Fodra mager fånghäst???

Texaz

Trådstartare
Mitt fbl-sto (dräktigt) fick fång för ca 10 dagar sen och står nu på box, äter halm och gammalt hö.
Hon har alltid haft svårt att hålla hullet och nu börjar hon se rent bedrövlig ut:cry:
Vet inte hur jag ska bära mig åt för att hon inte ska försvinna helt.

Är det någon som har haft liknande erfarenheter och kan dela med sig?

Sv: Fodra mager fånghäst???

Om den äter halm och gammalt hö så är det väl inte så konstigt att den tappar hull? Även fånghästar måste ha en riktig foderstat, och inte svältas. Vad har du för värden i "det gamla höet"?

Du ska ha bra foder men lågt socker och stärkelse. Skaffa ett bra hö med bra proteinvärden och lågt sockerinnehåll. Det har jag nu till min fångkänsliga häst som normalt har svårt att hålla hul, och nu är han fin :-)
Han får lite lusern och linfrökaka också till mineralerna.

Jag gav ett hösilage med bra värden och kvot men lågt i socker. Skickade in sockeranalys på båda mina grovfoder direkt och silaget med bäst värden låg som tur var lågt i socker. Innan det fick hon hö, också med höga värden men som jag lakade ur (lade i helt i blöt i några timmar innan fodring).
Förutom det fick hon bakjäst, lusern utan melass, soja och mineraler. Hade hon behövt hade hon fått lämpligt kraftfoder men nu hade jag rejält bra värden i silaget.

Lyssna inte på någon som säger att hästen ska ha näringsfattigt hö, hon behöver näring både för att bli frisk, gå upp i hull och för dräktighetens skull! Det är socker och stärkelse i fodret som är farligt. Samt om hon har en störning i magen, jag var supernoga med att få ordning på magen på min och hålla den bra för att undvika nytt anfall.

Om ditt hö är näringsfattigt och du inte får i henne lusern så måste du byta grovfoder.

Tillägg, en av mina veterinärer rekommenderade utfodring med "fjolårshö" för att det inte skulle vara för bra värden men det rådet lyssnade jag INTE på som tur var. Det finns massor att läsa på nätet om fång och utfodring och dräktigheter.

Senast ändrad:

Ja jag har helt och hållet gått på veterinärens ordination... Duktig hästveterinär enligt uppgift:crazy:

Ska dock ringa upp i morgon bitti och förklara läget. Positivt är dock att hon verkar helt smärtfri, men ju heller inte slutat med smärtstillande än...

Nåja, får rådgöra med vet i morgon bitti.

Varför hon fick fång vet vi inte riktigt men det kan misstänkas att det kom i samband med att vi gick över till hösilaget...

Mitt fbl-sto (dräktigt) fick fång för ca 10 dagar sen och står nu på box, äter halm och gammalt hö.
Hon har alltid haft svårt att hålla hullet och nu börjar hon se rent bedrövlig ut:cry:
Vet inte hur jag ska bära mig åt för att hon inte ska försvinna helt.

Är det någon som har haft liknande erfarenheter och kan dela med sig?

ett svar till ungefär som det före mig

Jag kan föreställa mig hur mkt ett dräktigt fullblodssto behöver äta, Jag kan också gissa mig till att man kanske kan ge en sådan häst de farliga kolhydrater (i spannmål och sockerrikt grovfoder) som säkert behövs för att hon ska hålla hullet. Men jag hade letat efter andra alternativ, vill inte utmana ödet med en fånghäst. Däremot så är det naturligtvis självklart att stoet ska ha mat.

Förslag på andra alternativ, mer säkra ur fångsynpunkt:
energi: massor av betfor (gärna utan vattnet), olja helst rapsolja som innehåller mkt nyttiga fettsyror
protein: soja och potatisprotein, raps

Jag hade, ifall det var min häst, i första hand gett den lusern ( dyrt men säkert) gett den massor av rejält urvattnad betfor, så mkt olja som jag vågade ge (finns massor av trådar här om det) och sedan kompletterat med soja.

Ja just det! Jag gav betfor (noga urlakad och sköljd) och olja också till min!

*kl*

I första skedet fick hon också probiotika i pastaform och sedan då bakjäst. I min hästs fall var det troligtvis fruset gräs som orsakade en störning i magen som i sin tur orsakade fången (men det är ju alltid en gissningslek och många olika faktorer som spelar in) så jag koncentrerade mig på att få ordning på magen. Om din häst fått fång pga en störning (pga foderbytet, tror inte det har med höislage i sig att göra såvida inte störningen är pga dålig hygienisk kvalitét) så kanske du också borde gå på med probiotika.

Tyvärr är kunskapen bland veterinärer högst varierande vad gäller detta...

Men innehåller inte betfor socker?:confused:

Nu äter hon iofs inte det, men i alla fall...

Vad kan man räkna som låg sockerhalt?

Lucern KAN ev funka, har innan stått på Krafft avel samt hö. Har funderat över just hur jag ska kunna få i henne jäst, hon är en riktig matvägrare:crazy:

Om du blötlägger betforen och sköljer bort vattnet försvinner större delen av melassen. Vill du inte hålla på med det så finns det melassfri betfor (sockehalten är ungefär 5%).

Höet sockerhalt ska helst ligga under 10%. Genom att blötlägga höet kan du sänka sockerhalten, dock osäkert på hur mycket.

Har dy hygientestat ensilaget? Är det fler hästar som har fått problem med tex dålig mage sen ni bytte? Har du analys på hösilaget? Du kan göra sockeranalys på hösilaget.

Hittar inget i Kraffts sortiment som heter avel?

Den tillsatta melassen består av socker den försvinner med vattnet. Men betfibrerna innehåller inte socker de har tagits ut till sockerframställningen. Betfor innehåller fibrer som är mkt nyttiga för tarmarna.

Det ska ju gärna vara lusern utan melass. Min fångponny äter allt som går att äta utom lusernhack/pellets med melass. Det vägrar hon att äta. Däremot så har hon nästan levt på lusernpellets utan melass i flera år och tycker fortfarande att det är jättegott.

Det tar ett tag att lura i dem bakjäst.

Spannmål och grovfoder som innehåller mkt socker har höga sockerhalter.

Jag hade provat med det jag föreslagit, kanske plockat bort halmen för att "tvinga" hästen att äta annat. Halm till ett dräktigt fullblodssto känns totalt onödigt. När hästen sedan är bra från sin fång hade jag kanske, kanske (fast antagligen inte) vågat ge den spannmål igen. Men jag är van vid en lättfödd ponny i fångsammanhang. Vi har ett fullblod. Han tycks klara allt. Så jag vet egentligen inte.

Men jag vet att ett återfall i denna fruktansvärda sjukdom kan vara mkt jobbigt!! så jag hade varit försiktig!!

Konstigt, hittar inte heller det på nätet:confused:

Står iaf Avel på det jag har, men kanske :confused:har det blivit ersatt av Protein Plus???

Nåja, ringer hur som vet imorgon, förhoppningsvis jobbar den som är expert på fbl :idea:

Vad jag kan minnas har Krafft aldrig haft något foder som heter Avel, däremot finns Edel Avel och Granngården Avel på marknaden nu!

För något år sedan tog jag en broschyr på Ultuna om Fång hos häst, minns ej utgivare och hittar inte broschyren. I den stod i alla fall att utfodring med för lite fibrer kan sluta med fång! Har för mig att du skrev när din häst fick fång att ni nyligen bytt ensilage och om det var till ett ensilage från andra eller tredje skörd (eller väldigt tidigt slagen första skörd) skulle för lite fibrer kunna vara en del av orsaken till fånganfallet!
Jag har ingen aning om vad vetenskapen anser i frågan!
Jag har i alla fall både hört och läst om hästar som fått fång på vintern vid utfodring med andraskördsensilage (bl a ett fullblod). Kan förstås finnas andra problem än fibrerna!

Det händer att dräktiga ston får fång och en av de troliga orsakerna till detta är insulinresistens. Nu är nog inte fullblod den första ras man tänker på när det gäller IR men man vet ju aldrig. Därav mina svar om försiktighet med fodret. Om den har fått fång pga minskad fiber i fodret (kanske möjligt, ingen aning) så behöver man kanske inte vara lika försiktig - vem vet.

Att hästar kan bli bra på den dieten är nog mer som att de fastar lite- att magen kommer i lag igen.

Din häst behöver mkt näring o jag skulle börja nu att ge den mer, men oxå ge ngt för att magen hålls i bra skick. Probiotika som den troligen behöver nu o som äts av alla.

Betfors vara eller inte vara vete Katten
den innehåller inte mkt förutom lite fibrer.
Betfor är från förr- en billig biprodukt.

Varför inte fortsätta med k.avel o hitta ett bättre hö plus lucern kanske.

Har nu rådgjort med mina underbara veterinärer.:love:

Vi ska gå tillbaka till vanligt hö och ev sätta in lucern (vilket jag är säker på att jag kommer att få göra!). Kraftfoder ville de helst att vi skulle undvika helt.

Testar det och funkar det inte skulle jag höra av mig igen, bara att mata på nu alltså, skönt!!! Dessutom slipper jag sitta och åka och hämta hö var och varannan dag:p

Ingen probiotika?

Hoppas det löser sig nu! Jag har svårt att tro att bara hö (o ev lusern) räcker till ett magert dräktigt fullblodssto om jag ska vara ärlig men jag hoppas du får ordning på det innan högdräktigheten.

Hade du analys på ditt vanliga hö? Jag hade varit noga med att ge ett hö med superbra värden i ditt fall, och sockeranalysera!
Och glöm inte se till att lusernen är melassfri :)

Har nu rådgjort med mina underbara veterinärer.:love:

Vi ska gå tillbaka till vanligt hö och ev sätta in lucern (vilket jag är säker på att jag kommer att få göra!). Kraftfoder ville de helst att vi skulle undvika helt.

Testar det och funkar det inte skulle jag höra av mig igen, bara att mata på nu alltså, skönt!!! Dessutom slipper jag sitta och åka och hämta hö var och varannan dag:p

Hi tex:
Jag undra värför du gick över till höensilage?

Tja, för att jag hade det hemma...:crazy:

Har tidigare varit för varmt att fodra med det, tycker annars att det fungerar bra, och det har det ju gjort innan. Antar att det är dräktigheten som gjort henne så känslig

Fast jag hade fodrat en sådan här häst med det bästa grovfodret jag kunde få tag på näringsmässigt -oavsett det var hösilage eller hö.
Det finns absolut inget som säger att torrhö är bättre än silage till en fånghäst, det är näringen, sockerhalten och hygiensisk kvalitét som avgör.

Sedan att hästen kan reagera på ett foderbyte och få en mag/tarm störning och att detta skulle kunna utlösa fång är ju helt rimligt, men OM det är själva dräktigheten som spelar in i "ökad känslighet" är det isåfall för att hästen blivit IR som Forest säger och då är det ännu viktigare att ha koll på sockret samt att ge hästen mycket näring och inte en massa "tomma kilo" så att säga men tanke på att vi pratar om ett dräktigt, magert fullblod!
Och probiotika borde vara prio 1 om det är en störning som utlöst anfallet.

För annars vet jag inte vad det är med dräktigheten som skulle göra henne känslig för hösilage???

Jag puttar återigen för att analysera fodermedlen för att veta exakt vad man gör och välja det bästa samt minimera allt socker.... och fodra hästen med högkvalitativ näring, koncentrerat om det behövs för att hon ska få i sig det hon behöver. Samt behandla magen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 130
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
645
Senast: Sesca
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 184
Senast: Habina
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 498
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama