Föräldrakurs

Sv: Föräldrakurs

Jag tycker det var bra, vi fick en massa info om förlossning och amning.
Sen att de sätter ihop grupper är för att man ska träffa andra som ska ha ganska samtidigt, vissa grupper träffas aldrig mer medans andra träffas hela tiden, det finns en sån grupp min bm hade förut som nu planerar syskonverkstaden tillsammans!

Tyckte också att det var roligt att lära känna fler som skulle ha barn samtidigt och som bodde nära. Hade ingen väninna som var i samma situation. Vi var flera mammor som fortsatte att träffas regelbundet under vår mammaledighet ochfortfarande har kontakt. Nu är våra barn ca 21 månader och det känns bra att man har fått vänner i samma situation som en själv. Dock har vi flyttat från stan och ses inte lika ofta men det gör egentligen inte de andra heller för de jobbar etc.

Kursen var helt OK. En del saker var nya för mig, de visade mer tydligt än en bok kan etc. Allt var inte jätteintressant och nytt men på det stora hela är jag nöjd att vi gick.
 
Sv: Föräldrakurs

Vi fick inte ens erbjudande om att gå en, i vårt bostadsområde bodde mest invandrare, och de var tydligen inte intresserade så det blev ingen. Men vi fick se en film från en födsel hos barnmorskan och vi fick (eller jag fick, maken hade inte möjlighet att gå från jobbet) att se förlossningsavdelningen innan. Detta var ju 1994 känns som ett halvsekel sen.... :crazy:
 
Sv: Föräldrakurs

Jag valde att inte gå och det är inget jag ångrar. Var inte heller på studiebesök på förlossningen och tror inte det varit någon skillnad om jag varit det. Har en kompis som var på studiebesök innan och hon sa att det gav henne inget.
 
Sv: Föräldrakurs

Jag tycker att det är ett jättebra sätt att lära känna de som kommer att vara föräldralediga samtidigt, så man inte blir så "ensam" under föräldraledigheten :)
 
Sv: Föräldrakurs

Min mamma har fött 3 barn, syrran 2 barn, kusin 2 barn, vi har massor av vänner som nyss fått barn samt har äldre barn, min pojkvän har 6 syskon och eftersom han var äldst har han fått ta hand om skrikiga bebisar när hans kära mor inte brytt sig osv osv.

Det låter som att ni tror att föräldrautbildningen handlar om hur man tar hand om bebisar. Det gjorde inte vår kurs. Inte ett ord om barnvagnar, kläder eller ens hur man håller i en nyfödd unge. Allt fokus låg på förlossningen.
 
Sv: Föräldrakurs

Min sambo och jag gick en föräldrakurs, både innan förlossningen och efter. Själva kurserna var bra men den största anledningen att jag gick dessa var att lära känna nya människor då jag inte känner så många här i stan. Jag hade sett fram mot att lära känna och hitta på olika saker tillsammans med de övriga i gruppen (8 familjer). De andra i gruppen var inte alls intresserade av att lära känna varandra så där vart jag lite besviken.
 
Sv: Föräldrakurs

Knapplån.

Jag gick ingen föräldrautbildning, och inte heller pappan.

Däremot fick jag veta vilken BM som skulle ha hand om mig någon vecka innan, och det var skönt att veta.

Jag hade absolut inga svårigheter att läsa mig till "allt" om min förlossning i förtid, eftersom jag hade ett planerat snitt. Jag var väl förberedd på val av stygn, smärtlindring (Snarare, spinal eller narkos) och hur det kunde kännas efteråt.
Vad jag dock fick lära mig på uppvaket var att jag inte ska använda morfin, men det hadeingen kurs kunnat lära mig heller ;) Morfinet tog bara bort smärtan i ca 15 min på mig, så dom fick ge mig hela tiden. Till slut blev det för mycket och jag slutade att andas och försvann iväg en stund.

Jag ångrar inte att vi inte gick på någon föräldrakurs heller. Pappan var med under kejsarsnittet, tittade under hela ingreppet och såg vår son komma fram. Han ångrar bara att vi inte stod på oss mer och fick allting filmat..
 
Sv: Föräldrakurs

De flesta på föräldrarutbildningen som jag var med på var där för att träffa andra gravida. Det var bara en tjej som var omföderska, resten (15 st) skulle ha barn för första gången.

Utbildningen i sig gav väl inte så mycket. Jag hade en del frågor om tvillinggraviditet och förlossning men det hade bm begränsad kompetens inom så jag fick faktiskt bättre svar på internet.

Men det var ändå trevligt att träffas och prata graviditet. Det är inte alla i ens närhet som orkar lyssna, om de inte själva är gravida!

/Timsetim
 
Sv: Föräldrakurs

Man kan aldrig veta för mycket om något.
Ju mera man vet desto större är chansen att man lyckats få med alla de indivuella variationerna.

Precis. Man kan aldrig veta för mycket!
Gå på kursen, sug åt dig det du känner är viktigt och dra sedan dina egna slutsatser. :idea:
 
Sv: Föräldrakurs

Eh, ja vadå ? Skulle inte dom kunna berätta lika bra om deras förlossningar som en människa på en kurs. Eller vad menar du ?

Givetvis har dom väl berättat allt dom varit med om och hur det varit.
 
Sv: Föräldrakurs

Det man kan få veta om på en kurs är alla de varianter som vännerna inte har varit med om.
Och hur vanligt det är att det blir si eller så.

Det som jag uppskattade mest var att få beskrivningar av alla typer av förlossningar.
Och statistisk sannorlikhet för de olika varianterna.
Jag kände tack vara den utbildningan att jag hade full förståelse och kontroll över mina förlossningar.
 
Sv: Föräldrakurs

Jag hade absolut inga svårigheter att läsa mig till "allt" om min förlossning i förtid, eftersom jag hade ett planerat snitt. Jag var väl förberedd på val av stygn...

Val av stygn?
Förklara :)!
 
Sv: Föräldrakurs

Jag tyckte att jag fick ytterligare information ovanpå det som jag hade läst in mig på själv.
Och jag är van vid att hitta information, läsa den och förstå den.
 
Sv: Föräldrakurs

Jag tycker det är ett (av många) sätt att förbereda sig.

Vi var på förlossningsförberedande föreläsninge på vårt sjukhus förra veckan. De gick igenom steg för steg precis hur det funkade på vårt sjukhus och visade bilder. Tyvärr hade dom inte möjlighet att vi fick komma in på avdelningen och titta.

Även om vi teoretiskt visste precis allting de sa så och läst oss till det var det ändå skönt att få höra en levande människa stå där framme och upprepa allting. Det kändes tryggt.

Fick enbart positiva vibbar och tyckte också det var ett sätt att känna att förlossningen kryper närmare och att det snart är dags.

Vi ska gå på föräldrautbildning (två tillfällen) och profylaxkurs (två tillfällen) också nu här i september och början av oktober.

Ser jättemycket fram emot det - även om vissa bitar bara blir repetition! Det känns som vi gör något tillsammans för att förbereda oss!
 
Sv: Föräldrakurs

KL
Vi gick på föräldrautbildning, det var i föreläsningsform. Jag tyckte det var jättebra, framförallt delen om smärtlindring och komplikationer. Bm berättade mer om verkliga exempel än vad de böcker jag läst om, vilket var bra. Skulle inte vilja vara utan utbildningen. Däremot knöt jag inga kontakter där, det var inte den typen av träffar. Det har jag gjort på annat sätt.
 
Sv: Föräldrakurs

Jag skulle definitivt vilja rekommendera att ni går kursen just för att NI ska tillgodogöra er informationen. Det sista jag skulle vilja är att vara beroende av närmaste släkten och vänner istället för att själv kunna sålla vilken information som kändes viktig för mig. Den första träffen tyckte jag var värdelös, handlade mest om vikten av pappans föräldraledighet men de övriga som handlade om förlossningen och amningen var väl värda att lyssna på. Jag hade plöjt hur många böcker som helt men fick ändå höra nyheter och även tillfälle att fråga om saker jag tidigare inte hittat svar på.
Just amningen och uppfödningen i övrigt känns egentligen som det viktigaste att lära sig om men när man var gravid var man så otroligt inriktad på själva förlossningen. Med tanke på att vi också fick prematurer och akutsnitt efter en lång förlossning kan jag också rekommendera att man tar åt sig sådan information, vad händer om det inte går enligt mallen.
 
Sv: Föräldrakurs

Eh, ja vadå ? Skulle inte dom kunna berätta lika bra om deras förlossningar som en människa på en kurs. Eller vad menar du ?

Givetvis har dom väl berättat allt dom varit med om och hur det varit.

Jag menar inget. Jag försöker bara förstå vad du skriver, hur det hänger ihop.

En kompis som berättar om sin förlossning och en barnmorska som lär ut fakta om förlossningar i allmänhet är för mig två helt olika saker.

Att läsa sig till informationen funkar oxå säkert alldeles utmärkt. Men jag personligen skulle aldrig orka. Det är mycket enklare att gå på en föreläsning, tycker jag. Dessutom snubblar man lätt över en massa hemskheter när man söker info om förlossningar på nätet.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 704
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 530
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 287
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp