Uteritt med lite support från marken, del 1

Dominus 240712.jpg
 
Equilab har nu registrerat en uppsutten galopp på totalt sex sekunder på Dominus. :laugh:

Men det var enstaka steg när han själv fick rulla över så det kan nog stämma. Jag rider nu oftast på ett öppet gräsfält för att få en större yta att manövrera på och mer naturlig bjudning än i en 22 x 45 paddock. Men det gör det också lite läskigare att bara släppa på galopp de första gångerna på en yta av kanske 200 x 60 meter. Försöker ta det en bit in i passet när vi hunnit trava av en del energi och testa några gånger så att broms och styrning är i funktion.
 
Yo! Idag storslagna 29 sekunder uppsutten galopp på min svarta skönhet! Fortfarande lugnt och kontrollerat men mer på en medveten galopphjälp, och fortfarande ute på de stora vidderna. Men ändå. En liten milstolpe till att checka av bland alla roliga "första gången"-saker som vi gör tillsammans.

Tyvärr blev han sedan spänd för att något hände långt bort i synfältet, så valde att sitta av lite tidigare än tänkt för att inte riskera att sluta med en trist situation, när nu allt annat fungerat så bra. Men hellre flera korta pass när det är så här varmt än att hålla på för länge så det blir jobbigt. Och etablera känslan att ridningen är något tryggt och vant, hos både mig och hästarna.

Darwin kämpar på med sin stora kropp och tveksam kondition i värmen så vi nöjer oss med lite längre travsekvenser och tränar på övergångar och serpentinbågar/stora böjda spår, men det går också fint!
 
I väntan på att mammaledighet skall ta slut har jag lekt med lite bilder på nätet där jag jämfört hur mitt sto ser ut jämfört med sin pappa.

Jag har även hittat lite filmer på honom och drömmer om att en dag rida min lilla häst lika fint som honom.

Tja... vad vore väl en bal på slottet...?

(Sanningen är att min häst är ganska långt från att ens kallas inriden. :D)
20240719_110933.jpg
 
I väntan på att mammaledighet skall ta slut har jag lekt med lite bilder på nätet där jag jämfört hur mitt sto ser ut jämfört med sin pappa.

Jag har även hittat lite filmer på honom och drömmer om att en dag rida min lilla häst lika fint som honom.

Tja... vad vore väl en bal på slottet...?

(Sanningen är att min häst är ganska långt från att ens kallas inriden. :D)
Visa bifogad fil 149709

Men vilka snyggingar! Grattis till fint föl och njut av planeringsfasen till det är dags för fortsatta ridäventyr!
 
Från typ ena dagen till andra bestämde sig Panis att han nu var en stor kille och ville vara ridhäst.

Så vi testade och det gick strålande. Han brydde sig inte ett dugg om att matte var på ryggen.

Nu får han smälta några dagar så fortsätter vi med tömkörning och annat nyttigt efter det.

Superstolt matte!!!

(Jag har inte ridit in en häst på säkert 20 år så kan vara "ganska" ringrostig).
IMG_5566.jpeg
 
Från typ ena dagen till andra bestämde sig Panis att han nu var en stor kille och ville vara ridhäst.

Så vi testade och det gick strålande. Han brydde sig inte ett dugg om att matte var på ryggen.

Nu får han smälta några dagar så fortsätter vi med tömkörning och annat nyttigt efter det.

Superstolt matte!!!

(Jag har inte ridit in en häst på säkert 20 år så kan vara "ganska" ringrostig).
Visa bifogad fil 149791

Åååh grattis! Och välkommen till klubben för ringrostiga unghästryttare! (för min del "bara" 14 år sedan...) :laugh:
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 263
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 790
Senast: cili
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
50 989
Avel Här är tråden för årets födelseannonser. Lägg in en bild eller två, och många är intresserade av sånt som ras, stam och namn. Det här...
Svar
5
· Visningar
2 554
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp