Fodrar ni med "ögat"?

Sv: Fodrar ni med "ögat"?

Ska jag vara riktigt ärlig hänger jag inte alls med i det du skriver. Någonstans. :confused: :D
Förstår inte om du håller med, om det var fel, om analys är onödigt, att mitt handlande är självklart även för de som inte har analys osv. Förtydliga gärna! :)

det är en trovärdighetsfråga. jag ser inte någon anlednig till att ett stort dominerande företag skulle riskera hästars hälsa och även sin egen existens. många glömmer nog bort att vinsten krafft gör i och med tjänsten uppstår pga att de lockar fler, därmed minskar "behovet" av att sälja mer.

Tror inte de riskerar någon hästs hälsa men de håller sig inom gränserna för tex minmigiva grovfoder och tycker att man kan fodra upp resten med någon av deras fodersorter. Trots att hästen skulle klara sig utmärkt på enbart grovfodret om den fick mer av det än bara minimigivan.
Det är ju bara att läsa på de skriftliga rekomendationerna de ger till sina olika foder. Man blir ju chockerad ibland. Det gäller dock inte bara krafft utan även andra fodertillverkare.

Är också kritisk till partiska rådgivare. :cool: Bättre att söka upp foderföreläsningar som arrangeras opartiskt och lära sig åtminstone så pass mycket att man kan använda foderstatsprogrammen som finns att tillgå på nätet.

*kl*

Först, hugg mej inte...jag vet om mina misstag!

Jag har inte haft något analyserat foder och pga av diverse omständigheter och oförstånd har jag inte analyserat ensilaget som ges till min häst. Det fungerar inte att jag ska sitta och lurpassa på bonden som kommer med mat till hästarna bara för att jag ska få just den balen analyserad. Den har dom ju lixom redan ätit upp när jag får tillbaka värdena. Balarna som hästarna och korna får kommer från olika bönder i trakten. Något år fick han hem många balar gratis (mot att han ordnade allt) och då skulle man givetvis kunnat analysera fodret.

Som det är nu funderar jag på att stalla in ponnyn i höst om jag hittar ett bra stall (hon går på lösdrift pga hosta som hon fick i förra stallet) och då köpa hem eget hö. Då skulle jag faktiskt skicka iväg en analys (om jag vet var jag ska skicka den :o ) och därefter få hjälp att räkna ut plus veta om/vad jag ska komplitera med.

Så, som det är nu fodras hon med ögat och känsla. Hon är inte trött, omotiverad utan bara lite väl tjock :o

det är en trovärdighetsfråga. jag ser inte någon anlednig till att ett stort dominerande företag skulle riskera hästars hälsa och även sin egen existens. många glömmer nog bort att vinsten krafft gör i och med tjänsten uppstår pga att de lockar fler, därmed minskar "behovet" av att sälja mer.

Dom riskerar kanske inte direkt hästars hälsa utan snarare hästägarens plånbok. :cool: De kan t ex föreslå 2kg Krafftfoder (deras egna) + X antal kg grovfoder medans det genom egna beräkningar skulle kunna räcka med enbart grovfoder eller bara 0.5-1kg krafft av nåt slag. Sen är det en annan sak att de givetvis rekommenderar deras egna foder men när det inte alls behövs kraftfoder så varför inte bara säga det? Det vore mer ärligt.
Jag har också vart med om att de sätter en häst på en kvot på så lågt som 5 och kan inte förstå varför. Han behövde dessutom sätta muskler.

Dock verkar det finnas ett par foderrådgivare hos dom som är bra.

Det är ju bara att läsa på de skriftliga rekomendationerna de ger till sina olika foder. Man blir ju chockerad ibland. Det gäller dock inte bara krafft utan även andra fodertillverkare.

Precis! :bow:

Både med ögat och med uträknad foderstat. Jag behöver analysen av grovfodret för att veta hur mycket energi och protein det innehåller så att kvoten inte blir för låg. Det kan jag ju inte se med ögat. När jag vet att kvoten är bra är det lätt att göra en lämplig foderstat att utgå ifrån och sedan fodra med ögat och lägga till eller dra ifrån om det behövs. Eftersom jag har analysen så vet jag vad jag ska öka eller minska i så fall. Likaså vill jag ha analys för att veta vilken typ av mineraler som passar så att alla behov blir täckta. Om hästen skulle få alldeles för lite kalcium och detta tas ifrån skelettet så syns ju inte det på hästen.

Jag ser höanalysen, sen fodrar jag på känsla och med ögat. Vi har ofta väldigt bra hö och det gör saken mycket enklare.

Det som är allra mest skrämmande tycker jag är de som påstår sig fodra med ögat, men inte ser att hästen ett år är ett benrangel och omusklad och nästa fet som en julgris... Var tog ögat vägen?

Det är INTE ovanligt.

Det som är allra mest skrämmande tycker jag är de som påstår sig fodra med ögat, men inte ser att hästen ett år är ett benrangel och omusklad och nästa fet som en julgris... Var tog ögat vägen?

Det är INTE ovanligt.

Håller med dig!

Det finns många som säger att de "fodrar med ögat, utan analyser, och hästen mår prima av det" men de verkar inte se hur hästen VERKLIGEN mår/ser ut. I deras ögon kan en häst med t ex tunn överlinje "må prima". :crazy:

Dom har inte KUNNIGA ÖGON att se med liksom.

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 560
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 854
Senast: gloiredor
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 338
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka