A

Adephi

Hoppas detta hamnade i rätt forum :o

Ska lämna ut dom små pållarna på foder nu i höst. Allting är ordnat utom en liten, liten detalj - försäkringen. Vad är det egentligen som gäller? Fodervärden står ju för alla kostnader och vi står för försäkringen. Men vem står för självrisken? Har hört olika versioner och letat - men inte funnit nåt - på internet.

Sv: Fodevärd

När jag hade min häst ute hos fodervärd skrev vi ett avtal där jag stod för försäkringen (A1) och hon för alla övriga kostnader såsom uppstallning, foder, hovslagare, vaccinationer, avmaskning och eventuella veterinärkostnader och självrisker m m .

Jag satte upp riktlinjer för hur hästen skulle skötas och hur ofta han skulle skos osv.

Vid skada skulle fodervärden kontakta mig omedelbart.

Vid ett tillfälle fick han ett litet sår över ena ögat och tjejen ringde mig direkt och sen körde hon till djursjukhuset i Helsingborg med hästen.
Det var kanske lite överdrivet, men hon ville vara på den säkr sidan.
På djursjukhuset tvättade dom såret med jodopax och skickade hem henne igen. :)

Allt fungerade jättebra och jag fick hem en häst som var i topptrim.

Självklart ska fodervärden stå för självrisken.

Det är ju i hennes vård hästen är om/när skada/sjukdom händer.

Vi ska hämta hem våran foderhäst imorgon och vi har gjort som så att ägarna står för båda försäkringarna och vi för självrisken OM något skulle hända. Tycker jag är helt okej. :D

Vi betalar ju försäkringen så vi vet att hästarna är ordentligt försäkrade ifall något skulle hända, och fodervärden står alltså för självrisken? Det låter ju vettigt. Tack för svaren ^-^

Jag har gjort så att jag står för försäkringen så att jag vet att den blir betald. MEN fodervärden får betala vad försäkringen kostar till mig. De står för självrisk och alla andra kostnader.

Skulle jag mot förmodan inte betala försäkringen så är det JAG som står för alla kostnader.

Innan jag gjorde så här så var jag med om att de sa att de hade betalt försäkringen men vid skada så visade det sig att de hade de inte gjort. Så den hästen var det nästan kört att få försäkrad efter detta.

Men de behöver bara betala försäkringen om de lånar hästen mer än 3 månader. Har alltid hästen först utlånad 3 månader på prov och om de trivs så blir det längre.

Jag har varit fodervärd i snart 2 år till ett halvblod. Jag har stått för alla veterinära kostnader upp till självrisken + de ca 20 % som inte täcks av försäkringen. Det innefattar all vaccination, tandvård alternativa behandlingar etc. Jag står för besiktningen nu när hon ska tillbaka. Ägaren har endast hållit henne försäkrad i stort sett, jag har stått för resten... :cool:

Piraja skrev:
Jag har varit fodervärd i snart 2 år till ett halvblod. Jag har stått för alla veterinära kostnader upp till självrisken + de ca 20 % som inte täcks av försäkringen. Det innefattar all vaccination, tandvård alternativa behandlingar etc. Jag står för besiktningen nu när hon ska tillbaka. Ägaren har endast hållit henne försäkrad i stort sett, jag har stått för resten... :cool:
Ja, det är väl så vi har tänkt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 777
Senast: Jamtland
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 584
Senast: miumiu
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
5 055
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar