Fodrar ni med "ögat"?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Suuz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 69
  • Visningar Visningar 4 368
Sv: Fodrar ni med "ögat"?

Jo tack, det undrar jag också!?!
Ibland känns det som att vissa GILLAR att motsätta sig allt vad analys heter, som att det finns en stolthet och ära i att minsann fortsätta som man gjort i hundra år... Ser man sig runt i samhället och världen utvecklas allt annat och alla andra, varför skulle utveckling som denna vara av ondo??

Som att man inser att man inte KAN någonting om detta nya Analysera och är för stolt för att erkänna det och iställer Bestämmer sig för att det är nonsens, trams och av ondo! Enormt tråkig inställning i livet.... :(

Jag tycker analyser, foderkunskap, kunnande om hästenkroppens uppbyggnad och matsmältningssystem och hur olika ämnen påverkar varandra i kroppen är jättespännande! :bump:

För mig handlar analys om att riskminimera.
Minimera risken att hästen lider brist på någon viktigt mineral som inte syns på ytan men kan påverka både kropp, muskler och humör.
Minimera risken att "jojjobanta", dvs upptäcka hull eller muskelavsaknad när hästen redan hunnit tappa såpass mkt att det SYNS, det måste tära på kroppen att gå upp och ner i vikt eller muskler för mycket.
Dessutom lär jag med hjälp av analys OCH öga känna min häst och hennes unika behov bättre. Vilket också ökar förståelsen.

Hm, ja jag hoppas landets hästfolk kan lära sig uppskatta foderanalysen med en större bredd snart. Men det krävs nog också ännu lite bättre foderrådgivare, som ger sjutton i att snabbt lägga hästar i en tabell och tar reda på mer om den unika hästens behov först.

VERKLIGEN INTE! :eek: Jag blir alltid lika illa till mods när man ser hästägare fodra hejvilt med mineraler och proteintillskott hit och dit. Om man inte har analys på höet kan man omöjligt veta hur kalcium/fosforbalansen är och hur kvoten mellan fett och protein ligger till. Det finns ju inte en människa som med ögonmått kan avgöra höets exakta näringsinnehåll, och bestämma hur mycket man bör utfodra. J

ag gjorde nyligen en foderstatsberäkning och kom fram till att falcium/fosforbalansen i vårt hö rent av är usel! Måste komplettera med fosfor, vilket jag inte haft en tanke på tidigare. Jag måste även komplettera med fett för att inte protein/fettkvoten ska skjuta i höjden.

Jag ber er alla att analysera ert hö och inte "höfta till" med sådana viktiga saker som mineraler mm.

Visst har jag. ;)

I år har vi haft ovanligt dåliga näringsvärden. Stallade in och det tog väl 3-4 v innan jag fick det analyserat men såg redan på henne att hon började tappa. Jag ökade på lite och fick sen analyssvaren. Jadu, då fick jag ÖKA.

Det är ju skillnad. Har du ingen stat som är gjord med det hö du har i beräkningen så kan det ju inte vara fel att köra på fri hand.

Det är ju skillnad. Har du ingen stat som är gjord med det hö du har i beräkningen så kan det ju inte vara fel att köra på fri hand.

Skillnad? Va?
Poängen om du läst fortsättningen var att hade jag inte fått analysen hade jag stått med ett benrangel då jag inte hade hunnit öka fodret i den takt som hon skulle tappat. Då man ökar lite avvaktar man några veckor för att se resultat, ökar igen och väntar och så är det för sent. Det är ALLTID svårare att fodra upp än att håll hullet. Återigen, ekonomin, förebygga problemen istället för att ta hand om dem när man redan står med dem.

Jag räknar först ut en riktig foderstat. Ser man sen att det inte passar så ändrar jag givetvis.

Att enbart fodra med ögat skulle jag inte våga. Det kan ta så mycket på hästen att få brist på mineralämnen och (även överskott av) protein.

sitter just nu och pm:ar med milly som jag tycker är suverän på det här med foderstater...och jag vill verkligen förstå, har lärt mig själva uträkningen med herregud om det bara räckte med det:D
blev bara lite fundersam....fick precis veta att höga kvoter var helt ok om proteinöverskottet kom från grovfodret...hur menar du med att du måste komplettera med fett för att inte kvoten ska skjuta i höjden?

Det gör jag, jag avskyr foderstater och tabeller. Hästarna mår prima fast alla blir fodrade på detta sättet. Hö/hösilage, havre, betfor och mineraler till samtliga hästar. I olika mängder dvs. Den yngsta är 4, älsta över 30.

Den vanliga meningen jag hör är: "trots uträknad foderstat är hästen mager". Man ser att hästen behöver mer mat, men man vågar inte fodra upp pållen...

Hur många fodrar med ögat?
Fodrar med ögat. Ser till att ha bra foderkvalitet och pelleterat krafftfoder och extra tillskott av mineraler, salt.
Hästen är nu 4 år och kom upp fr Skåne som 6 mån bebis, är fullt frisk och välutvecklad enligt farbror docktorn och försäkringsbolaget.
Orkar inte med energi, protein, fett räkningar hit och dit hon har fått fri tillgång på ströfoder under vintermånaderna och jag har fått plussa eller minus med krafftfodret när man har sett att baken och rygg, hals börjar likna en belgian blue tjur( hon är en välmusklad Quarter sen födseln):angel:

Beror nog på HUR fel kvoten är. :) Men som du säger, proteinöverskott från grovfoder har högre toleransnivå än om det kommer från kraftfodret.

Ser till att ha bra foderkvalitet och pelleterat krafftfoder och extra tillskott av mineraler, salt.
Hur vet du att du har det då? Vad gör det att kraftfodret är pelleterat? Om du inte behöver extra mineraler? I mina öron oekonomiskt tänkande men orkar man inte så får man betala istället, så är det ju överallt. :idea: Orkar inte laga mat till mig själv, då får jag köpa färdigt, dyrare men kräver ingen tankeverksamhet... Orkar inte byta däcka själv, betalar för att någon gör det... :smirk:

jo, jag trodde ju att den strängeligen skulle hålla sig runt 6:smirk: men det var ju inte nödvändigt, haha...så typiskt mig när jag ska lära mig nåt...säger nån att den ska va 6 så ska den va 6, hihi.
men i alla fall, tydligen så var det ok med 10-15 i kvot och det lät jäääättemycket i mina öron. men då menar hon kanske högre än 15 då menar du eller?

Uppemot 15 skulle jag nog ändå försöka att få ner kvoten lite. Men då kanske med halm för att få upp grovfodermängden då den ofta blir i minsta laget när man har höga värden ffa vid hösilage. Är dock ganska ovanligt att man får de siffrorna om man inte får tag på ett koensilage som är taget nu eller som tidig andraskörd. Men 10-12 skulle jag inte bry mig, som också är lättare att hitta. Tänk på vad värdena i gräset är just nu. Ligger upp på de kvoterna. Skulle dock inte ge något kraftfoder alls då.
Nej, då skulle det bli fri tillgång och "balans" med lite betfor bara. *drömmer* :D

Hur vet du att du har det då? Vad gör det att kraftfodret är pelleterat? Om du inte behöver extra mineraler? I mina öron oekonomiskt tänkande men orkar man inte så får man betala istället, så är det ju överallt. :idea: Orkar inte laga mat till mig själv, då får jag köpa färdigt, dyrare men kräver ingen tankeverksamhet... Orkar inte byta däcka själv, betalar för att någon gör det... :smirk:

Skrattar lite här men du har lite rätt. Jo, hösilaget är analyserat och jag vet energi, protein, fett värdena och lägger sen till mitt pelleterade krafftfoder. Så jag kanske gjör en "liten" foderberäkning men sen fodrar jag med ögat , ser lite tjock ut i dag då drar vi ner 100 g på krafft fodret:angel:

Ja, men då räknar du för jag antar att du väljer kraftfoder utefter värdena på hösilaget. :idea: Men ta du en titt på mineralerna också och se om du verkligen behöver det.

Har man ett hösilage med kvot mellan 5-7 så spelar det ju ingen jätteroll vad för kraftfoder man ger, de allra flesta ligger ju ungefär på samma kvot 8-9. Det är ju när grovfodervärdena är värre, åt ena eller andra hållet, framförallt låg kvot som man behöver titta lite mer nogrannt på kraftfodrets innehåll (har man högre kvot behöver man ju inte ge något alls om hästen bara äter ordentligt ;) ) Men mineralerna behöver man ju alltid titta på.

Som jag nämnt tidigare om vårat tex vi har Ca/P-kvot på drygt 3. Alla mineralfoder innehåller calcium vilket jag absolut inte behöver. Rätt onödigt att lägga till det varje dag alltså. Man kan tjäna en hel del genom att titta på vad man faktiskt behöver.

Skrattar lite här men du har lite rätt. Jo, hösilaget är analyserat och jag vet energi, protein, fett värdena och lägger sen till mitt pelleterade krafftfoder. Så jag kanske gjör en "liten" foderberäkning men sen fodrar jag med ögat , ser lite tjock ut i dag då drar vi ner 100 g på krafft fodret:angel:

Det där innebär att du INTE enbart "fodrar med ögat" . Du HAR ju analys till hjälp så du vet vad får kraftfoder du ev. behöver ge.

Förresten så har du snurrat till det lite när du skriver "fett värdena". När analysen anger mängd MJ så är det inte fettmängden det handlar om utan den totala ENERGIN som fodret ger. I energin i sin tur räknas alla näringsämnen in (även proteinet - för det ger ju också hästen energi). Därför är det vanligt att ett grovfoder med hög proteinhalt också har hög MJ.
I en grovfoderanalys brukar mig veterligen inte ens anges någon fettmängd.
Du blandar nog bara ihop ordena "energi" och "fett". ;)

I övrigt tycker jag det låter oklokt att INTE räkna/kolla på mineralvärdena också, när du ändå har analys, för att se så att den så viktiga Ca/P-kvoten hamnar rätt. Det kan mycket väl vara för mycket fosfor i grovfodret i förhållande till kalcium och då behöver det kanske justeras med kalk, förutom ett passande mineralfoder.
För det andra så är det inte alltid det behövs något mineraltillskott så ekonomiskt kan man tjäna på att räkna lite på det... Det enda som ALLTID behövs är selen-tillskott. (det finns ju inget i svenskt grovfoder)

Fodrar med ögat. Ser till att ha bra foderkvalitet och pelleterat krafftfoder och extra tillskott av mineraler, salt.
Hästen är nu 4 år och kom upp fr Skåne som 6 mån bebis, är fullt frisk och välutvecklad enligt farbror docktorn och försäkringsbolaget.
Orkar inte med energi, protein, fett räkningar hit och dit hon har fått fri tillgång på ströfoder under vintermånaderna och jag har fått plussa eller minus med krafftfodret när man har sett att baken och rygg, hals börjar likna en belgian blue tjur( hon är en välmusklad Quarter sen födseln):angel:

men du behöver inte hålla på och räkna själv, hur svårt är det att ringa nån linje typ krafft och uppge en massa detaljer? då får du ju en säker stat som tar hänsyn även till sådant du inte ser.

men du behöver inte hålla på och räkna själv, hur svårt är det att ringa nån linje typ krafft och uppge en massa detaljer? då får du ju en säker stat som tar hänsyn även till sådant du inte ser.

Mm Krafft kan man ju alltid ringa om man vill fodra med deras foder - och de vill gärna att man ger mer kraftfoder än vad som egentligen behövs. :cool: Jag tycker personligen INTE om det dom brukar rekommendera (har hört olika förslag från kompisar som bett hjälp av dom plus läst om fall här på Buke)
Jag skulle i så fall ringa någon OBEROENDE.

Skillnad? Va?
Poängen om du läst fortsättningen var att hade jag inte fått analysen hade jag stått med ett benrangel då jag inte hade hunnit öka fodret i den takt som hon skulle tappat. Då man ökar lite avvaktar man några veckor för att se resultat, ökar igen och väntar och så är det för sent. Det är ALLTID svårare att fodra upp än att håll hullet. Återigen, ekonomin, förebygga problemen istället för att ta hand om dem när man redan står med dem.

jag läste fortsättningen.
det är ju självklart att om man har en stat byggd på hö med helt andra värden än det hö man nu har så sätts ju hela staten ur spel. då är man ju bara dum om man följer staten ändå. det finns ingen av oss som förespråkar att man inte ska fodra med ögat som anser att man ska vara så principfast fastän förutsättningarna inte ens existerar längre.
därför är det skillnad jämfort med ordinär utfodring, för ditt handlande var så självklart, medan det inte är så självklart att fodra efter beräkningar och analyser.

Mm Krafft kan man ju alltid ringa om man vill fodra med deras foder - och de vill gärna att man ger mer kraftfoder än vad som egentligen behövs. :cool: Jag tycker personligen INTE om det dom brukar rekommendera (har hört olika förslag från kompisar som bett hjälp av dom plus läst om fall här på Buke)
Jag skulle i så fall ringa någon OBEROENDE.

det är en trovärdighetsfråga. jag ser inte någon anlednig till att ett stort dominerande företag skulle riskera hästars hälsa och även sin egen existens. många glömmer nog bort att vinsten krafft gör i och med tjänsten uppstår pga att de lockar fler, därmed minskar "behovet" av att sälja mer.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 154
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 965
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 637
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 866
Senast: gloiredor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Klippmaskin
  • Guldfasanerna