För oss som vill göra karriär inom hoppning men inte har egen häst

roonjas

Trådstartare
Har länge funderat på hur man skapar sig en karriär om man inte har möjligheten att ha egen häst eller att komma ut och tävla. Hur finner man kontakter och gör så att folk får upp ögona för en?

Även om vägen upp till toppen är oerhört svår så är det det jag vill och är beredd att göra allt. Men vet inte bara vart jag ska börja.
Är bara 16 år än och ska börja gymnasiet men funderar på om det är vettig att söka sig till ett ridgymnasie tex strömsholm eller srg kungsbacka och komma ut på praktik osv. Ös in med ideer till hur man kan gå väga.

Tänka om det bara kunde vara så lätt som att hitta någon med lite för mycket pengar som kan spendera dom på dig, nu är det ju dock inte så lät. :(
 
@roonjas Tycker absolut det är en bra ide att söka till ridgymnasium i ditt fall. En vänninas dotter gick SRG (dock ej i Kungsbacka) för ett antal år sen och enligt min väninna hade de skolhäst som de hade ansvaret för varje dag med ridning och skötsel och inte bara när de hade lektioner. Där kan du också knyta många kontakt. På ridgymnasium får du också kontinuerlig utbildning i hoppning och dressyr för kvalificerade tränare utan att det kostar något extra för dig. Vet dock ej om de åkte ut på tävlingar under tiden på SRG med skolhästarna.

En annan väg att gå om du är riktigt duktig är att skaffa dig en medryttarhäst som du får vara med och utveckla och även har tillåtelse att träna och tävla med. Då kan det ju dock behövas någon som kör och skjutsar till träningar och tävlingar eftersom du inte har körkort samt pengar till träningar och tävlingar.

Kul att du har drömmar och målsättningar fast du i dagsläget inte har råd med någon egen häst. Tänk också på att en bra utbildning och ett välavlönat jobb också är en väg i framtiden så att du har råd att träna och tävla med egen häst. Lycka till!
 
@roonjas Tycker absolut det är en bra ide att söka till ridgymnasium i ditt fall. En vänninas dotter gick SRG (dock ej i Kungsbacka) för ett antal år sen och enligt min väninna hade de skolhäst som de hade ansvaret för varje dag med ridning och skötsel och inte bara när de hade lektioner. Där kan du också knyta många kontakt. På ridgymnasium får du också kontinuerlig utbildning i hoppning och dressyr för kvalificerade tränare utan att det kostar något extra för dig. Vet dock ej om de åkte ut på tävlingar under tiden på SRG med skolhästarna.

En annan väg att gå om du är riktigt duktig är att skaffa dig en medryttarhäst som du får vara med och utveckla och även har tillåtelse att träna och tävla med. Då kan det ju dock behövas någon som kör och skjutsar till träningar och tävlingar eftersom du inte har körkort.

Kul att du har drömmar och målsättningar fast du i dagsläget inte har råd med någon egen häst. Tänk också på att en bra utbildning och ett välavlönat jobb också är en väg i framtiden så att du har råd att träna och tävla med egen häst. Lycka till!

Är medryttare på en häst just nu och varit det i 3år och tränar kontinuerligt och har även tävlat några få gånger men bara LD-LC. Men mina föräldrar kan inte skjutsa ut mig på tävlingar och det känns inte som en häst som kan ta mig längre än så.

Behöver liksom komma på nåt sätt att att få folk att få upp ögona för mig och hjälpa mig och komma vidare.
 
Då tycker jag verkligen att du ska söka ridgymnasium! Det tror jag kan vara rätt väg om man inte har så stora ekonomiska resurser.
 
Tycker också att ridgymnasium låter vettigt. Kolla upp flera olika, ta inte bara första bästa. Om du verkligen vill satsa kan det vara värt att bo på internat.
 
Hejar också på gymnasium, och även hästlinjen på naturbruk är bättre än "inget". Det är ju mycket praktik så man får chansen att knyta kontakter väldigt bra (speciellt om skolan är mån om sina elevers framtid och hjälper till). :)
 
Tycker också att ridgymnasium låter vettigt. Kolla upp flera olika, ta inte bara första bästa. Om du verkligen vill satsa kan det vara värt att bo på internat.
Har kollat upp många och velat länge men nu står valet mellan Strömsholm och SRG Kungsbacka. Strömsholm är ju en stor anläggning med många kunniga som kan få upp ögona för en medans Kungsbacka har med ridning. Frågan är vilket som är bäst då?
 
Har kollat upp många och velat länge men nu står valet mellan Strömsholm och SRG Kungsbacka. Strömsholm är ju en stor anläggning med många kunniga som kan få upp ögona för en medans Kungsbacka har med ridning. Frågan är vilket som är bäst då?

Finns det inte någon möjlighet att besöka skolorna? Typ en "prova på dag" eller liknande.
 
Sök jobb som beridare med möjlighet till att tävla när du är klar med studierna. Det är många som gör och har man motivationen och drivet så kan man knyta väldigt bra kontakter ute i den stora hästvärlden ;)
 
Sök jobb som beridare med möjlighet till att tävla när du är klar med studierna. Det är många som gör och har man motivationen och drivet så kan man knyta väldigt bra kontakter ute i den stora hästvärlden ;)
Är inte det svårt och få sånna jobb utan tävlingsresultat eller beridarutbildning?☺️
 
Funderar om det kan vara vettigt att söka sommarjobb/elevjobb i något stall? Även om det är tufft jobb och kanske inte väl betalt så är det väl en början? Och vart ska man vända sig då?
 
Har länge funderat på hur man skapar sig en karriär om man inte har möjligheten att ha egen häst eller att komma ut och tävla. Hur finner man kontakter och gör så att folk får upp ögona för en?

Är medryttare på en häst just nu och varit det i 3år och tränar kontinuerligt och har även tävlat några få gånger men bara LD-LC. Men mina föräldrar kan inte skjutsa ut mig på tävlingar och det känns inte som en häst som kan ta mig längre än så.

Behöver liksom komma på nåt sätt att att få folk att få upp ögona för mig och hjälpa mig och komma vidare.

Har kollat upp många och velat länge men nu står valet mellan Strömsholm och SRG Kungsbacka. Strömsholm är ju en stor anläggning med många kunniga som kan få upp ögona för en medans Kungsbacka har med ridning. Frågan är vilket som är bäst då?

Jag har ett tips i all välmening till dig och det är att försöka byta ditt fokus. På dina inlägg som du skriver här och nu låter det väldigt mycket som att du vill "bli upptäckt". Jag kan nog nästan garantera att det inte kommer hända. Inte för att du skulle vara dålig eller liknande, men för att det inte fungerar så. Om du vill ha sponsorer och liknande kommer du vara tvungen att jobba arslet av dig först, rent ut sagt.

Så, hur ska du skapa dig en karriär inom hoppning? Först och främst: bli så duktig som du någonsin kan, förstås. Ridgymnasium kan vara en idé, stallelev med. Kanske kan du hitta någon som vill ha hjälp på tävlingar? Även om du inte tävlar själv kan du lära dig av att följa med. Fråga runt i stallet där du har din medryttarhäst/din ridskola, vad finns det för möjligheter till lärdom? Var en svamp, kort sagt. All kunskap kommer komma dig till godo om du jobbar med häst.

Slutligen så är du sexton just nu. Om du ägnar tio år åt att lära dig så mycket du kan (och skaffa dig ett jobb som möjliggör dyra hästinköp) så har du sannolikt fyrtio år kvar i sadeln. Det kan vara något som är värt att tänka på när det känns oerhört frustrerande.
 
Är inte det svårt och få sånna jobb utan tävlingsresultat eller beridarutbildning?☺️
Jo det är svårt, men är duktig ryttare så kan man få jobb som groom och sedan arbeta sig uppåt. Lättast är nog att vara lärling hos någon. Men det är en tuff bransch och tar ofta tid innan man får lov att rida en tävlingshäst.

Allt beror på hur duktig man är och hur villig man är att lära.

Jag rekommenderar att du utbildar dig, rider på medryttarhästen eller skaffar en till där ägaren kanske kan köra, och sen satsar på att kunna köpa en häst och tävla.

Anledningen till det är att konkurransen är enorm inom hoppsporten och det krävs mycket för att kunna leva på sporten. Många ger upp och går över till egen häst på hobbynivå, och då är det viktigt att man kan falla tillbaka på ett riktigt jobb. ;)

Jag har själv ett annat yrke i bakgrunden som jag kommer falla tillbaka på när jag ridit klart. Jag arbetar själv som beridare, men kommer inte göra det för resten av livet.
 
Jo det är svårt, men är duktig ryttare så kan man få jobb som groom och sedan arbeta sig uppåt. Lättast är nog att vara lärling hos någon. Men det är en tuff bransch och tar ofta tid innan man får lov att rida en tävlingshäst.

Allt beror på hur duktig man är och hur villig man är att lära.

Jag rekommenderar att du utbildar dig, rider på medryttarhästen eller skaffar en till där ägaren kanske kan köra, och sen satsar på att kunna köpa en häst och tävla.

Anledningen till det är att konkurransen är enorm inom hoppsporten och det krävs mycket för att kunna leva på sporten. Många ger upp och går över till egen häst på hobbynivå, och då är det viktigt att man kan falla tillbaka på ett riktigt jobb. ;)

Jag har själv ett annat yrke i bakgrunden som jag kommer falla tillbaka på när jag ridit klart. Jag arbetar själv som beridare, men kommer inte göra det för resten av livet.
Tack:D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 563
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 360
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 862
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 552
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp