Fodra upp pålle?

P

ponnydamen

Hej jag funderar lite kring att fodra upp en pålle. Den har en välgjord foderstat enligt ett bra program. Trots detta skulle jag gärna se lite mer "sprutt" på pållen. Därav alltså mina funderingar kring att fodra upp åbäket. Vad tänka på? Vad kan vara bra/dåligt och ska man alls tänka så här?

Sv: Fodra upp pålle?

Hej jag funderar lite kring att fodra upp en pålle. Den har en välgjord foderstat enligt ett bra program. Trots detta skulle jag gärna se lite mer "sprutt" på pållen. Därav alltså mina funderingar kring att fodra upp åbäket. Vad tänka på? Vad kan vara bra/dåligt och ska man alls tänka så här?

Men..om den redan har en välbalanserad foderstat varför mixtra med den? Vad får den nu då?
Vill du ha tips på vad man kan ge eller vad?

Öka havregivan något?
Vad får den att äta i dagsläget?

Lite kortfattat kan man ju säga att grovofdret är basfödan och kraftfoder är "sprutten"

Den får kraft i den mängd jag blivit rekommenderad utav forderstatsprogrammet vilket ju absolut täcker behovet. Mineraler osv ja allt den behöver... hö i rätt mängd.

Någon nämnde att man kunde fodra upp sas för att få pålle piggare, därav kommer mina funderingar. Jag skulle inte ha något emot mer "sprutt".

Öka havregivan något?
Vad får den att äta i dagsläget?

Lite kortfattat kan man ju säga att grovofdret är basfödan och kraftfoder är "sprutten"

Kraft får den, men jag har också gett lite havre för att prova om det skulle ge lite resultat men faktiskt inte märkt något. Iofs har jag varit väldigt försiktig och bara gett 1 dl.

Om pålle får vad den behöver enligt foderstat vågar man ge mer och hur mycket i så fall?

En dl skulle inte göra till eller ifrån.
Hur stor ponny rör det sig om? Shettis eller New Forest liksom

Man kan räkna foderstater på olika sätt.
Ex på min häst då.

Lite sprutt så får hon 14kg ensilage,2kg havre,½kg betfor samt mineraler.

Mycket sprutt så får hon 11,5kg ensilage, 3kg havre,½kg betfor samt mineraler och en dl soja.

Slutresultatet är näringsmässigt likvärdigt.

Det "värsta" som kan hända är att ponnyn blir fet. Då får man antingen motionera mer eller dra ner lite på något fodermedel. Dock måste de få huvudelen av fodret från grovfoder.

En dl skulle inte göra till eller ifrån.
Hur stor ponny rör det sig om? Shettis eller New Forest liksom

Man kan räkna foderstater på olika sätt.
Ex på min häst då.

Lite sprutt så får hon 14kg ensilage,2kg havre,½kg betfor samt mineraler.

Mycket sprutt så får hon 11,5kg ensilage, 3kg havre,½kg betfor samt mineraler och en dl soja.

Slutresultatet är näringsmässigt likvärdigt.

Det "värsta" som kan hända är att ponnyn blir fet. Då får man antingen motionera mer eller dra ner lite på något fodermedel. Dock måste de få huvudelen av fodret från grovfoder.

Vi pratar New Forest faktiskt. Just nu får pålle 2,5kg hö och är inte ens lite smårund utan skulle kunna lägga på lite till. Självklart kommer jag ju öka högivan men det finns just nu massor att äta dagtid. Hur mycket havre tror du man kan ge, det är en småväxt kille förhållandevis.

Kraft får den, men jag har också gett lite havre för att prova om det skulle ge lite resultat men faktiskt inte märkt något. Iofs har jag varit väldigt försiktig och bara gett 1 dl.

Om pålle får vad den behöver enligt foderstat vågar man ge mer och hur mycket i så fall?
Konsten att lyckas med foderstatsberäkning är inte att låta ett program räkna ut den perfekta foderstaten, utan att man sedan utvärderar hur den uträknade foderstaten påverkar hästen. För DET kan inte programmet göra.
Visar det sig att hästen behöver "mer sprutt" så behöver den ha mer mat än vad programmet säjer.
Blir hästen fet så får den för mycket.

Foderstatsberäkningen är ett hjälmedel för att veta att hästen får i sig det den behöver, men man kan inte lita blint på dess uträkningar.

Konsten att lyckas med foderstatsberäkning är inte att låta ett program räkna ut den perfekta foderstaten, utan att man sedan utvärderar hur den uträknade foderstaten påverkar hästen. För DET kan inte programmet göra.
Visar det sig att hästen behöver "mer sprutt" så behöver den ha mer mat än vad programmet säjer.
Blir hästen fet så får den för mycket.

Foderstatsberäkningen är ett hjälmedel för att veta att hästen får i sig det den behöver, men man kan inte lita blint på dess uträkningar.

Vilket otroligt bra inlägg du skrivit. Sååå har jag ju inte tänkt tidigare men inser ju med ens hur rätt det är.

Kikade lite på havre på Granngården. Såg att de hade både vanlig samt havrekross. Vad kan vara bäst?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V