För oss som vill göra karriär inom hoppning men inte har egen häst

Jag har ett tips i all välmening till dig och det är att försöka byta ditt fokus. På dina inlägg som du skriver här och nu låter det väldigt mycket som att du vill "bli upptäckt". Jag kan nog nästan garantera att det inte kommer hända. Inte för att du skulle vara dålig eller liknande, men för att det inte fungerar så. Om du vill ha sponsorer och liknande kommer du vara tvungen att jobba arslet av dig först, rent ut sagt.

Så, hur ska du skapa dig en karriär inom hoppning? Först och främst: bli så duktig som du någonsin kan, förstås. Ridgymnasium kan vara en idé, stallelev med. Kanske kan du hitta någon som vill ha hjälp på tävlingar? Även om du inte tävlar själv kan du lära dig av att följa med. Fråga runt i stallet där du har din medryttarhäst/din ridskola, vad finns det för möjligheter till lärdom? Var en svamp, kort sagt. All kunskap kommer komma dig till godo om du jobbar med häst.

Slutligen så är du sexton just nu. Om du ägnar tio år åt att lära dig så mycket du kan (och skaffa dig ett jobb som möjliggör dyra hästinköp) så har du sannolikt fyrtio år kvar i sadeln. Det kan vara något som är värt att tänka på när det känns oerhört frustrerande.

Hänger med på hur du menar och håller med!
 
Har kollat upp många och velat länge men nu står valet mellan Strömsholm och SRG Kungsbacka. Strömsholm är ju en stor anläggning med många kunniga som kan få upp ögona för en medans Kungsbacka har med ridning. Frågan är vilket som är bäst då?
Säger som flera andra . Ridgymnasium är ju ett bra val utifrån din ålder men ingen kommer upptäcka dig där heller så att säga, så du får ju se det som en utbildning som sen om många fler år kan ge dig möjlighet att ev få plats hos någon ryttare som ger dig möjlighet att kanske träna/tävla lite osv . Samtidigt som du till 99% kommer mocka boxar och rykta, spola och sadla hästar åt andra ;)

Egen häst behöver du ju inte ha men däremot behöver du väldigt mycket utbildning konkret för att få möjlighet att få in foten hos någon sen för att tävla så som du aspirerar på utifrån din tråd . Du är ju väldigt ung så huruvida du vill göra "karriär" eller inte gissar jag att du kommer få möjlighet att omvärdera många gånger om ;) Men att börja med en ridrelaterad utbildning är vettigt . Lycka till !
 
Har länge funderat på hur man skapar sig en karriär om man inte har möjligheten att ha egen häst eller att komma ut och tävla. Hur finner man kontakter och gör så att folk får upp ögona för en?

Även om vägen upp till toppen är oerhört svår så är det det jag vill och är beredd att göra allt. Men vet inte bara vart jag ska börja.
Är bara 16 år än och ska börja gymnasiet men funderar på om det är vettig att söka sig till ett ridgymnasie tex strömsholm eller srg kungsbacka och komma ut på praktik osv. Ös in med ideer till hur man kan gå väga.

Tänka om det bara kunde vara så lätt som att hitta någon med lite för mycket pengar som kan spendera dom på dig, nu är det ju dock inte så lät. :(

Om du verkligen, verkligen vill detta så tror jag inte att gymnasiet är till någon nytta alls utan det är ut och jobba som gäller redan nu.
Som 16-åring kan man få jobb som hästskötare utomlands, och med tiden brukar man även få rida hästarna. Sen gäller det att köra på och se till att få rida så mycket som möjligt och lära sig så mycket som möjligt. När man rider tillräckligt bra brukar det inte vara några problem att få följa med på tävlingar och starta unghästar i lätta klasser, och när man kommit såpass långt att man fått lite meriter kan man söka beridar-lärlingsjobb.

Är man duktig så går det att jobba sig upp från ingenting, men det krävs otroligt mycket hårt arbete och du har ingenting att falla tillbaka på om det inte skulle gå vägen. Du kommer att behöva flytta ifrån din familj och antagligen bara kunna träffa dem en-två gånger om året under. Du kommer att få arbeta minst 60 h/vecka, snarare 70-80, och därutöver ta kvällskurser för att lära dig språket i det land du valt att jobba i. Troligtvis har du en dag i veckan ledigt, måndag eller tisdag gissningsvis. Det kommer att vara svårt att ha tid till att ha relationer med vänner och ev pojkvän/flickvän. Du kommer troligtvis att behöva bo på gården du jobbar på, så du kan inte bli sambo med någon.
Jag kan fortsätta, men det är antagligen såhär de närmsta 5-10 åren av ditt liv kommer att se ut om du verkligen väljer att satsa. Är det verkligen värt det när du om några år skulle kunna köpa din egen hobbyhäst att bara ha kul med om du väljer att plugga till något annat?
 
Om du verkligen, verkligen vill detta så tror jag inte att gymnasiet är till någon nytta alls utan det är ut och jobba som gäller redan nu.
Som 16-åring kan man få jobb som hästskötare utomlands, och med tiden brukar man även få rida hästarna. Sen gäller det att köra på och se till att få rida så mycket som möjligt och lära sig så mycket som möjligt. När man rider tillräckligt bra brukar det inte vara några problem att få följa med på tävlingar och starta unghästar i lätta klasser, och när man kommit såpass långt att man fått lite meriter kan man söka beridar-lärlingsjobb.

Är man duktig så går det att jobba sig upp från ingenting, men det krävs otroligt mycket hårt arbete och du har ingenting att falla tillbaka på om det inte skulle gå vägen. Du kommer att behöva flytta ifrån din familj och antagligen bara kunna träffa dem en-två gånger om året under. Du kommer att få arbeta minst 60 h/vecka, snarare 70-80, och därutöver ta kvällskurser för att lära dig språket i det land du valt att jobba i. Troligtvis har du en dag i veckan ledigt, måndag eller tisdag gissningsvis. Det kommer att vara svårt att ha tid till att ha relationer med vänner och ev pojkvän/flickvän. Du kommer troligtvis att behöva bo på gården du jobbar på, så du kan inte bli sambo med någon.
Jag kan fortsätta, men det är antagligen såhär de närmsta 5-10 åren av ditt liv kommer att se ut om du verkligen väljer att satsa. Är det verkligen värt det när du om några år skulle kunna köpa din egen hobbyhäst att bara ha kul med om du väljer att plugga till något annat?
Känslan när allt släpper och du får tillbaka för allt hårt slit då är det värt det! Det här ör det jag vill, verkligen.
 
Känslan när allt släpper och du får tillbaka för allt hårt slit då är det värt det! Det här ör det jag vill, verkligen.

Men, om du på allvar vill försöka dig på att jobba dig upp till toppen så kan du ju strunta i att söka gymnasium och ta ett hästskötarjobb utomlands istället. Jag antar att du går i nian nu?
Jag åkte iväg ett år mellan nian och gymnasiet och jobbade som hästskötare, det var inga problem alls att komma tillbaka och börja gymnasiet ett år senare. Om du jobbar som hästskötare i ett år hos någon som i alla fall rider svårklass så kommer du att inte bara få en lärorik upplevelse och minnen för livet, men också insyn i vad som faktiskt krävs för att ta dig till toppen. Då kan du fatta ett välinformerat beslut om detta verkligen är den väg du vill gå.
 
Om du verkligen, verkligen vill detta så tror jag inte att gymnasiet är till någon nytta alls utan det är ut och jobba som gäller redan nu.
Som 16-åring kan man få jobb som hästskötare utomlands, och med tiden brukar man även få rida hästarna. Sen gäller det att köra på och se till att få rida så mycket som möjligt och lära sig så mycket som möjligt. När man rider tillräckligt bra brukar det inte vara några problem att få följa med på tävlingar och starta unghästar i lätta klasser, och när man kommit såpass långt att man fått lite meriter kan man söka beridar-lärlingsjobb.

Är man duktig så går det att jobba sig upp från ingenting, men det krävs otroligt mycket hårt arbete och du har ingenting att falla tillbaka på om det inte skulle gå vägen. Du kommer att behöva flytta ifrån din familj och antagligen bara kunna träffa dem en-två gånger om året under. Du kommer att få arbeta minst 60 h/vecka, snarare 70-80, och därutöver ta kvällskurser för att lära dig språket i det land du valt att jobba i. Troligtvis har du en dag i veckan ledigt, måndag eller tisdag gissningsvis. Det kommer att vara svårt att ha tid till att ha relationer med vänner och ev pojkvän/flickvän. Du kommer troligtvis att behöva bo på gården du jobbar på, så du kan inte bli sambo med någon.
Jag kan fortsätta, men det är antagligen såhär de närmsta 5-10 åren av ditt liv kommer att se ut om du verkligen väljer att satsa. Är det verkligen värt det när du om några år skulle kunna köpa din egen hobbyhäst att bara ha kul med om du väljer att plugga till något annat?
Och om det inte går vägen är det skitdumt att inte ha gått gymnasiet. Då står man verkligen utan någonting.
Gå gymnasium och sedan ut till europa är mitt råd, då har du dessutom haft chansen att ha haft praktik utomlands och kunnat knyta kontakter.
 
Och om det inte går vägen är det skitdumt att inte ha gått gymnasiet. Då står man verkligen utan någonting.
Gå gymnasium och sedan ut till europa är mitt råd, då har du dessutom haft chansen att ha haft praktik utomlands och kunnat knyta kontakter.
Fast gymnasiet kan man börja på fram till man är 19 om jag inte minns fel. Det är typ 3 år att testa på hästjobb på.
 
Och om det inte går vägen är det skitdumt att inte ha gått gymnasiet. Då står man verkligen utan någonting.
Gå gymnasium och sedan ut till europa är mitt råd, då har du dessutom haft chansen att ha haft praktik utomlands och kunnat knyta kontakter.

Fast jag förespråkar ju inte på något sätt att hen inte bör gå gymnasiet?
Bara att hen inte måste börja just nu utan kan jobba ett år innan hen bestämmer sig, och på så sätt göra ett mer välinformerat val?

Om hen vill fortsätta jobba kan man läsa gymnasiet på distans i en takt som fungerar på sidan av jobbet. Under det första året bör ju hen dessutom ha fått tillräckliga kunskaper i ett tredje språk så att hen kan tenta av och få x antal poäng avklarade enkelt.
Eller så kan hen söka till ett ridgymnasium, eller en helt annan linje om hen bestämmer sig för att inte bli hoppryttare.
 
Fast jag förespråkar ju inte på något sätt att hen inte bör gå gymnasiet?
Bara att hen inte måste börja just nu utan kan jobba ett år innan hen bestämmer sig, och på så sätt göra ett mer välinformerat val?

Om hen vill fortsätta jobba kan man läsa gymnasiet på distans i en takt som fungerar på sidan av jobbet. Under det första året bör ju hen dessutom ha fått tillräckliga kunskaper i ett tredje språk så att hen kan tenta av och få x antal poäng avklarade enkelt.
Eller så kan hen söka till ett ridgymnasium, eller en helt annan linje om hen bestämmer sig för att inte bli hoppryttare.
Det bli väldigt lätt att det inte blir gjort om man inte gör det direkt, eftersom man arbetar på och är hyfsat nöjd med tillvaron. Tills man en dag står där, närmar sig 30 utan utbildning och jobb.
 
Jag håller med om att gymnasium är en bra väg att gå.

Dock tror jag att det kan vara en bra idé att jobba ett år inom hästverksamhet för att vara säker på att det verkligen är den vägen man vill gå. Det är inte för alla, det är stor skillnad på hobby och yrkesverksam. Jobbade själv med hästar (under och efter gymnasiet), både på ridskola och som hästskötare åt tävlingsryttare. Det var inte för mig, även om jag brinner för hästeriet.

Jag tog jobb inom min yrkesutbildning (ekonom) och har sedan dess haft häst som hobby.

Bättre att ta ett sabbatsår om det finns vettig plats, än att göra ett ogenomtänkt utbildningsval som inte leder vidare.
 
Det bli väldigt lätt att det inte blir gjort om man inte gör det direkt, eftersom man arbetar på och är hyfsat nöjd med tillvaron. Tills man en dag står där, närmar sig 30 utan utbildning och jobb.

Fast man kan ju fortsätta jobba och ändå skaffa sig en gymnasie-examen?
Det tar ju bara längre tid att göra den på kvällstid än på heltid.
Om man själv väljer att inte se till att skaffa sig en gymnasie-examen så är det ju ett val man gör, jag och andra som jag känner till som valt att ta ett sabbatsår för att jobba med hästar har alla kommit tillbaka och gjort färdigt gymnasiet utan problem.
 
Men, om du på allvar vill försöka dig på att jobba dig upp till toppen så kan du ju strunta i att söka gymnasium

Detta är inte ett bra råd!

Jag tycker att det är en bra idé med ridgymnasium, eller åtminstone att skaffa en komplett gymnasieutbildning!

Jag säger också så här: vill du till toppen så blir det ett enormt slit.
@roonjas . Du kan inte räkna med att någon annan hjälper dig ekonomiskt eller genom att sponsra med häst, förrän du bevisat att du är värd det. Jag tror att en väg kan vara att kontakta någon duktig hopprytttare i närheten och försöka jobba där.
Jag tycker normalt sett inte att gratisarbete är bra, men om du vill att man ska "få upp ögonen för dig" så lär det vara den vägen du måste gå: du måste visa upp dig för någon duktig, som sedan låter dig göra mer och mer.
Ett jätteslit och inga pengar och ingen tid.

Men utbildningen behöver du ju ha.
 
Ridgymnasium är en jättebra ide! Jag gick naturbruk på gymnasiet och hade praktik i Holland hos en ryttare rom ridit OS. Det var jättelärorikt, och om jag hade velat hade jag sen kunnat få jobb där.
Nu valde jag att utbilda mig inom annat än hästar, men gymnasiet kan absolut ge kontakter så att du kan ta dig vidare sen!
 
Detta är inte ett bra råd!

Jag tycker att det är en bra idé med ridgymnasium, eller åtminstone att skaffa en komplett gymnasieutbildning!

Jag säger också så här: vill du till toppen så blir det ett enormt slit.
@roonjas . Du kan inte räkna med att någon annan hjälper dig ekonomiskt eller genom att sponsra med häst, förrän du bevisat att du är värd det. Jag tror att en väg kan vara att kontakta någon duktig hopprytttare i närheten och försöka jobba där.
Jag tycker normalt sett inte att gratisarbete är bra, men om du vill att man ska "få upp ögonen för dig" så lär det vara den vägen du måste gå: du måste visa upp dig för någon duktig, som sedan låter dig göra mer och mer.
Ett jätteslit och inga pengar och ingen tid.

Men utbildningen behöver du ju ha.

Fast det gör väl inget om man väntar ett år med att börja gymnasiet?
Det är ju inte jätteovanligt att ta ett års paus mellan nian och gymnasiet och jobba.
Självklart behöver man en gymnasieutbildning, men den måste inte påbörjas direkt efter att man gått ut nian och vill man så man kan utan problem göra den på distans samtidigt som man jobbar.
 
Nu vet jag ju ism om din situation... Men det om att ha egen häst, är det pengarna på hästen som du inte har eller vill lägga ner?eller har du inte plats? Eller är det månadskostnad såsom mat stall hov osv? Om det bara är själva priset på hästen så kan du ju ha en foderhäst att träna o tävla med :):):)
 
Fast det gör väl inget om man väntar ett år med att börja gymnasiet?
Det är ju inte jätteovanligt att ta ett års paus mellan nian och gymnasiet och jobba.
Självklart behöver man en gymnasieutbildning, men den måste inte påbörjas direkt efter att man gått ut nian och vill man så man kan utan problem göra den på distans samtidigt som man jobbar.

Du vet ju vad du tänkte; jag kan bara läsa vad du skriver.
Och du rekommenderar TS att strunta i att välja gymnasium.
Det är inte ett bra råd.

Om du tänkte "att senarelägga med ett år" så låter det rätt OK förstås, men det var faktiskt inte så du skrev.

Jag antar att du genom att berätta om din erfarenhet ansåg att du rekommenderade senarelägga, men jag är ju inte den enda som har uppfattat det du skrivit som - just det du skrivit.
 
Jag antar att du genom att berätta om din erfarenhet ansåg att du rekommenderade senarelägga, men jag är ju inte den enda som har uppfattat det du skrivit som - just det du skrivit.

Ja, jag tyckte att det framgick av texten men ser nu i efterhand att det kan missuppfattas. Jag får tänka på att vara tydligare i fortsättningen :)
Tack för att du ifrågasatte om jag verkligen rekommenderade att helt strunta i gymnasiet, det är självklart inget jag vill göra!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 563
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 360
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 861
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 552
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp