Föda upp russ?

Har ofta funderat på hur det öht går att avla små ponnys, oavsett ras. Det måste vara en ren förlustaffär? De säljs för nästan inga pengar alls fram tills de är inridna och har presterat något. Tex kostade min kastrerade 2 åriga b-ponny 7000 kr, hälften av det var kastreringskostnaden. 3500 kr för en renrasig ponny. Han lär ha kostat mer än så att föda upp.

Om du vill att det ska gå runt får du nog satsa på att ha en liten duktig ryttare som kan rida in dem för dig och allra helst tävla dem. Men då finns såklart större risk att ponnyn blir sjuk eller skadad under tiden.
 
Har ofta funderat på hur det öht går att avla små ponnys, oavsett ras. Det måste vara en ren förlustaffär? De säljs för nästan inga pengar alls fram tills de är inridna och har presterat något. Tex kostade min kastrerade 2 åriga b-ponny 7000 kr, hälften av det var kastreringskostnaden. 3500 kr för en renrasig ponny. Han lär ha kostat mer än så att föda upp.

Om du vill att det ska gå runt får du nog satsa på att ha en liten duktig ryttare som kan rida in dem för dig och allra helst tävla dem. Men då finns såklart större risk att ponnyn blir sjuk eller skadad under tiden.

Jag håller med om att man sällan kan tjäna pengar - och knappt få igen pengarna om man siktar in sig på avel om man säljer dem innan de är inridna. även om man har egen hingst och sto. sen finns det unghästar som säljs till bra pris - men då måste man nog ha gjort sig ett namn inom "avelskretsen" och man har en eftertraktad hingst eller sto som köparna vet ger bra avkommor.

Tyvärr är russen låga i pris - även som utbildade. Men jag upplever att om man sparar dem till de är 5-6år och då har ridit in, grundutbildat och kört in dem så borde de gå att sälja för minst 30' - kom gärna med åsikter om ni har annan uppfattning - om de är trevliga i psyket dvs barnvänliga - vilket jag upplever att de flesta russ är om de får lite uppfostran ;)

Tyvärr letar nog de flesta små "tävlingsryttare" inte efter ett russ, det är där man som alltid kan göra de "stora" pengarna om man nu ska prata stora pengar när det gäller ponnier. Bla kan tävlingsponnier i B-kategori gå för nästan 6siffriga belopp om de har meriter men eftersom det är en liten skara ryttare som är så högt i klasserna på så små ponnier och de ofta föredrar ponnier med lite mer "blod" - tex welsh. Nu säger jag inget om att russ inte har den kapaciteten, tror det är många russ som skulle kunna prestera otroligt bra om de bara fick rätt ryttare.

Russ känns mer som de hamnat i fack som ridskoleponnier eller "första häst", och då betalar köpare inte lika mycket. Men som jag alltid tänkt, en snäll och barnvänlig ponnie som är välutbildad och som är i lagom ålder är absolut inte gratis och ska inte vara det.

Så utifrån de förutsättningar man har att hålla häst kan man räkna på om man kan "tjäna pengar" eller åtminstonde få igen pengarna om man behåller ett russföl till det är i lagom ålder. avlar man i liten skala får man nog räkna med att de pengar man lägger får man inte till fullo igen men att man har lagt pengar på något man tycker är kul och kan iallafall få ett liten återbäring - istället som när man har häst enbart för sitt eget nöje bara slänga pengar i sjön ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 462
Senast: Juli0a
·
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 188
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 269
Senast: machafuko
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 024
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp