Föder du upp hästar för eliten eller den större massan av ryttare (amatörer)

Inom halvblodsaveln har massor hänt.Hästarna har verkligen blivit moderna, sportigare men också födda med större känslighet och snabba reflexer.När du betäcker ditt sto väljer du en hingst som ger en ridbarhet som den stora massan av ryttare kan rida eller vill du avla fram en framgångsrik känsligt ridbar individ för elitryttarna?

Jag avlar för att jag själv tycker det är så roligt med hästar, och att se vad det blir av avkommorna, en dyr hobby :) Det bästa som finns är att titta på hästarna i hagen tycker jag. Viktigast tycker jag är temperamentet, och jag vill helst ha både bra hoppning och goda gångarter hos de hästar jag föder upp. Eftersom jag själv oftast har kvar hästarna tills de är 4-5 år och ridna, så vill jag ha ett för mig hanterbart temperament, inte för känsliga hästar, men där ser jag ingen motsättning med vad tävlingsryttaren vill ha, egen framåtbjudning ska de ha ändå. När jag säljer försöker jag så långt det går att ta reda på hur köparen tänker hålla hästen. Sedan kan hästen alltid säljas vidare, och då kan man inte styra det på samma vis. Såklart är det roligt att se sin uppfödning i resultatlistorna. Ett sto jag har, i mitt tycke mitt bästa sto, har två avkommor som sålts vidare från privatryttare till ridcenter/ridskola. För mig är det ett väldigt gott betyg att de har en gott temperament, de är mycket omtyckta där och de kan glädja många människor och lära dem. Jag vet att de blir väl omskötta och hanterade på dessa ställen, och de får troligen stanna där länge. En annan av hennes avkommor tävlar med goda resultat tom 145 cm hoppning, en annan går ganska höga klasser i dressyr, och det är också kul. Jag är nog egentligen inte så inriktad på vad det blir av mina uppfödningar, viktigast är att oavsett var de hamnar så ska de ha ett bra hästliv.
 

Liknande trådar

Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 528
Senast: smulan87
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 330
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 099
Senast: Derring-Do
·
E
Avel Haft häst i över 15 år men aldrig tidigare funderat över föl. Har ett sto e Bellini-Chapman (hade Ni behövt mer stam?) som har mycket...
Svar
11
· Visningar
2 401
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp