Fodra upp unghäst?

Sv: Fodra upp unghäst?

Och en Veterinär!!!!
Basta.

Du har skött hästen dåligt.
Jag vägrar att stryka dig medhårs.
Jag är ärligt talat arg så att jag kokar.
Detta är vad jag kan prestera.
Och då så har du sluppit att läsa alla andra saker som jag just nu tänker om dig.

Du får ju hjälp av mig.
Men att också begära att jag skall vara snäll i detta läget - det är att begära för mycket.

Jag kan gå och göra något annat och skita i dig och hästen också.
För att skona mig själv.
Vill du hellre det?

Senast ändrad:

När det är en ung häst skulle jag se till att kolla maskstatusen innan jag började laborera med fodret. Det tar max ett par dar att få svar på det. Träckprov för koll av blodmask, och eventuellt blodprov för att kolla bandmaskförekomst.

Såg att du tänkte köpa avmaskningsmedel. Gör träckprovet först så du vet vad det är du ska avmaska mot, och hur tufft du behöver ta tag i det hela.

Inte_Ung skrev:
Det hade inte varit tillräckligt i en Djurskyddsinspektörs ögon heller....

Du får väl ringa och anmäla mig då. PM:a mig så får du min adress.

Rompan skrev:
Du får väl ringa och anmäla mig då. PM:a mig så får du min adress.
Det är jag inte intresserad av, för det gagnar inte den lilla hästen.
Jag är intresserad av att du tar ut en veterinär som får undersöka hästen och att du tar träck-prov och blod-prov för att kontrollera parasitstatus på hästen.

Det kan tänkas att du måste avmaska under sträng kontroll av veterinär, så att du inte slår ut hästen tillsammans med parasiterna.

Inte_Ung skrev:
Det räckte inte.
Du borde tagit ut en Veterinär.

Nej, det räcker inte, det är jag medveten om eftersom jag ser hur hästen ser ut.

Nu så skall jag ta några djupa andetag och lugna ner mig.
Terapia med att betala mina räkningar.
Återkommer om ett tag.
Och då förhoppningsvis mindre arg.

Inte_Ung skrev:
Det är jag inte intresserad av, för det gagnar inte den lilla hästen.

Är du säker på det? Jag kanske har en hel flock avmagrade, halta, lusiga stapplande eländen här ute på åkern. :devil:

Inte_Ung skrev:
Nu så skall jag ta några djupa andetag och lugna ner mig.
Terapia med att betala mina räkningar.
Återkommer om ett tag.

Mycket nöje! Själv ska jag åka på Granngården! :banana:

Det är jag övertygad om att du inte har.
Jag tror att något är fel på den lilla hästen och att en veterinär kan hjälpa er.

Vi ses väl sedan då.
När min puls inte längre är i 200 och mitt ansikte mindre högrött.

Inte_Ung skrev:
Vi ses väl sedan då.
När min puls inte längre är i 200 och mitt ansikte mindre högrött.

Det gör vi. Hoppas du har ett friskt och starkt hjärta. Det var inte meningen att hetsa upp dig så oerhört.

Jag tror säkert att du skött om din häst på ett bra sätt. Som du skriver så har han tagit upp sig sedan du fick honom. Två månader inte någon lång tid när det gäller att få upp en mager häst i kondition så jag tycker det hörs som om du är på rätt väg.
Som någon skrev se till att han inte har parasiter. Kan vara värt att kosta på honom ett avföringsprov för att se hur det är med den saken. Man ska inte avmaska bara för att man tror att de är angripna.
Efter som han var den ende i flocken som var mager så kolla upp hans tänder också. Även om han är ung så kan han ha problem där ändå. Det du beskriver tyder på att något inte stämmer med honom, så det är värt att kolla upp.
Sedan om allt är OK med honom fysiskt, så brukar gräsbete göra underverk. Förhoppningsvis så ska vintern sner ta slut.

Här kommer bilder

*knapplån*

Här kommer några bilder på solbadarna....rykande färska. :)

Fram med bländande leendet! Matte kommer med kameran:
c8b96d4441bfc4fb52d0f0609c926b.jpg

Fölet" aka. Prins. Som alltså behöver gödas upp.... han ser inte så mager ut på bilden, mend et är pälsen som luras. .. :crazy:

7c1b312b533ed2ea0316c5539206e2.jpg

Så himla söt!
Nu gick pulsen ner.
Mitt hjärta är ovanligt starkt faktiskt - som tur är.

Det där är ju inte så där totalkatastrof faktiskt.
Jag ser ju muskler under pälsen.
Halsens överlinje hänger ju inte i hängmatta.

Litet tandvård, avmaskning och Krafft protein på den där, så tar den sig nog.
Du kan hälla litet rapsolja från ICA eller Willys på den krossade säden det är också bra.
Ett par matskedar sådär kan vara lagom.
Ge inte hel säd utan bara krossad om det nu är något knas med tänderna.
Krafften kan du blöta till en gröt.

Vad skönt, då går pulsen ned här också. Och vilken tur att du har ett starkt hjärta! :bow:

Bästa hovis kommer ut i veckan, han ska få ta sig en kik i munnen och säga vad han tror. Avmaskning har han fått nu på eftermiddagen, inte populärt! :crazy:
Och japp, kornet är krossat. Färskt från favoritbonden i grannbyn! :love:

Men låt en veterinär ta en redig kik på honom.
Särskilt i munnen.
Så att där inte finns en gomspalt långt bak eller något magproblem.
Annars så tror jag att det löser sig med våren.

Vilket avmaskningsmedel använde du nu?
Och vilket använde du förra gången?
Och när var förra gången?

Det är ganska så vanligt att åringarna faller ur i februari-mars p.g.a. att parasiterna vaknar upp då.

Jo, jag ska göra det ... det är väl lika bra att göra det på en gång antar jag. Så slipper man stå där med hundhuvudet sen efteråt om det visar sig att det är nåt.

Han fick banminth förra gången ( veckan innan jag hämtade honom) och jag tryckte i honom lite ivomec nu.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: Corax
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 208
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar