Fodrar ni med "ögat"?

Sv: Fodrar ni med "ögat"?

*kl*

Tror att många hästägare är lata och inte orkar lära sig. Något man måste göra för att kunna fodra med uträknad foderstat. Därför bryr man sig inte om att analysera för man kan ändå inte använda sig av siffrorna och för att kunna göra det måste man sätta sig vid skolbänken en stund igen. Därför fodrar man som man alltid gjort för det är enklast.
Min erfarenhet efter åsikter av övriga inhyrda i mitt stall samt många kollegor och vänner i andra stall.

Själv tyckte jag att foderbiten blev otroligt intressant när jag lärde mig tyda siffror, tabeller och räkna lite.
Jag analyserar, gör en beräkning och ändrar därefter beroende på hur hästen utvecklar sig, då görs beräkningarna bara i huvudet med snabbt överslag.

Du har så rätt, så rätt. :bow:

Det är mycket sällan någon som KAN detta med foderstatsberäkning som inte använder sig av det.

Det är ju inte svårt att göra en beräkning med dagens foderprogram, behövs ju ingen skolbänk om maqn inte vill.

Jag har analys. räknar på unghästar, om jag har något problem (för mager eller för fet). Annars vet jag ju ungefär vad varje häst behöver

Det är ju inte svårt att göra en beräkning med dagens foderprogram, behövs ju ingen skolbänk om maqn inte vill.

Det där är en sanning med modifikation. Du måste ändå veta lite om vad för siffror du stoppar in i de där rutorna och själv kunna göra en bedömning av resultatet. Sedan själv också kunna hitta ett lämpligt foder om de fodersorter du tänkt dig inte ger en korrekt foderstat.

Det är ju i de lägena som folk ratar uträknad foderstat då hästen ändå inte funkar på den och de själva inte kan. Där måste du själv ha kunskapen om vad du ska ändra på och vad som kan tänkas ha varit fel.

Men visst underlättar programmen, absolut. Använder dem emellanåt själv men då min ligger på betydligt högre behov än tabellerna blir de ju alltid missvisande och jag får massa fina varningstecken. :devil:

ah, där är du ju! får jag pm:a dig lite igen?

Du har nog en poäng där.

Men många känner nog åxå att det inte finns ngt behov av att lära sig heller - om man alltid har fodrat på ett sätt och hästarna har mått bra på alla sätt - varför ändra?

Foderanalys, men är tvungen att öka mkt för att hon skall hålla sig u hullet. Så det blir med ögat mkt med! :bump:

Du har nog en poäng där.

Men många känner nog åxå att det inte finns ngt behov av att lära sig heller - om man alltid har fodrat på ett sätt och hästarna har mått bra på alla sätt - varför ändra?

Dels för att man kanske inte ens behöver ge krafftfoder, om man har ett bra grovfoder. Då sparar man många kronor varje månad..
Och dels för att veta vad man egentligen stoppar i sin häst. Får den för lite selen, fosfor eller kalcium, eller får den för mycket magnetsium, eller hur mycket energi behöver egentligen hästen för att orka osv... ?

Jo, du har rätt, visst måste man veta lite med.
Jag har ju turen att ha föräldrar med mjölkkor ( där varje ko får sin foderstat uträknad varje månad!! även det med dataprogram, men även öga), så jag har ju bra hjälp med Mj, smrp osv... Dessutom olika typer av bra grovfoder, så jag kan välja den skörden som passar mina hästar bäst, så jag slipper alltför mkt tillskott.

Så om jag "stoppar in" grovfodervärdena i programmet, så har jag ett hum om vad jag ev. behöver komplettera med. Sedan kan man köra med ögat:bump:

Detta lät intressant, jag har nämligen aldrig hört talas om att kor får uträknade foderstater (även om jag tycker att de borde ha de, eftersom de är lika mycket djur som hästar..).
Hur gör ni när ni räknar ut till kor? Vad har dem för behov osv.?

Min morfar har nämligen kor, så jag kanske kan sno lite fakta ;)

Det gör jag, jag avskyr foderstater och tabeller. Hästarna mår prima fast alla blir fodrade på detta sättet. Hö/hösilage, havre, betfor och mineraler till samtliga hästar. I olika mängder dvs. Den yngsta är 4, älsta över 30.

Jag fodrar självklart med ögat, det MÅSTE man göra. :cool:
Men jag räknar också (eg. först...), för att veta att jag har balans i foderstaten och för att slippa chansa på hösten och sedan upptäcka under vintern att det inte blev bra.

Mineralerna kan man ju aldrig se om de är i balans, och vårt grovfoder brukar ha lite obalanserade värden där (lite P, mycket/normalt av Ca), så där är analysen ovärderlig.

Den vanliga meningen jag hör är: "trots uträknad foderstat är hästen mager". Man ser att hästen behöver mer mat, men man vågar inte fodra upp pållen...
Men är det verkligen så?
Jag har nog aldrig stött på någon som sagt så. Möjligen någon enstaka här på Buke, men hur ofta händer det?
Det känns mer som ett tänkt skräckscenario som "analysmotståndarna" målar upp. ;)

Hur många fodrar med ögat?
Mååånga, men väldigt många räknar också.
En kombination av de båda är nödvändig för att veta att hästen får allt den behöver.

Detta lät intressant, jag har nämligen aldrig hört talas om att kor får uträknade foderstater (även om jag tycker att de borde ha de, eftersom de är lika mycket djur som hästar..).

Aldrig hört talas om?!

För en mjölkbonde är foderstater "gammal skåpmat". Det har de använt sig av i mååånga år. Detta pga att det handlar om ren ekonomi; en kossa ska ge så mycket mjölk som möjligt och för att göra det krävs att hon får mat som är så näringsrik och bra sammansatt som möjligt. Precis som en elitgymnast också i regel är väldigt noga med sin mat.

Allmänt i tråden:
Tack veronican! Du skrev allt som jag vill säga i en sån här tråd (när ska temat sluta upprepa sig undrar jag... )

Du har nog en poäng där.

För att UNDVIKA problem. För att FÖREBYGGA problem.

Om man utgår från grovfodrets värden och bygger ihop en foderstat som är i balans, och sedan justerar den efter hästens individuella behov så hamnar man ju rätt.
Både på det som är uppenbart (hull och temperament) och det som itne märks utanpå direkt. (mineralbehovet)

En kombination av räknande och öga, alltså.:idea:

Du har nog en poäng där.

Visst har jag. ;)

Någon har redan nämnt det men jag tänker faktiskt mycket på pengarna. Har tex folk i stallet som köper extra kalk, år efter år bara för att det står på burken med flytande mineraler som de ger att tillsammans med kalk så ger det en bra mineraltäckning. Saken är den att vi tar vårt grovfoder på leråkrar dvs vi har skyhöga kalciumvärden, år efter år och äter hästen bara ett par kilon av det så täcker det gott kalciumbehovet. Så de betalar alltså varje vinter för något de inte behöver. Ganska oekonomiskt. Nu kostar det inte skjortan och gör väl ingen större skada så jag säger inget.

Sen kan jag ta min egen häst som exempel i höstas. I år har vi haft ovanligt dåliga näringsvärden. Stallade in och det tog väl 3-4 v innan jag fick det analyserat men såg redan på henne att hon började tappa. Jag ökade på lite och fick sen analyssvaren. Jadu, då fick jag ÖKA. Hade jag inte analyserat så hade jag väl ökat lite i taget tills det var försent och jag hade fått gå med en supertunn häst hela vintern som skulle varit omöjlig att fodra upp. Tack vare analysen insåg jag direkt HUR låga värden jag hade och fick motat Olle i grind sas och behövde inte vänta på resultatet av mina ökningar och konstatera nedgång.

För att sammanfatta lite kan man väl säga att man kan förebygga en nedgång (eller uppgång) istället för att vänta på det synliga resultatet som i mitt fall är en nödvändighet då hon rasar hysteriskt snabbt och är omöjlig att få upp igen under vintern när hon väl tappat.

Hur gör ni när ni räknar ut till kor? Vad har dem för behov osv.?

Min morfar har nämligen kor, så jag kanske kan sno lite fakta ;)

Finns ingen mjölkbonde värd namnet som inte har analys o uträknade foderstater! Det är dock lättare till kor eftersom man baserar sig på mjölkproduktionen som är lätt att mäta.
PL

Den vanliga meningen jag hör är: "trots uträknad foderstat är hästen mager". Man ser att hästen behöver mer mat, men man vågar inte fodra upp pållen...

Detta är okunskap. Vissa hästar är inte tabellhästar medans andra klarar sig perfekt på just en tabell.

Jag ränkar foderstater åt båda mina hästar, i början förstod inte jag heller varför min häst inte klarade sig på 90 mj och 600 protein. Hon är verkligen ingen tabellhäst, låångt ifrån. Jag tycker det är roligt att räkna och lär mig otroligt mycket av det, har till och med blivit bra på matte sen jag började med det.

Tycker att alla borde lära sig ränka foderstater, kan man det har man en bra grund att stå på sen måste man använda ögat och sunt förnuft.

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 560
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 854
Senast: gloiredor
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 338
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka