar under den tiden, och sen stanna hemma några månader till, fast utan att ta ut ersättning alls. Skillnaden mellan att först ta allt i klump och sen vara hemma "gratis" och att fördela de dagar man tar ut över hela ledighetstiden, borde ju vara marginell ur arbetsgivarens synvinkel i så fall?

Nu har den stressade chefen säkert glömt det hela igen, men jag blev ändå nyfiken.

Och i just vårt fall skulle det definitivt vara att föredra om den lediga personen jobbade en dag i veckan, tex, om personen kanske tar ut fyra vardagar/vecka. Jag menar, det finns helt klart ett arbetsgivarintresse i att personalen endast är föräldraledig när den verkligen har rätt till det i det här fallet.
 
Sv: Föräldraledighet

plus att man t ex efter ett akutsnitt kan ha svårt att lyfta barnet i början.

Precis! Min dåvarande kunde vara hemma i sex veckor efter mitt akutsnitt (två pappaveckor, fyra veckor när jag var sjukskriven), men jag trodde att jag hade hört någonstans att man inte får göra så längre. Bra att man får det, i alla fall!
 
Sv: Föräldraledighet

Det där har jag funderat över. Jag vet att många gör så, men vad säger egentligen arbetsgivaren om det?

De dagar man är ledig med föräldraersättning är ju föräldraledighet, vilket man har laglig rätt till. Men de där dagarna då man inte tar ut ersättning, är man väl noga räknat att betrakta som tjänstledig, och det är ju inget man självklart får just när man vill ha det utan vidare.

Hur ser det där ut egentligen, från ett arbetsgivarperspektiv?

Fram tills barnet fyller 18 månader, så har du rätt att vara föräldraledig heltid från jobbet, utan att ta ut någon ersättning från försäkringskassan/begära tjänstledigt.

Efter 18-månadersdagen så har du rätt att gå ner till 75% arbetstid (utan att behöva begära 25% tjänstledigt), fram tills barnet fyller 8 år.

Har du föräldradagar kvar, så har du rätt att ta ut dem när som helst om du begär det minst 2 månader i förväg. Där tror jag dock att det finns någon begränsning på antal gånger/år, har dock ingen koll på vilken, just nu.
 
Sv: Föräldraledighet

Föräldraledighetslagen ger rätt till föräldraledighet utan att ta ut föräldrapenning under barnets första 18 månader.

3 § Det finns följande sex former av föräldraledighet för vård
av barn m.m.:

1. Hel ledighet för en kvinnlig arbetstagare i samband med
hennes barns födelse och för amning (mammaledighet, 4 §).

2. Hel ledighet för en förälder tills barnet blivit 18 månader
eller, under förutsättning att föräldern då har hel
föräldrapenning, för tid därefter (hel ledighet med eller utan
föräldrapenning, 5 §).


3. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal
arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en
åttondel medan föräldern har tre fjärdedels, halv, en
fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet
med föräldrapenning, 6 §).

4. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal
arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet,
barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 §).

5. Ledighet för en arbetstagares tillfälliga vård av barn
(ledighet med tillfällig föräldrapenning m.m., 8 §).

6. Hel ledighet eller ledighet i form av förkortning av normal
arbetstid med hälften för en förälder till ett barn för vilket
lämnas helt vårdnadsbidrag (ledighet med vårdnadsbidrag, 9 §).

5 § En förälder har rätt till hel ledighet för vård av barn
till dess barnet är 18 månader oavsett om föräldern får
föräldrapenning eller inte.


En förälder har därutöver rätt till hel ledighet medan
föräldern får hel föräldrapenning enligt 4 kap. lagen
(1962:381) om allmän försäkring.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1995:584
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 781
Senast: Manji
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 422
Senast: orkide
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 049
Senast: Bexzor
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 435
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp