fodring av häst!!!!

F

fullblodstjej

Hejsan!!!
med risk för att låta som en allvetare men jag sittre o kollar efter ny häst och vill ha ett fullblod (har redan ett där hemma) och när jag sitter o tittar på bilderna med fullblod till salu ser jag bara skinn och ben...VARFÖR?????!

en fråga jag har ställt mig länge!!!! varför kan folk inte fodra på sina hästar?!
många säger att: jag kan inte ge hästan mer mat då blir han för pigg men det är ju bara trams....!!! hästen måste ju få den mat som han/hon behöver och blir dom pigga så rid dom trötta...!!!

har sett många skrämmande exempel bla: hos ponnysar...föräldrar som inte fodrar sina hästar för barnen inte kan hantera dom då...och det förstår jag inte..varför skaffa häst om man inte kan fodra den rätt..!!!

samma gäller bett...åk ut på en tävlingsplats och kolla vad folk rider på för bett hälften av dom rider på pessoa...jag gick fram o fråga en tjej varför hon red på det(bara av ren nyfikenhet) och då sa hon: jo för att det är inne att rida på pessoa bett jag menar varför gör man så??!

visst finns det folk som inte har kunskapen men har man inte det får man ju ta hjälp av nån som kan innan man skaffar häst....!!!

vill veta om det är fler som tycker som jag eller har en annan mening snälla skriv och säg vad ni tycker!!!! :(

Senast ändrad av en moderator:
Sv: fodring av häst!!!!

Har också ett fullblod, just nu är hon för smal trots uträknad foderstat som är uträknad för mer arbete än hon gör. Inget benrangel, men visst kan man se revbenen. Har nu ökat grovfodergivan och hoppas att hon ska gå upp åtminstånde lite i vikt. Fullblod är svårfödda, men det är ingen ursäkt för att låta dem se ut som ett benrangel.

Många fullblod kan vara svåra att hålla i hull, själv har jag en 2-årshingst hemma som tränas för galopp, han har fri tillgång på stråfoder (analyserat) och äter utöver detta 4 kg Krafft Sport + 1 kg Krafft Pluss Grön. Det är en hel del foder, men fin i hull och muskler är han och det är det viktiga. Många fullblod i hans ålder får mycket mer mat än så. Detta är vad många tränare trycker i sina åringar!

Visst kan de vara svåra att hålla i hull, men ofta ofta hör jag "men han FÅR ju mat för en mycket större häst, jag har lagt honom på 70-80 MJ"...

Eller så svarar de att hästen får utslag av maten, om den får för mycket. He he...

Småskumt ändå om nu ägare till fullblod har en tendens att underutfodra medan gemene hobbyryttare gärna vill tro att den dagliga ritten på en timme är detsamma som "hårt arbete" och lägger på extra behov för det. Är det olika folk tro..?

jag ger själv mitt fullblod gammla kraft grov och salsa bas(blå säck) och han breddar sig hela tiden...det är skönt att stå o titta på honom för man ser att han mår bra han har inte dom lessna ögonen som vissa andra fullblod har...känns skönt..!!!

jag menar visst får han mycket mat: 9 kg hösilage 3 kg salsa och 3 kg kraft grov och det kostar pengar men vem har sagt att häst hobbyn är billig!!! ;)

håller med 110%....synd bara att andra inte har samma filosofi..!!!

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 412
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 224
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 877
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31