Sv: Fodervärdsproblem
Vi hade kontrakt på ett år from den 1/9, som förlängdes automatisk med ett år i taget om uppsägning inte skedde senast 2 månader innan årets slut (dvs senast sista juni). Min fodervärd fattade nog inte innebörden av den formuleringen utan körde på med att hon skulle lämna tillbaka hästen 2 månader efter uppsägning oavsett vilket datum hon sa upp... eftersom jag bryr mig om min häst och hade möjlighet att ta hem honom då, så sket jag i att påpeka det och tog hem hästen efter bara en månad eftersom det sedan länge var bestämt att jag skulle "låna" hem min häst i en vecka när jag hade semester. Kändes lite hattigt att ta tillbaka honom till fodervärden i en månad efter det så han fick va kvar hemma. Vi kom dock överens om att fv skulle stå för kostnader som uppstod under hennes tid ut, foder, skoning (ej vet). Erbjöd henne att komma ut till oss (närmare hennes hem än hon hade hästen) och fortsätta ha hand om hästen tiden ut men det kunde hon inte lova att hon skulle ha tid med (pga div omständigheter med sjukdom i familjen). Dumt nog så skrev vi inget om det och när de två månaderna gått och jag inte hört nåt från fv sen jag hämtade hästen så mailade jag och bad henne betala en verkning (hästen kom hem med hovarna i bedrövligt skick - olika långa och skorna lösa så det blev ingen ridning på min semester... grr) så fick jag ett ilsket svar om att hon minsann hade skickat med lite foder (en glasslåda mineraler som hon skulle slängt/gett bort till nån annan annars, en liten påse betfor) och betalat försäkringen för tiden med 100 kr (fast den bara var på 75kr och jag hade varit otacksam som inte gett henne växel tillbaka. Hon sa uttryckligen att det inte behövdes växel när jag fick pengarna...) och att hon skickat med glukosaminet som var kvar (1/4 burk som jag t.o.m betalat hälften av när vi köpte den!!) samt att hon gett hästen en flughuva som jag inte tackat för... "För den här kommer jag ändå inte ha nån användning för"... sa hon när jag fick den. Jag fick iofs mina pengar sen men sen var all kontakt uppsagd för all framtid. Hon sa att hon ångrade att hon inte hade kvar hästen tiden ut...Det ångrade iaf inte jag för hur skulle kan ha skötts isåfall om hon inte hade tid att åka en min kortare varje dag och slöta honom hos oss...
Har lärt mej en läxa och det är att man ska skriva kontrakt på allt man kommer överens om och vad för ersättningar som ska utgå för det!