Föräldrakurs

Mynta2

Trådstartare
Är det någon mer än jag som faktiskt INTE ska gå på en sådan ? När vi talade om för barnmorskan att vi faktiskt inte var intresserad av att gå på en sådan, så verkade hon vääldigt förvånad. Det verkade som att det var en oskriven lag att man faktisk SKA gå. Vi förklarade att: Min mamma har fött 3 barn, syrran 2 barn, kusin 2 barn, vi har massor av vänner som nyss fått barn samt har äldre barn, min pojkvän har 6 syskon och eftersom han var äldst har han fått ta hand om skrikiga bebisar när hans kära mor inte brytt sig osv osv. Så vi kan inte se vad en föräldrakurs skulle tillföra för nytt och att vi faktiskt har en hel del folk runtomkring vi kan fråga om det skulle vara något.

Så, vad är meningen med en sådan kurs ? Ok, jag kan förstå folk som inte har någon alls att vända sig till. Men vad är syftet egentligen ? Min pojkväns bandpolare blev medtvingad av sin tjej när dom skulle ha barn, han tyckte det var slöseri med tid. Det enda dom gjorde var att typ: snacka barnvagnar, inköpta kläder/saker och fikade osv...:crazy:
 
Sv: Föräldrakurs

Man måste väl få göra som man själv vill hoppas jag. Vi gick på vår föräldrautbildning och det var mycket informativt tyckte jag. BM gick igenom smärtlindring, amning, hur förlossningen går till, olika rutiner om nått skulle hända mm mm. Men det är mitt första barn och jag tror inte jag går igen på nästa barn.
 
Sv: Föräldrakurs

Så, vad är meningen med en sådan kurs ? Ok, jag kan förstå folk som inte har någon alls att vända sig till. Men vad är syftet egentligen ?

Vi ska gå. Men sambon har fått höra av flera personer att de tyckte det var ganska meningslöst... :crazy: Så vi går dit med viss skepsis. Jag vill gå av några huvudsakliga anledningar:
* få mer information om själva förlossningen (tydligen får man också åka på studiebesök på förlossningen och bland annat prova lustgasen) - bedövningar, andningsteknik, vad som händer överhuvudtaget.
* Få mer info om FK:s regler om föräldrapenning. Nu verkar det som att det kanske INTE kommer någon från FK och informerar, men i så fall får vi väl ordna det själva på egen hand.

Om någon/några verkar trevliga så kanske man finner någon ny kompis, men det är inget jag räknar med. Om det bara blir "fika och snacka skit" (som sambon hört ryktas tyvärr... ) - då kommer jag vara missnöjd. Och tala om det också!
 
Sv: Föräldrakurs

Jag tyckte att det gav en hel del, dels om smärtlindring, dels om förlossningen men sen var det liksom stopp... Tyvärr bytte de system på FK när vi skulle få barn så den som kom och informera om det visste ungefär ingenting...

Sen var det intressant att diskutera hur andra såg på förlossningen och barn och barnuppfostran som inte kom från samma familj som en själv. Men det beror nog mycket på vilken slags grupp man hamnar i, på en del ställen har jag hört att det mer är föreläsningar och det kan man ju lika gärna läsa sig till.
 
Sv: Föräldrakurs

Vi gick på föräldrautbildning men det var mest för att jag ville lära känna andra här i kommunen som också skulle ha barn.

Tyckte inte jag lärde mig så hemskt mkt där, man får ju en hel del information på internet redan innan.

Jag hade klarat mig utan den där utbildningen.
 
Sv: Föräldrakurs

Vi hann inte, först krockade det med en grej och sen andra gången då hade han precis titta ut när det började :D
 
Sv: Föräldrakurs

jag tycker det var kul iom att man träffade andra som skulle ha barn i samma veva, that's it allt annat kunde man ju redan går ju att skaffa info på annat sätt liksom......
 
Sv: Föräldrakurs

Jag tyckte att det var bra att få de senaste rönen om förlossning, amning och FKassa.
Men vår kurs var också mycket proffsig.
Jag gick även repetion inför andra.
Och fick då uppdateringar om förlossningsavdelningen och vad de hade att erbjuda.

Sambon gick ensammen på 3ans kurs.
Hans första barn och jag ville att han skulle ha varit på fölossningsavdelningen och tittat en gång före så att han inte skulle flippa.
Det fungerade bra.
 
Sv: Föräldrakurs

Informativt sett tycker jag inte att kursen tillförde någonting som man inte kunde läsa sig till.
Jag köpte en gravidbok och i den stod allt det som de informerade om på kursen.
Däremot kan kursen vara bra för att träffa andra i samma situation och utbyta erfarenheter (om man har behov av det).
Vissa saker visualiserades på kursen och gav en fördjupad kunskap om hur förlossningen går till exempelvis.
Smärlindring är en sån sak som är svår att läsa sig till eftersom metoderna hela tiden uppdateras och förändras, så på den punkten gav kursen till viss del annan (aktuell) info än boken.

Men har du massvis med bekanta som nyligen fött barn så kan du ju lära dig av dem. Dessutom måste man faktiskt inte veta allt heller!
Tex tycker jag det var meningslöst att de fokuserades så mycket på hur en "normalförlossning" går till.
Ingen av dem i vår kurs (8 st gravida) hade haft en normalförlossning.
Det bästa är att inte veta för mycket och sikta in sig på att varje förlossning är individuell.
 
Sv: Föräldrakurs

Vill men kan inte gå (annordnas ingenting där vi bor) :(. Hade känts bra inför förlossningen, nu är vi totalt oförberedda känns det som.
 
Sv: Föräldrakurs

IU har en bra poäng i att kursen är bra för att hålla sig uppdaterad om olika saker, tex vad förlossningsavdelningen har att erbjuda.
Om "din" avdelning exempelvis har badkar på rummen så kan du i förväg bestämma att du ska prova att sitta i badet en stund under värkarbetet. Om det sedan blir så eller inte är ju en annan sak, men då har man i alla fall haft chansen att förbereda sig.

En annan sak jag tänkte på är att kurserna är så olika i kvalité. Den kursen jag gick var så där. Jag har hört både ris och ros om dessa kurser. Det kan ju vara en idé att höra med andra som gått kursen på ditt MVC ifall de var nöjda eller ej.
 
Sv: Föräldrakurs

Den info som ges på kursen kan du ta reda på ändå. Många förlossningsavdelningar ordnar tex visningar och informationskvällar.
MVC har ofta filmer att låna ut (vi fick se flera filmer på själva kursen).
Dessutom kan info lämnas av din barnmorska.
Det går som sagt att ta reda på det mesta!

Det du däremot missar är att träffa andra i samma situation. Men då finns ju familjeliv tex.
 
Sv: Föräldrakurs

Det bästa är att inte veta för mycket och sikta in sig på att varje förlossning är individuell.

Man kan aldrig veta för mycket om något.
Ju mera man vet desto större är chansen att man lyckats få med alla de indivuella variationerna.
 
Sv: Föräldrakurs

Jag gick inte på någon föräldrautbildning men ettan och ska inte gå nu heller!

Jag fick ändå gå på studiebesök på förlossningen samt info om smärtlindring.

Då man oftast redan informerat sig om det mesta ang. smärtlindring amning och hur allt med FK fungerar såg jag ingen anledning!
Snacka skit och fika gör jag med vänner och familj !:)

Men det är bra att det finns för sådana som känner att dom har behov att prata, ställa frågor osv.
Personligen har jag massa folk omkring mig att fråga utan att åka 10 mil.....
 
Sv: Föräldrakurs

Jag tycker det var bra, vi fick en massa info om förlossning och amning.
Sen att de sätter ihop grupper är för att man ska träffa andra som ska ha ganska samtidigt, vissa grupper träffas aldrig mer medans andra träffas hela tiden, det finns en sån grupp min bm hade förut som nu planerar syskonverkstaden tillsammans!

vi fick även en snabbkurs i andning och olika sätt att bearbeta smärtan, ställningar å olika punkter osv.

Här kostar en profylaxkurs 1.400:- så jag tycker det var kanon att få lite gratis på kursen ;)


Jag tycker det känns mer verkligt efter kursen och är mer förberädd.

Vi har en maillista.
 
Sv: Föräldrakurs

Är det någon mer än jag som faktiskt INTE ska gå på en sådan ? När vi talade om för barnmorskan att vi faktiskt inte var intresserad av att gå på en sådan, så verkade hon vääldigt förvånad. Det verkade som att det var en oskriven lag att man faktisk SKA gå. Vi förklarade att: Min mamma har fött 3 barn, syrran 2 barn, kusin 2 barn, vi har massor av vänner som nyss fått barn samt har äldre barn, min pojkvän har 6 syskon och eftersom han var äldst har han fått ta hand om skrikiga bebisar när hans kära mor inte brytt sig osv osv. Så vi kan inte se vad en föräldrakurs skulle tillföra för nytt och att vi faktiskt har en hel del folk runtomkring vi kan fråga om det skulle vara något.

Så, vad är meningen med en sådan kurs ? Ok, jag kan förstå folk som inte har någon alls att vända sig till. Men vad är syftet egentligen ? Min pojkväns bandpolare blev medtvingad av sin tjej när dom skulle ha barn, han tyckte det var slöseri med tid. Det enda dom gjorde var att typ: snacka barnvagnar, inköpta kläder/saker och fikade osv...:crazy:

Vi gick inte heller, var mkt påläst om allt kring graviditet samt snitt som jag gjorde & dessutom innehöll föräldrakursen mest info om just vanlig förlossning samt amning(som jag som sagt var påläst på innan), så det var inte så intressant helt enkelt.
Du kan lika gärna köpa en bok & läsa den, min bm tyckte att dessa kurser mest är till för att få kontakt med andra föräldrar & personligen tycker jag det skulle vara illa att inte veta allt man får reda på,på dessa kurser, när man trots allt är nästan höggravid(men alla kanske inte har inresse att ta reda på sån fakta?)
 
Sv: Föräldrakurs

*kl*

Jag blir mer och mer skeptisk till det där med föräldrakurs när jag läser i tråden.... :crazy:

Att träffa andra som får barn samtidigt och "fika med" känns som totalt ointressant för mig. OM jag absolut vill finna folk som har barn att umgås med så kan jag göra det ändå så att säga. Jag känner inget behov av det idag. Alls.

Och jag har 3 böcker om just graviditet och små barn... jag har inte lusläst allt, men det mesta fakta finns ju där.

Och jag vet ju att sambon redan nu är skeptisk. Han känner inte för att sitta i en pappagrupp (de delar tydligen upp mammor och pappor någon/några ggr på kursen) och bara fika och snacka skit.

Nåja, vi ger det nog en chans ändå, men är det bara fika och snacka som gäller och jag inte råkar finna en "själsfrände" där så vete 17 om vi inte kommer att skolka.
 
Sv: Föräldrakurs

Vi tog en 15 min bensträckare med fika under kursen jag var på ;)

Resten kollade vi på film om förlossning och amning + att en BM berättade massor och svarade på allas frågor.
 
Sv: Föräldrakurs

Jag gick föräldrautbildningen vid den första graviditeten men struntade totalt i det den andra gången då jag tyckte att den var ganska värdelös... :o
 
Sv: Föräldrakurs

*kl*

Förra gången fick vi gå i en föräldragrupp.
Tyckte nog att det lika gärna kunde ha varit.
Det man fick reda på om förlossning hade jag mestadels redan läst i den där boken man fick av BM.
Vi fick lyssna på något slags avslappningsband & ligga ner på en madrass. Blev inte det minsta avslappnad av bandet, rösten (manlig) som pratade på bandet var i mina öron inte behaglig.

Denna gången frågade BM om jag/vi hann gå färdigt förra F-gruppen & ja, det hade vi ju precis hunnit med (dottern anlände några dagar senare).
Och då frågade inte BM om vi ville gå på någon mer F-grupp.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 704
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 530
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 287
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp