Fodra mager fånghäst???

Sv: Fodra mager fånghäst???

Ja jag tror det är bra att gå på med något koncentrat i början iallfall, och sedan när anfallet är hävt är det inte fel att ha med något i foderstaten som är naturlig probiotika under en lång tid, iallafall till fölis är född och kanske för alltid.

Ibland syns ju inte en magstörning på träcken heller, det gjorde det inte på mitt sto innan hon fick sitt anfall. Hade det gjort det hade jag reagerat på det såklart. Nu sätter jag in probiotika direkt om det tex uppstår oförklarliga hudproblem faktiskt.

Ja jag känner som så att det inte kan skada direkt med snälla magbakterier:D

Damen ifråga är nu superpigg och visar ingen hälta alls, nu står hon ju visserligen på smärtlindrande fram till onsdag, får se sen...:crazy:

Det finns absolut inget som säger att torrhö är bättre än silage till en fånghäst, det är näringen, sockerhalten och hygiensisk kvalitét som avgör.
Ett litet passus.
Det finns alltid en risk att jord eller några insekter är med plus att Wattle säger precis det motsatta.
-"Silage innehåller mindre socker, men av ngn anledning verkar vissa hästar tåla hö bättre".

Han som ser många fånghästar borde veta......

Ja jag tror det är bra att gå på med något koncentrat i början iallfall, och sedan när anfallet är hävt är det inte fel att ha med något i foderstaten som är naturlig probiotika under en lång tid, iallafall till fölis är född och kanske för alltid.

Ibland syns ju inte en magstörning på träcken heller, det gjorde det inte på mitt sto innan hon fick sitt anfall. Hade det gjort det hade jag reagerat på det såklart. Nu sätter jag in probiotika direkt om det tex uppstår oförklarliga hudproblem faktiskt.
Jag är helt övertygad om att typ mugg o rasp kommer inifrån i många fall. Fotosensitivitet är ju en annan.

Att blötlägga höt har hjälpt många.

Jag har alltid en burk probimin hemma plus 1l. paraffinolja.

Ett litet passus.
Det finns alltid en risk att jord eller några insekter är med plus att Wattle säger precis det motsatta.
-"Silage innehåller mindre socker, men av ngn anledning verkar vissa hästar tåla hö bättre".

Han som ser många fånghästar borde veta......

Absolut. Det är lättare att få med problem med den hygieniska kvalitén med silage helt klart. Men silaget i sig är "per automatik" inte sämre än hö. Vissa hästar funkar bättre på hö och vissa på silage. Det kan vara svårt med hö också eftersom få har bra lagringsmöjligheter. Och för en "normal" fånghäst som tål både hö och silage borde det med rätt näringsvärden och minst socker vara det naturliga valet.

Men jag vänder mig emot påståendet att man per regel ska byta till torrhö för att man får magproblem eller fång. Det beror ju helt på näring och kvalitét på silaget och hö't vilket som är lämpligast. Det finns liksom inte en regel som gäller alla och i alla situationer.

Fast om du fortsätter med silaget har du fortfarande att var bal kan betyda foderbyte. Det är säkrare med hö.
Är hästen sjuk pga silaget skulle jag hellre ta ett foderbyte till för att sen vara konstant.

Det beror ju fortfarande helt på. Min häst blev inte frisk förrän jag bytte tillbaka till silaget. Och hade jag fortsatt med "gammalt hö" (dvs hö med sämre näringsvärden) hade hon förmodligen kastat fölet pga näringsbrist. Kan inte se att det skulle varit ett bättre alternativ faktiskt.

Om hästen blev sjuk av silaget måste det ju vara något fel på det. Och dåligt foder ska man inte fodra med.

Men är silaget bra så är det ju troligare att hästen blev sjuk av själva bytet.

Fast det där varierar ju från häst till häst. Min förra häst blev inte bra förrän vi bytade ut ensilaget mot torrhö.

Hon fick fortsätta äta ensilaget på vet.s. inrådan efter utbrottet (ensilage av god hygienisk kvalité). Hon stod då på box, inget annat foder än ensilaget, antiflam.+smärtstillande, men blev ändå sämre för var dag som gick. Det hade kunnat sluta med katastrof...

Hade jag bytt till torrhö direkt är jag dock övertygad om att jag mkt snabbare hade kunnat få henne stabil igen.

Precis vad jag skriver, det beror ju helt på.

Det finns inga regler eller basics som säger att det ena eller andra är bättre.
Har man en häst som inte tål hösilage av någon anledning så får man ju naturligtvis inte fodra med det. Tror dock inte det är så många hästar som alla tror som inte tål hösilage men det finns alltid undantag till regeln. Din kanske är en sådan, eller så var hösilaget proppfullt med socker och inte hö't.

Vet du varför din häst blev bättre av hö't? Eller har du bara köpt det faktum att det är så?

Vill du nu råda alla med fånghästar att rakt av byta till hö bara för det?

Det är liksom lite mer som spelar in....

Det beror ju fortfarande helt på. Min häst blev inte frisk förrän jag bytte tillbaka till silaget. Och hade jag fortsatt med "gammalt hö" (dvs hö med sämre näringsvärden) hade hon förmodligen kastat fölet pga näringsbrist. Kan inte se att det skulle varit ett bättre alternativ faktiskt.

Om hästen blev sjuk av silaget måste det ju vara något fel på det. Och dåligt foder ska man inte fodra med.

Men är silaget bra så är det ju troligare att hästen blev sjuk av själva bytet.

Jag håller helt med dig. Om jag nu har skrivit ngt i tråden om att man jag hellre ger hö till min fångponny så är det för att jag inte vill chansa.

Men ----om man har hittat ngt som funkar så ska man inte byta bort det!!! aldrig! til en fånghäst

Fast om du fortsätter med silaget har du fortfarande att var bal kan betyda foderbyte. Det är säkrare med hö.
Är hästen sjuk pga silaget skulle jag hellre ta ett foderbyte till för att sen vara konstant.

Alltså gör man så att man öppnar nästa bal lite innan den första är slut. Blandar och fasar in den nya balen som man gör med vilket foderbyte som helst...

dubbelt...

Senast ändrad:

Precis vad jag skriver, det beror ju helt på.

Det finns inga regler eller basics som säger att det ena eller andra är bättre.
Har man en häst som inte tål hösilage av någon anledning så får man ju naturligtvis inte fodra med det. Tror dock inte det är så många hästar som alla tror som inte tål hösilage men det finns alltid undantag till regeln. Din kanske är en sådan, eller så var hösilaget proppfullt med socker och inte hö't.

Vet du varför din häst blev bättre av hö't? Eller har du bara köpt det faktum att det är så?

Vill du nu råda alla med fånghästar att rakt av byta till hö bara för det?

Det är liksom lite mer som spelar in....

Jag säger varken att hö eller ensilage är det bästa vid fång. Det viktiga är ju just att vara uppmärksam och inte ta för givet att det inte ska vara någon fara att utfodra med den ena eller andra fodersorten.

Du kan ge henne tillskott av riskli, olja från växtriket samt fri tillgång av lågenergi-hö. Hon tål också lite betfor då det har ett glykemiskt index på endast 1. Häll gärna av vattnet. Ett fantastiskt riskli heter Equi Jewel. Läs också en amerikansk internet-länk som heter thehorse.com. Fantastiskt bra! Där hittar du allt och där finns de senaste forsknings-resultaten. Lycka till! Hälsn, Bally.

thehorse.com är intressant läsning, men lite får man allt sålla bland de artiklar som finns där...

Jag litar mer på hipocampus, STC och Hästsverige. Det fanns tidigare en svensk sida som rapporterade den senaste forskningen, men den är nedlagd nu tror jag... minns inte vad den hette heller.

Jag gillar thehorse! Är prenumerant sedan länge, men jag tror inte att det någonstans där står att läsa att ett "lågenergi hö" skulle vara lämpligt i TS fall! Absolut till en överviktig typisk fånghäst men det är ju knappast det TS har att stångas med...:crazy:

Jag har bara läst sporadiskt då och då, så jag ska kanske bättra mig på det :angel: Dock tror jag att det alltid är bra att sålla lite, om inte annat för att få plats med allt ;)

Ett lågenergihö låter som du säger bättre till en överviktig fånghäst - om man nu inte egentligen menar lågenergi sockerhalt. Då blir det ju en annan sak.

Fasade in, men tydligen inte tillräckligt sakta (OM det nu var anledningen!)

Hittar dock inget lucern utan melass, märke?

Kan även tillägga att mitt tidgare foder verkligen HETTE Krafft Avel, finns ff i sortimentet, liksom Krafft Musli....

Stoet ökar i vikt men blev sämre efter att smärtstilande togs bort, vilket troligen tyder på hovbensrotation:cry:
Hovslagaren kommer när som helst...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 130
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
645
Senast: Sesca
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 184
Senast: Habina
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 498
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama